Paris Peace Accords 23 Oct. 1991

Sunday, August 24, 2014

បទ​វិភាគ៖ ប្រភព ​នៃ​សង្គ្រាម​ ពាក្យ​សម្ដី​ រវាង​ លោក ហ៊ុន សែន និង​មន្ត្រី​ សង្គម​ស៊ីវិល | Analysis: Source of war of words between PM and civil society

បទ​វិភាគ៖ ប្រភព ​នៃ​សង្គ្រាម​ ពាក្យ​សម្ដី​ រវាង​ លោក ហ៊ុន សែន និង​មន្ត្រី​ សង្គម​ស៊ីវិល

RFA | ២៣ សីហា ២០១៤

ហ៊ុន សែន ៦១០
អនុប្រធាន​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា និង​ជា​បេក្ខជន​នាយករដ្ឋមន្ត្រី​សម្រាប់​នីតិកាល​ទី​៥។
Photo: RFA

លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន ថ្លែង​ប្រតិកម្ម រឿយៗ​ ទៅ​កាន់​មន្ត្រី ​សង្គម​ស៊ីវិល ដែល​បាន​ បញ្ចេញ​ទស្សនៈ ​រិះគន់​ ប្រសាសន៍​ របស់​លោក តាម​រយៈ​ បណ្ដាញ​សារព័ត៌មាន។  លោក ហ៊ុន សែន ហៅ​អ្នក​ ទាំង​នោះ​ ថា, «អស់​លោក», ពេល​ខ្លះ​ហៅ​ថា «អា​ល្ងង់» ឬ​ហៅ​ថា «អា​ព្រហើន»

ការ​ជេរ​ ប្រទេច​នេះ ប្រហែល​ ដោយសារ​ លោក​ គិត​ថា, មន្ត្រី​ សង្គម​ស៊ីវិល និង​អ្នក​កាសែត យល់​ខុស​ ពី​ខ្លឹមសារ ​នៃ​ប្រសាសន៍​ របស់​លោក។

តើ​ កត្តា​ អ្វី​ខ្លះ​ ជា​ប្រភព​ នៃ​សង្គ្រាម​ ពាក្យ​សម្ដី​ ទាំង​នេះ?


យូរៗ ​ម្តង ប្រជាពលរដ្ឋ​កម្ពុជា បាន​ស្តាប់​អាយ៉ៃ​ឆ្លើយ​ឆ្លង​រវាង​មេ​ដឹក​នាំ​កំពូល​នៃ​រាជ​រដ្ឋាភិបាល និង​មន្ត្រី​សង្គម​ស៊ីវិល មួយ​រោង។ ខុស​ពី​អាយ៉ៃ​ដែល​ធម្មតា​ដែល​អ្នក​ច្រៀង ច្រៀង​លែបខាយ​អោយ​គ្នា អ្នក​មើល​សប្បាយ​ចិត្ត តួ​សម្ដែង​ដែល​ជា​ប្រមុខ​ដឹក​នាំ​កំពូល​របស់​ជាតិ កាន់​ក្បាល​មេក្រូ​ស្រែក​ជេរ​ប្រទេច​គេ​ឯង​ដោយ​សម្ដី​គំរោះគំរើយ រួច​អួត​អាង​ថា ខ្លួន​មាន​លទ្ធភាព​គ្រប់​យ៉ាង​ក្នុង​ការ​ផ្សព្វផ្សាយ។

ទោះ​ជា​អួតអាង​យ៉ាង​នេះ​ក្តី ទំនាស់​ពាក្យ​សម្ដី​នេះ​អាច​បណ្ដាល​មក​ពី​ការ​មិន​បាន​ផ្តល់​ព័ត៌មាន​ពិត​ ជូន​សាធារណជន និង​សមត្ថភាព​ថ្លែង​សន្ទរកថា​របស់​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី។
កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​១៨ ខែ​សីហា លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន ប្រកាស​ព្រមាន និង​គំរាម​មន្ត្រី​របស់​ខ្លួន​ជុំវិញ​រឿងរ៉ាវ​ទំនាស់​ដីធ្លី​នៅ​ក្រចេះ ថា កុំ​ស្ទក់​ពេក។ ស្ទក់​រហូត​ដល់​ប្រជាពលរដ្ឋ​មក​ដល់​នាំ​គ្នា​ខ្ទប់ យក​ប៉ូលិស​ទៅ​ខ្ទប់ រួច​ហើយ​ទទួល​យក​ញត្តិ។ ញត្តិ​នេះ​មិន​ដឹង​ទៅ​ដល់​កន្លែង​ណា​ទេ? លោក​ក៏​ប្រាប់​ពលរដ្ឋ​ថា ញត្តិ​នោះ​មិន​ដល់​ដៃ​លោក​ទេ។ ផ្អែក​តាម​ប្រសាសន៍​ដ៏​ខ្ពង់ខ្ពស់​បែប​នេះ មន្ត្រី​សង្គម​ស៊ីវិល និង​ពលរដ្ឋ ក៏​ចាប់​ផ្តើម​បាញ់​ផ្ទួនៗ​តាម​បណ្ដាញ​សារព័ត៌មាន និង​បណ្ដាញ​សង្គម​ភ្លាមៗ។ អ្នក​ខ្លះ​ថា​ជា​រឿង​គួរ​ឲ្យ​អស់​សំណើច។ អ្នក​ខ្លះ​ក៏​ឆ្ងល់​ថា លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​មាន​ចារកិច្ច​រាប់​ពាន់​នាក់ ម៉េច​ក៏​មិន​ដឹង? អ្នក​ខ្លះ​ក៏​ថា ផ្ទះ​របស់ លោក ហ៊ុន សែន បំពាក់​កាមេរ៉ា​រាប់​ភ្លេច ម៉េច​លោក​មិន​មើល? រហូត​ដល់​មាន​អ្នក​ខ្លះ​សង្ស័យ​ពី​កម្រិត​វិជ្ជាជីវៈ​ក្នុង​ការ​បំពេញ​ ការងារ​របស់​មន្ត្រី​ខុទ្ទកាល័យ​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ទៀត​ផង។ ថា​ហេតុ​អ្វី​ក៏​មន្ត្រី​ទាំង​នោះ​ថ្លើម​ធំ ហ៊ាន​លាក់​ព័ត៌មាន​បែប​នេះ? មិន​ខ្លាច​បាត់ ២២​កៅអី​ដូច​អាណត្តិ​មុន​ទេ​ឬ?

ជា​ការ​ឆ្លើយ​តប​នឹង​មតិ​រិះគន់​ទាំងអស់​នេះ នៅ​ថ្ងៃ​ទី​២១ ខែ​សីហា លោក ហ៊ុន សែន គំរាម​ឲ្យ​មន្ត្រី​សង្គម​ស៊ីវិល​ម្នាក់​ឲ្យ​ប្រយ័ត្ន កុំ​ចេះ​តែ​ហ៊ាន​មាត់​ផ្ដេសផ្ដាស។ លោក​ហៅ​មន្ត្រី​សង្គម​ស៊ីវិល​ម្នាក់​នោះ​ថា អា​ក្មេង​ព្រហើន អា​ក្មេង​ភ្លើ ដែល​មិន​ស្គាល់​ប្រវត្តិ​របស់​លោក​ច្បាស់ ថា​លោក​ជា​នរណា។ លោក​ក៏​លើក​ពី​ប្រវត្តិ​របស់​លោក​ក្នុង​ការ​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ទំនាស់​ដីធ្លី​ ជាច្រើន​កន្លែង រហូត​ដល់​លោក​បង្កើត​ក្រុម​និស្សិត ចុះ​វាស់​ដីធ្លី​ជូន​ពលរដ្ឋ​បាន​ជាង ១​លាន​ហិកតារ ដើម្បី​បញ្ចប់​ឫសគល់​នៃ​បដិវត្តន៍​ដីធ្លី​នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ​ទៀត។ ប៉ុន្តែ គ្រាន់​តែ​សាធារណជន​មិន​បាន​ដឹង​ថា លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ដោះស្រាយ​វិវាទ​បាន​ច្រើន​កន្លែង​រួច​ហើយ​នោះ​ទេ។ ការ​នេះ ទំនង​ជា​លោក​មិន​បាន​ប្រើប្រាស់​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ដ៏​សម្បូរ​បែប​របស់​ ខ្លួន​ឲ្យ​មាន​ប្រសិទ្ធភាព។ ម្យ៉ាង មក​ពី​ទំនាស់​ដីធ្លី​នៅ​ក្រោម​ក្លៀក​ធំៗ​ពីរ​កន្លែង គឺ​ដី​នៅ​តំបន់​បុរីកីឡា និង​នៅ​បឹងកក់ មិន​ត្រូវ​បាន​ដោះស្រាយ។

ចំពោះ​ប្រសិទ្ធភាព​នៃ​ការ​ផ្សាយ​ព័ត៌មាន​របស់​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​រដ្ឋ និង​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​គាំទ្រ​បក្ស​កាន់​អំណាច​វិញ គឺ​ដល់​ចិត្ត​តា​ហ្មង។ ពលរដ្ឋ​មិន​សូវ​ជឿ​នោះ​ឡើយ។ តាម​ការ​ស្រាវជ្រាវ​របស់​វិទ្យាស្ថាន​សាធារណៈ​រដ្ឋ អាយ.អ.អាយ (IRI) ឆ្នាំ​២០១៣ បង្ហាញ​ថា ពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​ភាគ​ច្រើន​ទុក​ចិត្ត​លើ​វិទ្យុ​អន្តរជាតិ ដែល​ផ្សាយ​ជា​ភាសា​ខ្មែរ ជាង​ស្ថាប័ន​ផ្សាយ​ព័ត៌មាន​ក្នុង​ស្រុក។ ស្ថាប័ន​ផ្សាយ​ព័ត៌មាន​ក្នុង​ស្រុក​ភាគ​ច្រើន និយម​ផ្សាយ​ព័ត៌មាន​បែប​លើក​ជើង ព័ត៌មាន​បែប​ពិធីការ និង​ស្ថិត​ក្រោម​សម្ពាធ​នយោបាយ​ទៀត​ផង។
រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួង​ព័ត៌មាន លោក ខៀវ កាញារីទ្ធ បាន​លើក​ឡើង​នៅ​ក្នុង​ពិធី​ជួបជុំ​ជាមួយ​អ្នក​កាសែត​នៅ​ព្រឹទ្ធសភា កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​២០ ខែ​សីហា ថា មាន​ឯកឧត្តម​ម្នាក់​នោះ​បាន​បង្គាប់​ឲ្យ​ទូរទស្សន៍​ជាតិ​កម្ពុជា ទ.ទ.ក ផ្សាយ​ព័ត៌មាន​ពី​ពិធី​បុណ្យ​ឆ្លង​ចេតិយ​របស់​ឪពុក​ម្ដាយ​ខ្លួន។ លោក​រដ្ឋមន្ត្រី​ទទួល​ស្គាល់​ថា ការ​ផ្សាយ​ព័ត៌មាន​បែប​នេះ ធ្វើ​ឲ្យ​ស្ថាប័ន​ព័ត៌មាន​របស់​ជាតិ​មួយ​ទាំង​មូល​ងាប់ ព្រោះ​តែ​ពលរដ្ឋ​លែង​មើល និង​លែង​ជឿ។ ពលរដ្ឋ​លែង​សូវ​មើល លែង​សូវ​ជឿ​ស្ថាប័ន​ផ្សាយ​ព័ត៌មាន​របស់​ខ្លួន​ប៉ុណ្ណឹង​ហើយ មន្ត្រី​រដ្ឋាភិបាល​ភាគ​ច្រើន​ក៏​មិន​សូវ​និយាយ​ជាមួយ​អ្នក​កាសែត​ឯករាជ្យ​ ទៀត​ផង។

នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ មាន​អ្នក​កាសែត​មិន​ច្រើន​ទេ ដែល​ហ៊ាន​សួរ​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន ដោយ​ផ្ទាល់​នោះ ព្រោះ​ថា បើ​បុរស​ដ៏​មាន​អំណាច​មិន​សប្បាយ​ចិត្ត គាត់​នឹង​ជេរ​មិន​ប្រណី​មាត់​ឡើយ។ អ្នក​កាសែត​ទាំង​នោះ អាច​នឹង​ត្រូវ​ស្ពឹក​មុខ​ជា​យថាហេតុ។ មួយ​វិញ​ទៀត អស់​លោក​មន្ត្រី​ធំៗ​ទាំង​នោះ ក៏​មិន​មាន​ទម្លាប់​និយាយ​ជាមួយ​អ្នក​កាសែត​នោះ​ដែរ។ សូម្បី​តែ​ពេល​ប្រជុំ​អាស៊ាន​នៅ​កម្ពុជា មន្ត្រី​ការទូត​ប្រទេស​ដទៃ​ទៀត ពេល​មុន​ប្រជុំ គេ​ជួប​អ្នក​កាសែត ពេល​ប្រជុំ​ចប់ ក៏​មក​និយាយ​ពី​ខ្លឹមសារ​ប្រាប់​អ្នក​កាសែត ព្រម​ទាំង​ត្រៀម​ឯកសារ​ហើយ​ស្រេច​សម្រាប់​ចែក​ឲ្យ​អ្នក​កាសែត។ រីឯ​ឯកឧត្តម​អស់​លោក​មន្ត្រី​របស់​កម្ពុជា វិញ ដល់​ក​ហើយ ឯកសារ​ក៏​មិន​សូវ​មាន និង​ថែម​ទាំង​ដើរ​គេច​អ្នក​កាសែត​ទៀត មិន​ដឹង​ថា តើ​ពួក​គាត់​ខ្លាច​ជ្រុះ​មាស​ពី​មាត់ ឬ​ខ្លាច​ត្រូវ​ព្រនូង ពេល​បង្ហើប​ព័ត៌មាន​ប្រាប់​អ្នក​កាសែត​នោះ?

មិន​តែ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ រាជ​រដ្ឋាភិបាល​សម័យ​កែ​ទម្រង់​ស៊ី​ជម្រៅ​នេះ បាន​បង្កើត​ឲ្យ​មាន​អ្នក​នាំ​ពាក្យ​គ្រប់​ក្រសួង​ស្ថាប័ន​រួច​ហើយ ប៉ុន្តែ​អ្នក​នាំ​ពាក្យ​ដែល​ឆ្លើយ​សំណួរ​អ្នក​កាសែត មាន​តែ​ប៉ុន្មាន​ស្ថាប័ន​ប៉ុណ្ណោះ។ កាសែត​ឧស្សាហ៍​សម្ភាស​បាន​នោះ​មាន អ្នក​នាំ​ពាក្យ​សាលា​រាជធានី​ភ្នំពេញ លោក ឡុង ឌីម៉ង់ អ្នក​នាំ​ពាក្យ​រដ្ឋសភា លោក ឈាង វុន និង​លោក ជាម យៀប អ្នក​នាំ​ពាក្យ​ក្រសួង​មហាផ្ទៃ លោក ខៀវ សុភ័គ អ្នក​នាំ​ពាក្យ​ប៉េអិម​ផ្ទៃ​ប្រទេស លោក ខេង ទីតូ អ្នក​នាំ​ពាក្យ​ទីស្ដីការ​គណៈរដ្ឋមន្ត្រី លោក ផៃ ស៊ីផាន និង​អ្នក​នាំ​ពាក្យ​ជំនាន់​ថ្មី​របស់​ក្រសួង​អប់រំ លោក រស់ សាលីន។ ម្តងម្កាល អ្នក​នាំ​ពាក្យ​ទាំង​នោះ ក៏​រៀប​ឫក​ជា​គ្រូ​កាសែត រៀប​ឫក​ជា​អ្នក​ចេះ​ដឹង ពេល​ខ្លះ​ក៏​ព្រលះ​អ្នក​កាសែត​មិន​សំចៃ​មាត់ ឯ​អ្នក​កាសែត​ចេះ​តែ​ទ្រាំ​ទៅ ព្រោះ​ថា​អស់​ជម្រើស​ទៅ​ហើយ។ ចំពោះ​ក្រសួង​ស្ថាប័ន​រដ្ឋ​ដទៃ​ទៀត ភាគ​ច្រើន​មិន​និយាយ​ជាមួយ​អ្នក​កាសែត​តា​ហ្មង។ អ្នក​ខ្លះ​យក​លេស​ថា​រវល់ អ្នក​ខ្លះ​ប្រាប់​ថា​កំពុង​ហាត់​ប្រាណ អ្នក​ខ្លះ​មិន​លើក​ទូរស័ព្ទ ហើយ​បើ​លើក​ទូរស័ព្ទ​វិញ និយាយ​ប៉ាតណាប៉ាតណី យក​ជា​ការ​មិន​បាន។

មិន​មែន​តែ​មន្ត្រី​ទេ គេហទំព័រ​ក្រសួង​មួយ​ចំនួន​ធំ និង​អាជ្ញាធរ​ជាតិ​នានា ក៏​អសកម្ម​ដែរ។ គេហទំព័រ​សវនកម្ម​ជាតិ​ដែល​ជា​ស្ថាប័ន​ត្រួត​ពិនិត្យ​ថវិកា​ជាតិ​មួយ​ទាំង​ មូល បែរ​ជា​បង្ហោះ​ព័ត៌មាន​តាំង​ពី​ជាង ១​ឆ្នាំ​មុន ហើយ​មិន​មាន​ផុស​ព័ត៌មាន​ថ្មី​ណា​មួយ​សោះ។ អាជ្ញាធរ​ឯករាជ្យ​ដែល​ចាយ​លុយ​ជាតិ​វាល់​លាន​ដុល្លារ​ក្នុង​១​ឆ្នាំៗ​នេះ បែរ​ជា​បង្ហោះ​របាយការណ៍​សវនកម្ម​ជាតិ​តាំង​ពី​ឆ្នាំ​២០០៦។
មន្ត្រី​អ្នក​នាំ​ពាក្យ​ភាគ​ច្រើន មិន​និយាយ​ជាមួយ​អ្នក​កាសែត គេហទំព័រ​ក្រសួង​ស្ថាប័ន​នានា​មិន​មាន​ព័ត៌មាន រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួង​នីមួយៗ​ក្លាយ​ជា​អធិរាជ​ក្នុង​ក្រសួង។ ប្រការ​ទាំង​នេះ ជា​ហេតុផល​គ្រប់គ្រាន់​ធ្វើ​ឲ្យ​អ្នក​កាសែត​ភាគ​ច្រើន​ផ្សាយ​ព័ត៌មាន​មិន​ មាន​តុល្យភាព​គ្រប់​ជ្រុងជ្រោយ និង​ជា​ឱកាស​ដ៏​ល្អ​សម្រាប់​មន្ត្រី​បក្ស​ប្រឆាំង ក្នុង​ការ​ប្រជែង​យក​ឈ្នះ​លើ​សមរភូមិ​សារព័ត៌មាន។

លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន ចាត់​ទុក​ថា មន្ត្រី​បក្ស​ប្រឆាំង និង​សង្គម​ស៊ីវិល ជា​កញ្ចក់​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​មន្ត្រី​អាក្រក់ៗ​របស់​លោក។ ប៉ុន្តែ​បើ​បក្ស​ប្រឆាំង មន្ត្រី​សង្គម​ស៊ីវិល អ្នក​កាសែត​រិះគន់​លោក លោក​នឹង​ព្រមាន​គំរាម​បំបែក​កញ្ចក់​វិញ​ភ្លាម។ លោក​តែង​ថ្លែង​សុន្ទរកថា​វែង​អន្លាយ ហើយ​ពេល​ខ្លះ​គ្រាន់​តែ​ចំណាយ​ពេល​ជេរ​គេ​ឯង ក៏​អស់​រាប់​សិប​នាទី​ដែរ។ សន្ទរកថា​មួយ​ចំនួន​បាន​ព្រៀង​ទុក និង​មួយ​ចំនួន​ទៀត លោក​មាន​ប្រសាសន៍​ស្រេច​តែ​ចិត្ត​តែ​ម្តង។ ជេរ​ស្តី​បន្ទោស ព្រមាន​ដក​មន្ត្រី ជា​ប្រធានបទ​ក្តៅ​ដែល​អ្នក​កាសែត​ស្រង់​ប្រសាសន៍​របស់​ប្រមុខ​រដ្ឋាភិបាល យក​ទៅ​ផ្សាយ​បន្ត ចំណែក​ឯ​ពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​ដែល​ស្ងាត់ៗ​កេះ​ឆ្នាំង​បាយ​ធ្លុះ ក៏​ចាំ​បោះ​ឆ្នោត​ទម្លាក់​នៅ​ពេល​ដែល​ប្រសាសន៍​ដ៏​ខ្ពង់ខ្ពស់​របស់​សម្ដេច​ អគ្គមហាសេនាបតី មិន​មាន​ប្រសិទ្ធភាព។ បើ​សិន​ជា​រដ្ឋាភិបាល​នៅ​តែ​ត្បៀត​ព័ត៌មាន មិន​ទម្លាយ ហើយ​ចាំ​តែ​ប្រតិកម្ម​នោះ ការ​ចូលរួម​របស់​ពលរដ្ឋ នឹង​មិន​បាន​ពេញលេញ​ឡើយ។ យុទ្ធសាស្ត្រ​ចតុកោណ​ដំណាក់​កាល​ទី​៣ ក៏​ទំនង​ជា​មិន​ជោគជ័យ​ដែរ។ ហើយ​បើ​យុទ្ធសាស្ត្រ​អភិវឌ្ឍន៍​ជាតិ​នេះ​មិន​ជោគជ័យ​ហើយ កុំ​ស្រមៃ​ថា គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា អាច​រក្សា​អាសនៈ​សភា​បាន ៦៨​អាសនៈ​ទៀត​ឲ្យ​សោះ៕


No comments:

Post a Comment