Paris Peace Accords 23 Oct. 1991

Wednesday, September 10, 2014

រដ្ឋាភិបាល ​ខ្ជះ​ខ្ជាយ​ថវិកា ​ទៅ​លើ​ប្រាក់​ បេសកកម្ម​ថ្មី | Govt squanders funds on new missions

មន្ត្រី​ជាន់​ខ្ពស់​រដ្ឋាភិបាល​នៅ​ក្នុង​ពិធី​មួយ​កាល​ពី​ពេល​កន្លង​មក។
មន្ត្រី​ជាន់​ខ្ពស់​ រដ្ឋាភិបាល​ នៅ​ក្នុង​ពិធី​មួយ​ កាល​ពី​ពេល​ កន្លង​មក។ ផា លីណា

រដ្ឋាភិបាល ​ខ្ជះ​ខ្ជាយ​ថវិកា ​ទៅ​លើ​ប្រាក់​ បេសកកម្ម​ថ្មី

៩ កញ្ញា ២០១៤

សកម្មភាព ​ទស្សនទាន ដែល​មាន​ ចេតនា (mindset) របស់​ ប្រជា​ពលរដ្ឋ​ ខ្មែរ​ មួយ​ចំនួន​ធំ នៅ​តែ​ មាន​គំនិត​ ចង្អៀត​ចង្អល់ គឺ ​ថា ធ្វើ​យ៉ាង​ម៉េច ​ឲ្យ​តែ​ បាន​លើស​ មួយ​មាត់​ មួយ​ក, លើស​ មួយ​ចំហៀង, លើស ​មួយ​តឹក, លើស​ មួយ​ជ្រុង, ដូច​ជា៖ ការ​ជិះ​ជ្រែ ​វ៉ា​គ្នា ​មួយ​បន្តិច​មក​ ឈប់​នៅ​ភ្លើង​ស្តុប ​នៅ​មុខ​គេ​បន្តិច​ ក៏​អស់​ចិត្ត​ដែរ, ការ​ចាក់​ដី​ ខាង​មុខ​ផ្ទះ ​ឲ្យ​បាន ​លើស​គេ​បន្តិច ឬ​ក៏​ដាក់​លក់​ ទំនិញ​ ចូល​ចិញ្ចើម ​ថ្នល់​ផ្លូវ​ដើរ​ បន្តិច​ ក៏​អស់​ចិត្ត​ដែរ; ដូច​ជា ថ្មីៗ​នេះ ការ​លក់​ ទីតាំង​ និង​អគារ​ ក្រសួង កិច្ចការ​នារី និង​ក្រសួង​ សុខាភិបាល ក៏​មាន​ ការ​ចែក​លុយ​គ្នា​ ទៅ​តាម​ឋានៈ ឬ​ក៏​តំណែង​ របស់​ មន្ត្រីៗ​ នៅ​ទីនោះ​ដែរ, ថា ​ឲ្យ​តែ​ បាន​លើស​គេ ​តែ​បន្តិច គឺ​ អស់​ចិត្ត​ហើយ។  ចេតនា​គំនិត ​បែប​នេះ ពេល​ខ្លះ ​ធ្វើ​ឲ្យ​ ប៉ះពាល់​ ទៅ​នឹង​ ការ​តាក់​តែង​ច្បាប់ ឬ​ក៏​គោល​ នយោបាយ មិន​ឆ្លើយ​តប​ ទៅ​នឹង​សមភាព ​និង​សមធម៌​ នៅ​ក្នុង​សង្គម​ទេ។


ជាក់​ស្តែង​ម្នាក់ៗ​ទាំង​ខ្ញុំ ទាំង​គេ​មាន​ការ​រីករាយ​ជាមួយ​នឹង​ការ​ដំឡើង​ប្រាក់​ឧបត្ថម្ភ​បេសកកម្ម​ដល់​ មន្ត្រី​រាជការ​សាធារណៈ​កាល​ពី​ថ្ងៃ ទី២២ ខែ​កក្កដា ឆ្នាំ​២០១៤ កន្លង​ទៅ​នេះ រាជ​រដ្ឋាភិបាល​បាន​អនុម័ត​អនុក្រឹត្យ​លេខ ២១៦ ស្តីពី​ប្រាក់​បេសកកម្ម​នៅ​ក្នុង និង​ក្រៅ​ប្រទេស​សម្រាប់​រដ្ឋបាល​ថ្នាក់​ជាតិ និង​ថ្នាក់​ក្រោម​ជាតិ។ តែ​នៅ​ក្នុង​អនុក្រឹត្យ​នោះ ក៏​មាន​ការ​បែង​ចែក​ដល់​ទៅ ៦ កម្រិត ក្នុង​នោះ​ក៏​មាន​ការ​លើក​លែង​បេសកកម្ម​របស់​នាយក​រដ្ឋ​មន្ត្រី ដែល​ត្រូវ​ផ្តល់​ជូន​តាម​សេចក្តី​ត្រូវ​ការ​ជាក់​ស្តែង។ នៅ​ក្នុង​ការ​បែង​ចែក​កាន់​តែ​ច្រើន​ឋានានុក្រម​ជាង​អនុក្រឹត្យ​លេខ ១០ ចាស់​មាន​តែ ២ កម្រិត (១៦ ដុល្លារ​និង ៣២ ដុល្លារ) ដែល​ត្រូវ​បាន​និរាករណ៍​បន្ទាប់​ពី​អនុក្រឹត្យ​លេខ ២១៦ នេះ​ត្រូវ​បាន​អនុម័ត។ ការ​បែង​ចែក​ថ្មី​នេះ មាន​លក្ខណៈ​ខុស​គ្នា​ដល់​ទៅ ២ ដង ឬ​ក៏ ៣ ដង (ពី ៣៤ ដុល្លារ រហូត​ដល់​ទៅ ៨៥ ដុល្លារ)។

ហេតុ​អ្វី​បាន​ជា​ប្រាក់​ខែ​នៅ​កន្លែង​ធ្វើ​ការ​ច្រើន​ជាង​ហើយ គ្រាន់​តែ​ទៅ​ចុះ​បេសកកម្ម​ដូច​គ្នា​សោះ​ក៏​ខុស​ប្លែក​គ្នា​ច្រើន​ម៉្លេះ? អ៊ីចឹង​ហើយ​បាន​ជា​ម្នាក់ៗ​គេ​ចេះ​តែ​ចង់​ធ្វើ​ធំ​នោះ ហើយ​អ្វី​ដែល​សំខាន់​នោះ គឺ​កាន់​តែ​ខ្ជះ​ខ្ជាយ ទៅ​លើ​មន្ត្រី​ជាន់​ខ្ពស់​ដែល​មាន​ឋានៈ និង​បុព្វសិទ្ធិ​ស្មើ​មុខ​តំណែង​នេះ ឧទាហរណ៍​ដូច​ជា មន្ត្រី​ទីប្រឹក្សា​ព្រឹទ្ធសភា សភាជាតិ និង​រាជ​រដ្ឋាភិបាល ដែល​អត់​មាន​ការិយាល័យ​ពិត​ប្រាកដ​ដ៏​ច្រើន​សន្ធឹក​សន្ធាប់ មាន​ឋានៈ​ស្មើ​នឹង​រដ្ឋ​មន្រ្តី ឬ​ក៏​រដ្ឋ​លេខាធិការ និង​មន្ត្រី​ឧត្តម​ក្រុម​ប្រឹក្សា​សេដ្ឋកិច្ច​ជាតិ​ក៏​សុទ្ធ​តែ​មាន​ងារ​ជា​ ឯកឧត្តម ប្រតិភូ​អម​រាជ​រដ្ឋាភិបាល មាន​ឋានៈ​ស្មើ​នឹង​អគ្គ​នាយក ឬ​ក៏​អគ្គ​នាយក​រង​ជាដើម។

ការ​បែង​ចែក​ប្រាក់​បេសកកម្ម​តាម​ឋានានុក្រម​នេះ​មាន​លក្ខណៈ​ខុស​ពី​ បុគ្គលិក​អង្គការ​ក្រៅ​រដ្ឋាភិបាល​ទាំង​ប្រធាន រហូត​ដល់​អ្នក​បើកបរ ទាំង​ជាតិ ទំាង​អន្តរជាតិ​គឺ​ទទួល​បាន​ប្រាក់​បេសកកម្ម​ស្មើ​គ្នា ព្រោះ​ប្រាក់​ខែ​បែង​ចែក​ខុស​គ្នា​រួច​ហើយ ហើយ​ម្យ៉ាង​គេ​ឲ្យ​ចុះ​ទៅ​ធ្វើ​ការ​ទៅ​តាម​គម្រោង​ដូច​គ្នា នេះ​ជា​បញ្ហា​មួយ​ហើយ​ចំណុច​មួយ​ទៀត បើ​តាម​និយមន័យ​នៃ​ពាក្យ​បេសកកម្ម​ថ្មី​នេះ បញ្ជាក់​ដែនដី​ចាប់​ផ្តើម​តាំង​ពី​ថ្នាក់​ក្រុង ឬ​ក៏​ស្រុក​ដែល​តម្រូវ​ទទួល​បាន​ប្រាក់​បេសកកម្ម​ផង​ដែរ​ដែល​ផ្ទុយ​ពី​ អនុក្រឹត្យ​លេខ ១០ ចាស់​ដែល​ផ្តល់​ប្រាក់​បេសកកម្ម​ដោយ​កំណត់​ទៅ​តាម​ខេត្ត ហើយ​បែង​ចែក​ការ​សម្រាក​ពេល​យប់​ទៅ​តាម​ចម្ងាយ​មាន​លក្ខណៈ​ច្បាស់​លាស់​ជាង។ 

ករណី​នេះ ធ្វើ​ឲ្យ​ប៉ះពាល់​គម្រោង​របស់​អង្គការ​ដៃគូ​អភិវឌ្ឍន៍​ណា ដែល​ធ្វើការ​ជិត​ជាមួយ​ស្ថាប័ន​ថ្នាក់​ជាតិ និង​ថ្នាក់​ក្រោម​ជាតិ​ជា​ពិសេស​ការ​ឆ្លង​ថ្នាក់​ស្រុក​រដ្ឋបាល ដែល​បាន​លើក​គម្រោង​តិច​ជាង​គ្រោង​ចំណាយ​បេសកកម្ម​ជាក់​ស្តែង​ខុស​គ្នា​ ខ្លាំង​ពេក។

បើ​ជា​បេសកកម្ម​ក្រៅ​ប្រទេស គឺ​ជួរ​មន្ត្រី​ជាន់​ខ្ពស់​វិញ ក៏​ឡើង​ទៅ​តាម​ឋានានុក្រម​ដែរ​ជិះ​យន្ត​ហោះ​ពី​សំបុត្រ​ថ្នាក់ ទី១ (First class) និង​ថ្នាក់​ជំនួញ​(Business class) ដែរ បើ​ទោះ​បី​ជា​កន្លង​មក​លោក​នាយក​រដ្ឋ​មន្ត្រី ហ៊ុន សែន ក៏​ធ្លាប់​ត្អូញ​ត្អែរ​ពី​ការ​ចំណាយ​ថវិកា​ជាតិ​ដ៏​ច្រើន​ទៅ​មន្ត្រី​ជាន់​ ខ្ពស់​របស់​លោក ដែល​ជិះ​សុទ្ធ​តែ​សំបុត្រ​យន្ត​ហោះ​ថ្នាក់​ជំនួញ​ផង​ដែរ ពេល​ខ្លះ​គ្រាន់​តែ​ទៅ​ហែហម​អ្នក​ធំៗ​គ្នា​គាត់​ហ្នឹង។

សំណួរ​សួរ​ថា បើ​ដំឡើង​ថវិកា​ចំណាយ​លើ​បេសកកម្ម​ប៉ុណ្ណឹង​ហើយ តើ​ថវិកា​នោះ នឹង​មក​ទាន់​ពេល​វេលា​វិញ​ដែរ​ឬ​អត់? ឬ​ក៏​ថវិកា​បេសកកម្ម​ទាំង​នោះ​បាន​មក​វិញ​មាន​ការ​បាត់​តាម​ផ្លូវ​ដែរ​ឬ​ អត់? តើ​គ្រប់​គ្រង​និង​ត្រួត​ពិនិត្យ​ខ្ទង់​ចំណាយ​លើ​បេសកកម្ម​នេះ យ៉ាង​ដូច​ម្តេច​ដើម្បី​ឲ្យ​ត្រឹម​ត្រូវ​នោះ? ព្រោះ​កន្លង​មក មាន​សកម្មភាព​អវិជ្ជមាន​ជាច្រើន​មាន​ស្នើ​សុំ​ថវិកា​បេសកកម្ម​នេះ ដោយ​លើក​ហេតុ​ផល​ថា អនុក្រឹត្យ​លេខ ១០ នោះ​មាន​ប្រាក់​បេសកកម្ម​បាន​តិច​តួច​ពេក ធ្វើ​ឲ្យ​មន្ត្រី​រាជការ​ជាច្រើន​នៅ​តាម​ស្ថាប័ន​មាន​ការ​គៃ​បន្លំ​តាំង​ពី​ ចំនួន​មន្ត្រី​និង​ពេល​វេលា ឧទាហរណ៍​បើ​សិន​ជា​នៅ​ក្នុង​ផែនការ​បេសកកម្ម​ចុះ​ខេត្ត​មាន​រយៈ​ពេល ៥​ថ្ងៃ តែ​ធាតុ​ពិត​ទៅ​តែ ២ ថ្ងៃ​ទេ ត្រឡប់​មក​ដេក​ផ្ទះ​វិញ​ហើយ​ថា រវល់ រួច​ហើយ​សរសេរ និង​ចុះ​ហត្ថលេខា​ក្នុង​បញ្ជី​វត្តមាន​ថា បាន​ទៅ​ធ្វើ​ការ ៥​ថ្ងៃ។

មាន​មន្ត្រី​ថ្នាក់​ជាន់​ខ្ពស់​ខ្លះ​ទៀត​អញ្ជើញ​ទៅ​សម្ពោធ ឬ​ក៏​បើក​សិក្ខាសាលា​ដែល​មាន​រយៈ​ពេល ៥​ថ្ងៃ តែ​បាន​ត្រឹម​តែ​ថ្លែង​សុន្ទរកថា ហើយ​ក៏​ត្រឡប់​មក​ផ្ទះ​វិញ​រួច​ដាក់​ក្នុង​សំណើ​ថវិកា​ថា ៥ ថ្ងៃ​នឹង​គេ​ដែរ។ ករណី​នេះ មន្ត្រី​នោះ​គាត់​កេង​ប្រវ័ញ្ច​ទាំង​ពេល​វេលា និង​ថវិកា​រដ្ឋ ហើយ​តាម​ពិត​គាត់​មិន​យក​ពេល​នោះ​ទៅ​ធ្វើ​ការងារ​រដ្ឋ​ទេ គឺ​យក​ពេល​ទៅ​ធ្វើ​អី​ផ្សេងៗ​ដូច​ជា រៀបចំ​មេរៀន​បង្រៀន​តាម​សាកល​វិទ្យាល័យ​ឯកជន ឯ​ខ្លះ​ទៀត​ទៅ​ធ្វើ​ជា​ទីប្រឹក្សា​ឯករាជ្យ​យក​ការងារ​មក​ធ្វើ​នៅ​ផ្ទះ ឯ​ខ្លះ​ទៀត​ទៅ​រក​ស៊ី​បកប្រែ​ជាដើម។ ជា​ពិសេស​មន្ត្រី​ក្រសួង​សេដ្ឋកិច្ច និង​ហិរញ្ញវត្ថុ ជា​អ្នក​តាក់​តែង​ច្បាប់​បេសកកម្ម​ខ្លួន​ឯង​ខ្លះ បោះ​សម្តី​ទៅ​មន្ត្រី​ស្ថាប័ន​ផ្សេង​ថា ខ្លួន​ធ្វើ​តែ​អ៊ីចឹង ចុះ​អធិការ​កិច្ច​តែ​មួយ​ថ្ងៃ តែ​ដាក់​នៅ​ក្នុង​របាយ​ការណ៍​បេសកកម្ម​ថា បាន​ចុះ ៥​ថ្ងៃ។

ជាមួយ​គ្នា​នោះ​ដែរ ក៏​មាន​មន្ត្រី​ជាន់​ខ្ពស់​ខ្លះ ក៏​ខិល​ខូច​គឺ​នៅ​ពេល​ចុះ​បេសកកម្ម​ចូល​រួម​ប្រជុំ​នៅ​ខេត្ត ឬ​ក៏​មក​រាជធានី​ភ្នំពេញ គាត់​មាន​របប​សាំង​របស់​រដ្ឋ ហើយ​យក​ឡាន​រដ្ឋ​ជិះ​ទៀត គាត់​ដាក់​សំណើ​ថវិកា (claim) ទៅ​ដៃគូ​អភិវឌ្ឍន៍​ដែល​ត្រូវ​តែ​ផ្តល់​ប្រាក់​បេសកកម្ម​ជូន​គាត់​ទាំង​អស់​ ទាំង​សំាង​ឡាន​ធ្វើ​ដំណើរ ទំាង​ប្រាក់​បេសកកម្ម​របស់​គាត់ ហើយ​ថែម​ទាំង​អ្នក​បើក​បរ​គាត់​ម្នាក់​ទៀត​ផង ហើយ​មក​ដល់​ការិយាល័យ​វិញ គាត់​ធ្វើ​សំណើ​ថវិកា​ជាតិ​សម្រាប់​បេសកកម្ម​របស់​គាត់​ដែល​បាន​ចុះ​នោះ។ សកម្មភាព​នេះ គឺ​ស៊ី​លុយ​ឌុប យក​ពី​ថវិកា​ជាតិ​ផង និង​អង្គការ​ដៃគូ​អភិវឌ្ឍន៍​ផង ហើយ​នេះ​ជា​លក្ខណៈ​គៃ​បន្លំ​សុទ្ធ​សាធ​ដូច​កាល​ពី​សប្តាហ៍​មុន​នេះ លោក​នាយក​រដ្ឋ​មន្ត្រី ហ៊ុន សែន ទទួល​ស្គាល់​ថា មន្ត្រី​ក្នុង​ជួរ​រដ្ឋាភិបាល​របស់​លោក​បាន​ប្រព្រឹត្ត​អំពើ​ពុក​រលួយ​ផង​ ដែរ។

ក្នុង​ករណី​មន្ត្រី​រាជការ​សាធារណៈ​កេង​ប្រវ័ញ្ច​ដូច​ខាង​លើ​នេះ បើ​តាម​មាត្រា ២៤ នៃ​អនុក្រឹត្យ​លេខ ២១៦ ថ្មី​នេះ បាន​ចែង​យ៉ាង​ច្បាស់​អំពី​ទោសប្បញ្ញត្តិ និង​ការ​ដាក់​ទណ្ឌកម្ម​រដ្ឋបាល​ទៅ​មន្ត្រី​នោះ​តាម​ច្បាប់​ជា​ធរមាន​នៅ​ មាត្រា ២៥។ តើ​យក​អ្វី​មក​វាស់​វែង​បញ្ជាក់ ឬ​យក​នរណា​មក​ដាក់​ទោស បើ​ជួន​កាល​ប្រធាន​ស្ថាប័ន ឬ​ក៏​អង្គភាព​ខ្លួន​ឯង​ខ្លះ​ជា​អ្នក​ប្រព្រឹត្ត​នោះ?

សរុប​មក​វិញ​អនុ​ក្រឹត្យ​លេខ ២១៦ ស្តីពី​ការ​ដំឡើង​ប្រាក់​បេសកកម្ម​នេះ​មាន​គោល​បំណង លើក​កម្ពស់​ប្រសិទ្ធភាព ភាព​ស័ក្តិសិទ្ធិ តម្លាភាព និង​គណ​នេយ្យភាព​នៃ​ការ​បំពេញ​បេសកកម្ម​នៅ​ក្នុង​និង​ក្រៅ​ប្រទេស​របស់​ ថ្នាក់​ដឹក​នាំ មន្ត្រី​រាជការ​សាធារណៈ និង​មន្ត្រី​ជាប់​កិច្ច​សន្យា​ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​មជ្ឈដ្ឋាន​ទូទៅ​មាន​ការ​ព្រួយ​ បារម្ភ​ពី​ការ​ចាយ​ខ្ជះ​ខ្ជាយ​បង្វែរ​បង្កើន​ថវិកា​ដើម្បី​ពុក​រលួយ​លើ​របប​ បេសកកម្ម​នេះ​វិញ​ធ្វើ​ឲ្យ​មាន​គម្លាត​កាន់​តែ​ធំ​រវាង​អ្នក​ធំ និង​អ្នក​តូច តែ​ការងារ​នៅ​តែ​មិន​មាន​ប្រសិទ្ធ​ភាព​ដដែល។ នៅ​ពេល​ដែល​មាន​មតិ​រិះគន់​ចំពោះ​បញ្ហា​នេះ មាន​មន្ត្រី​ខ្លះ ក៏​ចំអក​មក​វិញ​ថា លុយ​រដ្ឋ​សោះ ហេតុ​អ្វី​បាន​ជា​អ្នក​ឯង​ចេះ​ដឹង​រឿង​គេ​ចាយ​វាយ​ខ្លាំង​ម៉្លេះ?

សូម​ជម្រាប​ទៅ​វិញ​ថា ក្តី​ព្រួយ​បារម្ភ​លើ​បញ្ហា​នេះ គឺ​មក​ពី​ថវិកា​ជាតិ​បាន​មក​ពីការ​យក​ពន្ធ​លើ​ប្រាក់​ចំណូល​ពី​ប្រជា​ពលរដ្ឋ ​ផង​ដែរ អ៊ីចឹង​ថវិកា​ទាំង​នោះ គេ​ត្រូវ​តែ​ចាយ​វាយ​ឲ្យ​មាន​តម្លាភាព​ផង​ដែរ ដូច្នេះ​ហើយ​គេ​ត្រូវ​តែ​មាន​សិទ្ធិ​រិះគន់ លើ​ការ​ចាយ​វាយ​នោះ​ផង​ដែរ៕



1 comment:

  1. Anonymous3:51 PM

    Looking at those faces of CPP ministers, they are not Khmer/Cambodian blood at all. They are just ugly and disgusted and they are really crooks and thieves with no proper educations.

    ReplyDelete