Paris Peace Accords 23 Oct. 1991

Sunday, March 30, 2014

ការវិវត្តន៍​ នៃ​ពិធី ​រៀបការ ​របស់​ជនជាតិ​ ភាគ​តិច​ព្នង​ នៅ​ភូមិភាគ​ឦសាន

មណ្ឌលគិរី ៦១០
រូបសំណាក​គោព្រៃ ២​ក្បាល ជា​និមិត្តរូប​សម្រាប់​សម្គាល់​ខេត្ត​មណ្ឌលគិរី


ការវិវត្តន៍​ នៃ​ពិធី ​រៀបការ ​របស់​ជនជាតិ​ ភាគ​តិច​ព្នង​ នៅ​ភូមិភាគ​ឦសាន

ដោយ ម៉ម មុនីរតន៍ / អាស៊ីសេរី | ៣០ មីនា ២០១៤
ពិធី​រៀបការ​របស់​ជនជាតិ​ភាគ​តិច​ព្នង នៅ​ភូមិ​ភាគ​ឦសាន ដែល​មាន​អាយុ​កាល​រាប់​ពាន់​ឆ្នាំ​មក​ហើយ ជា​ទម្លាប់​គេ​មិន​ដែល​មាន​ការ​បង្គាប់​ថ្លៃ​បណ្ណាការ និង​ហែ​ជំនូន​ដូច​ជា​ប្រពៃណី​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​​ទេ។
នៅ​ពេល​ណា​ខាង​កូន​កំលោះ​ពេញ​ចិត្ត​នារី​ណា​ម្នាក់​ក្នុង​សហគមន៍​ហើយ គឺ​គេ​ប្រាប់​ចាស់​ទុំ​ខាង​ប្រុស​បន្ទាប់​មក​រៀបចំ​ពិធី​តាម​ទំនៀម​ទម្លាប់​របស់​ប្រពៃណី​ជនជាតិ​ដើម​ភាគតិច​​ព្នង​តែ​ម្ដង ដោយ​ពុំ​ចាំ​បាច់​គុណគូលេខអាតាក់ ឬ​មាន​អាចារ្យ​ចូល​ចែចូវ និង​សូត្រ​មន្ត​លើករាសី​ឡើយ។
"ចម្រៀង​ទំនុក​បទភ្លេង​ព្រាត់​គូ"៖ បទ​ចម្រៀង​ដែល​និយាយ​ពី​ព្រាត់​គូរ​នេះ គឺ​ជា​ប្រភេទ​បទ​ដែល​ពេញ​និយម​ណាស់ នៅ​ក្នុង​សហគមន៍​ជនជាតិ​ភាគ​តិច​ព្នង ជា​ពិសេស​នោះ នៅ​ពេល​ទំនេរ ឬ​គូ​ស្វាមី​ភរិយា​បែក​បាក់​គ្រួសារ។ បទ​នេះ​តែង​ត្រូវ​បាន​គេ​លើក​មក​ច្រៀង​កែ​កម្សាន្ត ឬ​ពេល​មាន​បញ្ហា​កើត​ឡើង ដូច​នៅ​ពេល​នេះ​យ៉ាង​ដូច្នោះ​ដែរ។
និយាយ​ពី​រឿង​ការវិវត្តន៍​នៃ​ពិធី​រៀបការ​នៃ​ជនជាតិ​ដើម​ភាគ​តិច​ព្នង​វិញ។ បើ​គិត​ពី​អតីត​កាល ប្រពៃណី​ដែល​បាន​ចាក់ឫស​អស់​រយៈពេល​រាប់​ពាន់​ឆ្នាំ​មក​ហើយ​នេះ នៅ​ផ្នែក​ខ្លះ​នៃ​ពិធី​រៀប​អាពាហ៍ពិពាហ៍​របស់​ជនជាតិ​ដើម​ភាគ​តិច​ព្នង ក៏​មិន​ទាន់​មាន​ការ​ប្រែប្រួល​ច្រើន​នោះ​ដែរ នៅ​ក្នុង​សម័យ​ទំនើប​នេះ។ ក៏​ប៉ុន្តែ ទន្ទឹម​នឹង​នេះ ផ្នែក​ខ្លះ​នៃ​ពិធី​រៀបការ​របស់​ពួក​គេ​បាន​ក្លាយ​​ខ្លះ​ហើយ ​​ក្នុង​សម័យ​បច្ចុប្បន្ន។
នៅ​រស់​នៅ​ភូមិ​ឡៅកា ឃុំ​សុខដុម ស្រុក​សែនមនោរម្យ ខេត្ត​មណ្ឌលគិរី លោកស្រី ខ្វើយ តុំ ឲ្យ​ដឹង​ថា ពិធី​រៀបការ​នៅ​សម័យ​មុន​របស់​ជនជាតិ​ដើម​ភាគ​តិច​ព្នង គឺ​សាមញ្ញ​បំផុត ហើយ​មិន​ទាមទារ​អ្វី​ច្រើន​ពី​ខាង​កូន​កំលោះ​នោះ​​ទេ។
លោកស្រី​បន្ត​ថា បើ​កូន​កំលោះ​គិត​ថា ពេញ​ចិត្ត​នារី​ណា​មួយ​នៅ​ក្នុង​សហគមន៍​របស់​ខ្លួន​ហើយ គឺ​គ្រាន់​តែ​ប្រាប់​ចាស់​​ទុំ បន្ទាប់​មក​ជ្រើសរើស​ថ្ងៃ​រៀបការ​តែ​ម្ដង៖ «កំណត់​ឧបមា​ថា ៣​ខែ​អី ឬ​ពីរ​ខែ​អី មួយ​ខែ​កន្លះ​អី។ អត់​ទេ ឲ្យ​ស្រលាញ់​គ្នា​ហើយ គេ​កំណត់​ថ្ងៃ​​ការ។ គ្រូ​បូរាណ​អី​ក៏​អត់​មាន​ដែរ មាន​តែ​ម៉ែ​ឪ ហើយ​មាន​តែ​តាម​ប្រពៃណី​សែន​ព្រេន លីសលៀង​ហ្នឹង​ស្លៀក​ពាក់ ស្លៀកពាក់​ខោអាវ​ធម្មតា​ហ្នឹង»
ដោយ​ហេតុ​ថា ជនជាតិ​ដើម​ភាគ​តិច​ព្នង ជា​ជាតិ​សាសន៍​មួយ​មាន​ជំនឿ​ខ្លាំង​បំផុត​ទៅ​លើ​អារក្ស​អ្នកតា ព្រៃឈើ ឬ​ទី​កប់ខ្មោច​ជាដើម។ ហេតុ​នេះ ប្រសិន​បើ​កំលោះ​ក្រមុំ​ដែល​បាន​គ្នា​ជា​ប្ដី​ប្រពន្ធ​មុន​រៀប​ការ គេ​តែង​ចាត់​ទុក​ថា ជា​ប្រផ្នូល​មិន​ល្អ។ ហើយ​បើ​គូ​ថ្មីថ្មោង​នេះ ត្រូវ​ឆ្លង​កាត់​មុន​ការ​រៀបការ គឺ​គេ​ត្រូវ​រៀបចំ​ពី​សែន​ព្រេង ឬ​ហៅ​តាម​ភាសា​ជនជាតិ​ដើម​ភាគ​តិច​ព្នង​ថា លីសលៀង ដែល​មាន​ន័យ​ថា សូម​ខមាទោស​នោះ មាន​គ្រឿង​ថ្វាយ​ច្រើន​ជាង​​ពិធី​ដែល​ឆ្លង​កាត់​តាម​ប្រពៃណី។ ពិធី​របៀប​នេះ គេ​តែង​រៀបចំ​មួយ​ថ្ងៃ​មុន​ពិធី​រៀបចំ​នៅ​ក្នុង​ភូមិ ឬ​សហគមន៍។ ក៏​ប៉ុន្តែ បើ​គូ​ថ្មីថ្មោង​នេះ​ចូល​ស្ដី​ដណ្ដឹង​ត្រឹមត្រូវ​តាម​ប្រពៃណី ដែល​មាន​ចាស់ទុំ​ទាំង​សង្ខាង​ដឹង​ឮ​គ្រប់​គ្នា​ហើយ គឺ​​ពិធី​រៀបការ​គេ​ត្រូវ​ធ្វើ​នៅ​ផ្ទះ​ខាង​ស្រី​តែ​ម្ដង។
លោកស្រី ខ្វើយ តុំ៖ «បើ​សិន​ថា អត់​មាន​តំណម អត់​មាន​ខុស​របៀប​និង​ទំនៀមទម្លាប់​ទេ បើ​សិន​ថា អត់​មាន​ជាប់​សាច់ឈាម​ទេ ការ​ទំនៀម​ទម្លាប់​ហ្នឹង​ធម្មតា។ វា​ស្រលាញ់​គ្នា​ហ្នឹង ចូល​សួរ​តាម​ឪ​ម៉ែ​គេ​ទៅ ចូល​សួរ​នៅ​ផ្ទះ​ខាង​ស្រី​ហ្នឹង»
បើ​ទោះ​ជា​ថា ពិធី​រៀបការ​ដែល​ឆ្លង​កាត់​ដំណាក់កាល​ពីរ​ខុស​គ្នា​ក៏​ដោយ​ចុះ ក៏​ពិធី​រៀប​អាពាហ៍ពិពាហ៍​នេះ នៅ​តែ​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​ត្រឹម​​រយៈពេល ២​ថ្ងៃ ដូច​គ្នា​ដដែល។ នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១ នៃ​ពិធី​ត្រូវ​ចាប់​ផ្ដើម គឺ​គេ​រៀបចំ​ដោយ​ពុំ​មាន​រណ្ដាប់​សែន​ពោរពាស​ដូច​ប្រពៃណី​របស់​ខ្មែរ​យើង​ទេ។ដោយ​ហេតុ​ថា ជនជាតិ​ដើម​ភាគ​តិច​ព្នង​មាន​ជំនឿ​ខ្លាំង​បំផុត​ទៅ​លើ​អារក្ស​អ្នកតា ព្រៃឈើ ឬ​ទី​កប់ខ្មោច​ជាដើម ហេតុ​​នេះ បើ​ពិធី​សែន​ត្រូវ​ចប់​ស្រេច​បាច់​ទៅ​តាម​ប្រពៃណី គឺ​ពិធី​បន្ទាប់​គេ​ពិសា​អាហារ​រួម​គ្នា រួច​ហើយ​ភ្ញៀវ​ដែល​គេ​អញ្ជើញ​ឲ្យ​ចូលរួម​នោះ ត្រូវ​មាន​ទ្រនាប់​ដៃ​មក​ជា​មួយ​ផង។ កា​ដូរ​ដែល​គេ​តែង​ជូន​នោះ ជា​ទម្លាប់​ពី​អតីត​កាល​​មាន ពាង មាស ឬ​ជា​គោ​ក្របី​ជាដើម។
មាន​ដើម​កំណើត​ជា​ជនជាតិ​ដើម​ភាគ​តិច​ព្នង លោកស្រី ខ្វើយ តុំ រៀប​រាប​ថា នៅ​ថ្ងៃ​ទី​ពីរ​នៃ​ពិធី​មង្គលការ​នោះ ភ្ញៀវ​ដែល​បាន​ចូល​រួម មាន​អ្នក​ខ្លះ​ត្រូវ​នៅ​រង់​ចាំ​ច្រៀង​រាំ​រហូត​ដល់​ពិធី​បិទ​បញ្ចប់ ហើយ​ពិធី​ច្រៀង​រាំ កាល​ណោះ គឺ​គេ​ត្រូវ​យក​ដើម​រកា​ដុត​គរ​ជា​ពំនូក រួច​បង្កាត់​ភ្លើង ហើយ​រាំ​ជុំវិញ។
លោកស្រី​បន្ត​ថា ពេល​រាំ​នោះ​អ្នក​ដែល​ចំណូល​ទទួល​ទាន​គ្រឿង​ស្រវឹង គឺ​គេ​រាំ​បណ្ដើរ​ក្រេប​ស្រា​ពាង​បណ្ដើរ៖ «ការ​ហ្នឹង​ដល់​ពេល​យប់​ឡើង គេ​នាំ​គ្នា​រាំ​វ៉ៃ​ឈ្មុស​វ៉ៃ​អី​ហ្នឹង។ វ៉ៃ​ឈ្មុស​ហ្នឹង​ហើយ​យើង​លេង​ដុត​ដើម​ឈើ​ដូច​ដើម​រកា ហើយ​យើង​កោស​ទៅ ហើយ​យើង​ដុត​មួយ​ទៅ ឲ្យ​វា​ដាច់​ដើម​ហ្នឹង។ សប្បាយ​លេង​អ៊ីចឹង​ទេ​កាល​ពី​មុន​ហ្នឹង ហើយ​សែន​ស្រូវ​ក៏​អ៊ីចឹង​ដែរ»
ឆ្លង​កាត់​ការវិវត្តន៍​រាប់​ពាន់​ឆ្នាំ ពិធី​មង្គល​ការ​របស់​ជនជាតិ​ដើម​ភាគ​តិច​ព្នង​នេះ បាន​ប្រែ​ក្លាយ​ជា​អន្លើ​ខ្លះ​ហើយ​នៅ​ក្នុង​សម័យ​ទំនើប​នេះ។ អ្វី​ដែល​មាន​ការ​ប្រែប្រួល​នោះ នៅ​ត្រង់​ថា ពិធី​មង្គលការ​បច្ចុប្បន្ន ក្រៅ​ពី​បង្គាប់​ថ្លៃ​បណ្ដាការ​ហើយ ជាង​នេះ​ទៀត គឺ​មាន​រៀបចំ​រោងការ បោះ​ធៀប និង​អញ្ជើញ​ភ្ញៀវ​ ហើយ​ថែម​ទាំង​មាន​ភ្លេង​សម័យ​ដូច​ជា​ធុងបាស​ជាដើម សម្រាប់​កំដរ​ពិធី​ផង។
លោកស្រី ខ្វើយ តុំ យល់​ឃើញ​ថា ពិធី​មង្គលការ​តាម​របៀប​សម័យ​ទំនើប ថ្វី​បើ​ត្រូវ​ហត់​នឿយ និង​ចំណាយ​ខ្ពស់​បន្តិច​មែន ក៏​ប៉ុន្តែ​ថា ការ​រៀបចំ​តាម​មធ្យោបាយ​នេះ នឹង​មិន​មែន​ជា​បន្ទុក​ដូច​មុន​ទៀត​ឡើយ សម្រាប់​គ្រួសារ​ដែល​រៀបចំ​ពិធី​មង្គលការ។ លើស​ពី​នេះ​ទៀត គេ​ក៏​អាច​រក​កម្រៃ​ខ្លះៗ ពី​ចំណង​ដៃ​នេះ​ដែរ។
លោកស្រី​បន្ត​ថា ផ្ទុយ​ពី​សម័យ​មុន​គ្រួសារ​ដែល​រៀបចំ​ពិធី​អាពាហ៍ពិពាហ៍ ត្រូវ​ចំណាយ​ផ្ទាល់ ហើយ​ពុំ​មាន​ចំណង​ដៃ​ថែម​ទៀត​ផង ពី​ភ្ញៀវ​ដែល​ចូល​រួម៖«ឥឡូវ​បើ​ការ​តាម​ខ្មែរ​ខ្លះ ជនជាតិ​ខ្លះ​អត់​សូវ​ខាត​ទេ។ ដូច​ពី​មុន​ហ្នឹង​ខាត​ច្រើន​ណាស់។ ការ​កាប់​តែ​ក្របី​កាប់​តែ​គោ នាំ​គ្នា​ស៊ី​ទទេ នាំ​បង​ប្អូន​ស៊ី​អស់ ចែក​គ្នា​ស៊ី​អស់»
ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​ការ​ប្រែប្រួល​នៃ​ប្រពៃណី និង​ទម្លាប់​ទម្លាប់​នេះ ក្នុង​នាម​ជនជាតិ​ដើម​ភាគ​ព្នង លោកស្រី យន់ ម៉ាណេ ចាត់​ទុក​ថា ការវិវត្តន៍​ដ៏​លឿន ហើយ​ពុំ​មាន​ឯកសារ​ចងក្រង​រក្សា​ទុក​ពី​ពិធី​នានា​ទៀត​សោត​នោះ វា​ពិត​ជា​ក្តី​កង្វល់​យ៉ាង​ខ្លាំង​នៅ​ចំពោះ​មុខ ចំពោះ​ការ​បាត់បង់​​ទៅ​នៃ​ប្រពៃណី​ដែល​បាន​ចាក់​ឫស អស់​រាប់​ពាន់​ឆ្នាំ​មក​ហើយ​នេះ។
លោកស្រី​យល់​ឃើញ​ថា ការ​ចម្លង​នៃ​ពិធី​រៀប​មង្គលការ​តាម​បែប​សម័យ​ទំនើប​បន្តិច ក៏​ដោយ​ចុះ ក៏​ប៉ុន្តែ​ថា សូម​ឲ្យ​រៀបចំ​តាម​​បែប​ទំនៀមទម្លាប់​របស់​ខ្លួន​ឲ្យ​ចប់​រួច​រាល់​ជាមុន​សិន ទើប​ជា​ការ​ប្រសើរ៖ «ជា​ទូទៅ​ពិធី​ប្រពៃណី​ខ្លួន​ឯង​មិន​សូវ​បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​បាន​ចប់​ចុង​ចប់​ដើម​ដូច​ពី​មុន​ទេ ធ្វើ​កាត់ៗ។ ហើយ​មាន​កម្មវិធី​ចូល​រោង មាន​កម្មវិធី​ហូប​អាហារ​ពេល​ល្ងាច​អី​ហ្នឹង ហើយ​ជាពិសេស មាន​ការ​តុបតែង​របៀប​ជា​ខ្មែរ ច្រើន​ឥឡូវ ហើយ​សម្រាប់​ខ្ញុំ​ផ្ទាល់។ ខ្ញុំ​មាន​ការ​ព្រួយ​បារម្ភ​ខ្លាំង​មែន​ទែន ទាក់ទង​នឹង​ការ​បាត់បង់​ប្រពៃណី ព្រោះ​អា​នេះ​ជា​អត្តសញ្ញាណ​មួយ​ដែរ ដើម្បី​សម្គាល់​អំពី​មង្គលការ​របស់​ជនជាតិ​ដើម​ភាគ​តិច​ព្នង»
ថ្វី​បើ​ពិធី​មង្គលការ​បាន​ប្រែក្លាយ​ដោយ​អន្លើ​​ខ្លះ​ក្ដី ក៏​ផ្នែក​ខ្លះ​នៅ​តែ​ត្រូវ​គេ​រក្សា​បាន​យ៉ាង​ខ្ជាប់​ខ្ជួន​នៅ​ឡើយ ដូច​ពិធី​សែន​អារក្ស ឬ​ពិធី​លីសលៀង ឬ​ហៅ​ថា ពិធី​ខមាទោស។ លើស​ពី​នេះ​ទៀត អ្វី​ដែល​នៅ​តែ​អនុវត្ត ហើយ​ប្រកាន់​បំផុត​នោះ គឺ​មិន​អាច​ឲ្យ​កូន​រៀប​មង្គលការ​ជាមួយ​អ្នក​ដែល​មាន​ឈាម​ជ័រ​សាច់​ជិត​គ្នា ដូច​ជា​ត្រូវ​ជា​បងប្អូន ឬ​បងប្អូន​ជីដូន​មួយ​ជាដើម​នោះ​ទេ៕



No comments:

Post a Comment