Paris Peace Accords 23 Oct. 1991

Tuesday, January 21, 2014

បទ​យកការណ៍​៖ ​សកម្មភាព​សង្គម​ របស់​ ព្រះសង្ឃ រង​ការ ប្រមាថ​ ពី​សំណាក់​ សមត្ថកិច្ច​

ដោយ៖​ ថុល ស្រីលក្ខណ៍ និង​ អ៊ឹង ប៊ុនថន​ / វិទ្យុ វីអូឌី | ថ្ងៃអង្គារ ទី21 ខែមករា ឆ្នាំ2014

ស្តាប់សំឡេង៖​

ចម្លងទុក
ព្រះសង្ឃ ដែលបាននិមន្តតស៊ូមតិ និងទាមទារដំឡើងប្រាក់ខែដល់កម្មករ នៅរោងចក្រយ៉ាកជីន (រូបថតដោយ តាត ឧត្តម)
ព្រះសង្ឃ​មួយ​ចំនួន​ដែល​និមន្ត​ឃ្លាំ​មើល​ការតវ៉ា​ជាមួយ​សកម្មជន​ដីធ្លី កម្មករ ដើម្បី​ជំរុញ​ឲ្យ​រដ្ឋាភិបាល​គោរព​សិទ្ធិមនុស្ស និង​ទាមទារ​យុត្តិធម៌​សង្គម​នោះ ត្រូវបាន​សមត្ថកិច្ច​មាក់​ងាយ និង​ជេរប្រមាថ​ជារឿយៗ​​ «​វាយ​ក្បាល​ឯង​បែក​អា​ឡូ​វ អា​ត្រងោល​---- លោក​ឯង​ លោក​ជក់​ម៉ា​ទេ អា​ត្រងោល​- លោក​ឯង លោក ដើរ​ផឹកស្រា​យប់​ទេហី​---​ឯង​យក​សំឡេង​អញ​ទៅ​! អញ​អត់​ខ្លាច​ទេ !​ថា អញ​នឹង​វាយ​ក្បាល​ឯង​ថ្ងៃ ហ្នឹង​អា​ត្រងោល​»។
នេះ​ជា​ភស្តុតាង​មួយ ​ពេល​ដែល​ព្រះសង្ឃ​ប្រមាណ​៤០​អង្គ បាន​និមន្ត​ចូលរួម​ជាមួយ​កម្មករ ដើម្បី​បិណ្ឌបាត​ឲ្យ​រដ្ឋាភិបាល​ដំឡើង​ប្រាក់​ឈ្នួល​ដល់​១៦០​ដុល្លារ នៅ​ខាង​មុខ​រោងចក្រ​យ៉ាក់​ជី​ង ស្ថិតក្នុង​តំបន់​សេដ្ឋកិច្ច​ពិសេស​រាជធានី​ភ្នំពេញ ខណ្ឌ​ពោធិ៍​សែន​ជ័យ រាជធានី​ភ្នំពេញ កាល​ថ្ងៃទី​២​ខែ​មករា​ឆ្នាំ​២០១៤​។
​ក្រុម​កងទ័ព​ពិសេស​ឆ័ត្រយោង​៩១១ បាន​ចាប់​ព្រះកាយ​ព្រះសង្ឃ​៥​អង្គ និង​វាយដំ​យ៉ាងធ្ងន់ធ្ងរ បណ្តាល​ឲ្យ​ព្រះសង្គ​មួយ​អង្គសន្លប់ ដោយ​ចោទ​ថា បាន​ប្រព្រឹត្ត​ខុស​នឹង​វិន័យ​សង្ឃ ជំរុញ​ឲ្យមាន​ភាពចលា​ចល​ក្នុងសង្គម និង​បំរើ​នយោបាយ​ឲ្យ​បក្សប្រឆាំង​ជាដើម​ « អេ​!​អា​លោក តួនាទី​ឯង​នៅ​តា​វត្ត​សុំ​តា​សីល​ទេ​អី​? អញ​ស្តាយ​ណាស់​ចាស់ៗ​សក់​ក្បាល​ស្កូវ​សំពោង​សំពះ​សុំសីល​ពី​ហែង ហើយ​ហែង​មក​ធ្វើ ភ្លឺ​ទា​រប្រាក់ខែ​ម៉ែ​ហែង​អី​ដែរ​? ---»។
​ការប្រមាថ​នេះ បាន​កើតឡើង​ផ្ទួនៗ​គ្នា ស្របពេល ដែល​ព្រះសង្ឃ​កំពុង​សូត្រធម៌​សូម​ឲ្យ​រក្សា​ភាព​អហិង្សា ខណៈ​ក្រុមកម្មករ​ទាមទារ​ឲ្យ​ដោះលែង​តំណាង​កម្មករ​៣​នាក់ ដែល​ត្រូវបាន​ទាហាន​៩១១​ចាប់ខ្លួន​នៅ​ពេល​នោះ​។ កម្មករ​ដែល​ចាប់ខ្លួន​ទទួលរង​ការវាយដំ ហូរឈាម លើ​រាងកាយ​ច្រើន​កន្លែង ពេល​ពួកគេ​ព្យាយាម​ដឹកនាំ កម្មករ​ផ្សេង​ទៀត​ឲ្យចេញ​ធ្វើការ​តវ៉ា​ដើម្បី​បាន​ប្រាក់​ឈ្នួល​រស់នៅ​បាន​សមរម្យ​ «​ទាំង​សមត្ថកិច្ច​ទាំង​ប្រជាពលរដ្ឋ សូម​កុំ​ប្រើ​អំពើហិង្សា​ដាក់​គ្នា​! សូម​កុំ​ជេរ​គ្នា​ទៅវិញទៅមក​អី​បងប្អូន​! ខ្ញុំ​សូម​អង្វរ​! សមត្ថកិច្ច​ក៏​ជា​ខ្មែរ !​កម្មករ​ក៏​ជា​ខ្មែរ !​ប្រសិន​បើ​បងប្អូន​ជេរ​គ្នា​ទៅវិញទៅមក​មិន​ខុស​អ្វី​ពី ការ​ជេរ​ម្តាយ​ខ្លួនឯង​នោះទេ​--------»។
​សមត្ថកិច្ច​បាន​ចាប់​ព្រះកាយ​ព្រះសង្ឃ​៥​អង្គ ឃុំ​ទុក​រហូត​ដល់​ម៉ោងជាង​១២​យប់ ទើប​ដោះលែង​វិញ​។ ប៉ុន្តែ​មនុស្ស​១០​នាក់​ផ្សេង​ទៀត រួមទាំង​លោក វ​ន់ ពៅ ប្រធាន​សមាគម​ប្រជាធិបតេយ្យ​ឯករាជ្យ​នៃ​សេដ្ឋកិច្ច​ក្រៅ​ប្រព័ន្ធ ​ត្រូវបាន​សមត្ថកិច្ច​វាយ​ហូរឈាម​ស្រោច​ខ្លួន និងលោក ថេង សាវឿន ប្រធាន​បណ្តាញ​កសិករ ព្រម​ទាំង​មនុស្ស​២១​នាក់​ទៀត ត្រូវបាន​ឃុំខ្លួន​នៅ​ពន្ធនាគារ​ត្រពាំង​ផ្លុង ដោយ​ចោទ​ពីបទ ហិង្សា​ដោយ​ចេតនា​ដោយមាន​ស្ថាន​ទង្ង​ន់​ទោស និង​ការបំផ្លាញ​ទ្រព្យសម្បត្តិ​ដោយ​ចេតនា​ដោយ​មាន​ស្ថាន​ទង្ង​ន់​ទោស​ល្មើស បើ​ទោះ​ជា​ពួកគេ​ព្យាយាម​អំពាវនាវ​ឲ្យ​កម្មករ​កុំ​ប្រើ​អំពើហិង្សា​ក៏ដោយ​។​
ទ័ពពិសេសឆ័ត្រយោង៩១១ ដែលឈរជើងនៅតំបន់រោងចក្រយ៉ាកជីន មុនពេលបោះទង្គិចជាមួយកម្មករ កាលពីថ្ងៃទី២មករា (រូបភាពដោយ តាត ឧត្តម)
ករណី​ចាប់​វាយ​ព្រះសង្ឃ​នេះ ក៏​បាន​កើតឡើង​ផង​ដែរ កាលពី​ថ្ងៃ​ខែ​វិច្ឆិកា​ឆ្នាំ​២០១៣ នៅ​វត្ត​ស្ទឹងមានជ័យ បន្ទាប់ពី​ការបោះឆ្នោត នៅ​គ្រា​ដែល​កម្មករ​រោងចក្រ​SL ហែ​ក្បួន​ទាមទារ​លក្ខខណ្ឌ​ការងារ​សមរម្យ​។​
​នៅ​សម័យ​បារាំង​ដាក់​អាណានិគម​មកលើ​កម្ពុជា ព្រះសង្ឃ​ខ្មែរ បាន​ចូលរួម​តតាំង​ប្រឆាំងនឹង​ពួក​អាណានិគម​បារាំង​សេស ជាមួយ​អតីត​ព្រះមហាវីរៈក្សត្រ ព្រះបាទ​នរោត្តម សី​ហ​នុ ដើម្បី​ដណ្តើម​ឯករាជ្យ​ពី​បារាំង​មក​វិញ​ទាល់តែ​បាន​។
កាលពី​ឆ្នាំ​២០០៩ គេ​ឃើញ​មាន​តែ​ព្រះសង្ឃ​មួយ​អង្គ​ទេ  ដែល​ហ៊ាន​ចេញ​ព្រះកាយ ចូលរួម​សកម្មភាព​ឃ្លាំមើល ការតវ៉ា​រឿង​ដីធ្លី​ជាមួយ​ប្រជាពលរដ្ឋ និង​ទាមទារ​ឲ្យមាន​ការគោរព​សិទ្ធិមនុស្សនោះ គឺ​ព្រះសង្ឃ លួ​ន សុ​វ៉ាត​។ សកម្មភាព​តវ៉ា​របស់​ព្រះអង្គ ត្រូវបាន​អាជ្ញាធរ​គំរាមកំហែង ចាប់​ព្រះកាយ និង​មាន​ការបង្ខំ​ដោយ​មន្ត្រី​សង្ឃ​ឲ្យ​ចុះហត្ថលេខា ឈប់​ចូល​សកម្មភាព​សង្គម ដោយ​ព្រមាន​ផ្សឹក​ប្រសិនបើ​ព្រះអង្គ​មិន​ធ្វើតាម​ជាដើម​។
​ព្រះសង្ឃ លួ​ន សុ​វ៉ាត មាន​ថេរ​ដីកា​ថា មូលហេតុ​ដែល​ធ្វើឲ្យ​ព្រះអង្គ​សម្រេចចិត្ត​ចូលរួមត​វ៉ា​ជា​មួយ​ប្រជាពលរដ្ឋ ដោយសារ សិទ្ធិ​សេរីភាព​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​និង​ព្រះសង្ឃ​ត្រូវ​បាន​រឹត​ត្បិត ពី​រដ្ឋាភិបាល​។ ព្រះអង្គបន្ថែមថា ការប្រមាថ និង​វាយដំ​ព្រះសង្ឃ​កន្លងមក មិនបាន​ធ្វើឲ្យ​ព្រះសង្ឃ​បាក់ស្បាត​ឈប់​តវ៉ា​នោះ​ទេ «​ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ​រឹតតែ​ធ្វើឲ្យ​ព្រះសង្ឃ​ឈឺចាប់ ប្រជាពលរដ្ឋ​ដឹង​ច្បាស់​ថា ប្រទេស​កម្ពុជា​គឺ​មិន​មាន​លទ្ធិ​ប្រជាធិតេយ្យ សេរីភាព​សារព៌ត៌មាន សេរីភាព​ប​ញ​ញ​ចេញ​មតិ សិទ្ធិ​ជួបប្រជុំគ្នា​ទេ រឹតតែ​ធ្វើឲ្យ​គេ​ឃើញ​អំពី​អាក្រក់​របស់​ខ្លួន​{​រដ្ឋាភិបាល​}​ដែល​បាន​គៀបសង្កត់ គំរាមកំហែង​ខុស​ក្នុង​ផ្លូវច្បាប់​ជាតិ អន្តរជាតិ និង​ព្រះពុទ្ធសាសនា​»។
​ចាប់តាំងពី​ក្រោយ​ថ្ងៃ​បោះឆ្នោត​ទី​២៧​ខែកក្កដា ឆ្នាំ​២០១៣​មក ព្រះសង្ឃ​កាន់តែ​ច្រើនឡើង​ បានចូលរួម​ការតវ៉ា ជាមួយ​ប្រជាពលរដ្ឋ និង​គណបក្ស​នយោបាយ​ជាពិសេស បណ្តាញ​ព្រះសង្ឃ​ឯករាជ្យ​ដើម្បី​យុតិធម៌​សង្គម​។ បណ្តាញ​នេះ​បានចាប់កំណើត​ឡើង​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​២៨ ខែ​សីហា ឆ្នាំ​២០១៣ ដោយ​មាន​ព្រះសង្ឃ​ចំនួន​៥​អង្គ​ជា​អ្នក​ផ្តួចផ្តើមឡើង ប៉ុន្តែ​មក​ដល់​ដើមឆ្នាំ​២០១៤​នេះ ចំនួន​សមាជិក​នៃ​បណ្តាញ​នេះ កើន​ដល់​៥០០០​អង្គ​។ 
​ប្រធាន​បណ្ដាញ​ព្រះសង្ឃ​ឯករាជ្យ ព្រះ​តេជគុណ ប៊ុត ប៊ុន​ទិញ មាន​សង្ឃដីកា​ប្រាប់​VOD​ថា មូលហេតុ​៣​យ៉ាង​ដែល​បង្ខំ​ឲ្យ​ព្រះសង្ឃ​ចូលរួម​តវ៉ា​ជាមួយ​ប្រជាពលរដ្ឋ ដោយសារ​ភាព​អ​យុតិធម៌​ក្នុង​សង្គម​កាន់តែ​កើនឡើង  ភាព​មិន​ប្រក្រតី​ពេល​បោះឆ្នោត និង​ការរំលោភ​សិទ្ធិ​ព្រះសង្ឃ​ជា​ដើម​។ ព្រះអង្គ​មាន​សង្ឃដីកា​បន្ថែមថា ការចូលរួម​របស់​ព្រះសង្ឃ​ក្នុង​ការទាមទារ​សិទ្ធិសេរីភាព​នេះ​មិន​ខុស​នឹង​ធម៌​វិន័យ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​នោះ​ទេ ហើយ​អ្នក​ប្រមាថ និង​វាយដំ​លើ​ព្រះកាយ​របស់​ព្រះសង្ឃ នឹង​ត្រូវ​ទទួល​ទណ្ឌកម្ម​ទាំង​ផ្លូវច្បាប់ និង​ផ្លូវធម៌​ «​កត្តា​រំលោភបំពាន​មក​លើ​សិទ្ធិ​ព្រះសង្ឃ ធ្វើបាប​ព្រះសង្ឃ បណ្តេញចេញ ចាប់​ផ្សឹក​នេះឯង ដែល​ធ្វើឲ្យ​ព្រះសង្ឃ លោក​គិត​ឃើញថា ព្រះសង្ឃ​មិន​មែន​ជា​មនុស្ស​ដែល​គួរ​ជាទី​ស្អប់​ទេ ព្រះសង្ឃ​គួរ​ជាទី​គោរព​របស់​ពុទ្ធបរិស័ទ​។ ដ៏​ពួកយើង​ឃើញថា ថ្នាក់ដឹកនាំ​មិន​បាន​យកចិត្ត​ទុក្ខ​ដាក់​ហើយ​ថែម​ទាំង​មើលងាយ ហើយ​យក​ព្រះសង្ឃ​ធ្វើ​ជា​សត្រូវ​។ រឿង​អស់​នេះ​ហើយ​ដែល​យើង​មិន​អាច​ទ្រាំ​អនុញ្ញាត ឬ​ក៏​ធ្វើឲ្យ​សង្គម​យើង​បាត់បង់​តម្លៃ​នៃ​ការគោរព​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ដែរ​! ហើយ​ការបាត់បង់​នេះ បើ​ព្រះសង្ឃ​មិន​ចូលរួម​ទេ គឺ​អត់​មាន​ទេ​»។
​អ្នកគ្រប់គ្រង​បច្ចេកទេស​ឃ្លាំមើល​ការរំលោភ​សិទ្ធិ​មនុស្ស​នៃ​អង្គការ​លីកាដូ លោក អំ សំអាត មានប្រសាសន៍ថា  ការប្រមាថ​ព្រះសង្ឃ កំពុង​ធ្វើឲ្យបាវ​ចនា​ជាតិ​ធ្លាក់​ចុះ ព្រោះ​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ជា​ផ្នែក​មួយ​នៃ​បាវចនា​របស់​ជាតិ​។ លោក​ថា ព្រះសង្ឃ​ដែល​ចូលរួម​បាតុកម្ម​ភាគច្រើន​គ្រាន់តែ ទៅ​រំងាប់​អារម្មណ៍​អ្នក​តវ៉ា​កុំឲ្យ​ប្រើ​ហិង្សា​តែប៉ុណ្ណោះ មិនគួរ​ប្រព្រឹត្ត​អំពើ​មិន​គប្បី​លើ​ព្រះអង្គ​នោះ​ទេ​ «​ពីព្រោះ​យើង​មើល​ទៅលើ​បាវចនា​របស់​យើង គឺ​ជាតិ សាសនា ព្រះមហាក្សត្រ អីចឹង​គេ​ថា បើ​សាសនា​រុងរឿង ជាតិ​យើង​ក៏​រុងរឿង ការគោរព​ទៅលើ​ព្រះមហាក្សត្រ​ក៏​កាន់តែ​ល្អ ចឹង​កាលណា​សាសនា​ធ្លាក់ចុះ ចឹង​បាវចនា​ទាំង​៣ បើ​ផ្នែក​មួយ​ណា​ណឹង​វា​ធ្លាក់​ចុះវា​ធ្វើឲ្យប៉ះពាល់​ដល់​ប្រទេស​កម្ពុជា​យើង​ផង​ដែ​រ​​»។
ក្រៅពី​ការជេរប្រមាថ​ព្រះសង្ឃ សូម្បី​ព្រះ​បរម​សារីរិកធាតុ តំណាង​ឲ្យ​ព្រះ​ពុទ្ធបរ​ម្យគ្រូ ដែល​ព្រះបាទ​សម្តេចព្រះ​នរោត្តម សីហនុ បានទទួលមកពី​ប្រទេស​ឥណ្ឌា កាលពី​ឆ្នាំ​១៩៥២ ត្រូវ​បាន​បាត់​ពី​ព្រះ​សក្យមុនីចេតិយ​នៅលើ​ភ្នំ​ព្រះ​រាជទ្រព្យ ឬ​ភ្នំ​ឧត្តុង្គ កាល​ពី​រំលង​អាធ្រា​ត្រ​ឈានចូល​ថ្ងៃ​ទី​១០​ខែ​ធ្នូ ។​
​កាលពី​ថ្ងៃ​ទី​១៦​ខែ​ធ្នូ រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួង​វប្បធម៌ និង​អគ្គ​សង្ឃនាយក ន​ន្ទ ង៉ែត ​បាន​ចេញ​លិខិត អំពាវនាវ​ដល់​រាជរដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា និង​ក្រសួង​ពាក់ព័ន្ធ ព្រម​ទាំង​អាជ្ញាធរ សមត្ថកិច្ច​គ្រប់​លំដាប់​ថ្នាក់​បន្ត​ខិតខំ​ជួយ​ស្វែងរក​ព្រះ​បរម្យ​សារីរិកធាតុ​នៃ​ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ តម្កល់​ក្នុង​ព្រះ​សុវណ្ណកោដ្ឋ​ទម្ងន់​ជាង​១០​គីឡូក្រាម​មកវិញ។ តែ​រហូត​មកដល់ពេលនេះ​អាជ្ញាធរ​កម្ពុជា មិន​ទាន់​រកឃើញ​វិញ​នោះទេ​។
​កាលពី​ថ្ងៃ​ទី​១៧​ខែ​ធ្នូ ព្រះសង្ឃ​ប្រមាណ​៣០០​អង្គ ដឹកនាំ​ប្រជាពលរដ្ឋ​ជាង​១០០០​នាក់ តវ៉ា​នៅ​ខាង​មុខ​ក្រសួង​ធម្មការ និង​សាសនា ទាមទារ​ឲ្យ​ដក​រដ្ឋមន្ត្រី​ស្ថាប័ន​មួយ​នេះ និង​ជំរុញ​ឲ្យ​ស្ថាប័ន​ផ្សេងៗ​ស្វែងរក​ព្រះ​សារីរិក​ធាតុ​។ 
​ប៉ុន្តែ​មក​ដល់​ថ្ងៃទី​២១​ខែ​កុម្ភៈ​ឆ្នាំ​២០១៤ សម្តេច​សង្ឃរាជ ទេព វង្ស ជា​ព្រះសង្ឃ​ថ្នាក់​ខ្ពស់​បំផុត​នៅ​កម្ពុជា មិន​បាន​អំពាវនាវ​រក​ព្រះ​សារីរិក​ធាតុដែល​បាត់​នោះ​ទេ​ «​យ៉ាងណា​កុំ​នាំ​អញ​ឆ្កួត អញ​មិន​ឆ្កួត​ជាមួយ​ពួក​អា​ឆ្កួត​អ​ស់ណឹង​ទេ អញ​នូវតែ​ប្រកាន់​ធម៌​របស់​អញ បើ​អញ​ធ្វើ​ទៅ​វា​ខុស​មក​និយាយ​គ្នា​មក ទេ​អា​រឿង​ថ្លែងការណ៍ ឬ​មិន​ថ្លែងការណ៍​{​ពី​ការ​បាត់​ព្រះ​សារីរិកធាតុ​} គឺជា​រឿង​របស់​គេ​ទេ រឿង​អញ​ក្រោយ​តើ​»


No comments:

Post a Comment