Paris Peace Accords 23 Oct. 1991

Friday, October 31, 2014

តើ ​ក្រសួង​អប់រំ​ អាច​លុប​បំបាត់​ បញ្ហា​គ្រូ ​ទារ​ប្រាក់​ ពី​សិស្ស ​សាលា​បឋម​សិក្សា​ បាន​ដែរ​ទេ? Is it possible for teachers not to demand bribes from students?

តើ ​ក្រសួង​អប់រំ​ អាច​លុប​បំបាត់​ បញ្ហា​គ្រូ ​ទារ​ប្រាក់​ ពី​សិស្ស ​សាលា​បឋម​សិក្សា​ បាន​ដែរ​ទេ?

RFA / ​វិទ្យុ ​អាស៊ី សេរី | ៣១ តុលា ២០១៤

សិស្ស ៦២០
រូបថត ​ថ្ងៃ​ទី​២៦ មិថុនា ២០១១៖ សិស្សានុសិស្ស ​នៅ​ជនបទ ​ខេត្ត​កំពង់ធំ។  RFA/Tin Zakariya

រដ្ឋាភិបាល ​កម្ពុជា បាន​កំណត់​ ថា, ការ​អប់រំ​ នៅ​កម្រិត​ បឋម​សិក្សា និង​មធ្យម​សិក្សា គឺ​ ពុំ​មាន​ បង់​ប្រាក់​ទេ។  ប៉ុន្តែ​ ជា​រឿយៗ ឪពុក​ម្ដាយ ឬ​អាណាព្យាបាល ​សិស្ស, ជាពិសេស​ នៅ​តាម​សាលា​ បឋម​សិក្សា របស់រដ្ឋ​ ក្នុង​ក្រុង​ភ្នំពេញ, រអ៊ូរទាំ​ ថា, ត្រូវ​ បង់​ប្រាក់​ ឲ្យ​គ្រូបង្រៀន ​ជា​រៀង​រាល់​ថ្ងៃ គឺ​ ហាក់​ដូច ជា​បង់​ថ្លៃ ​បង្រៀន​ ឲ្យ​គ្រូ ​នៅ​ក្នុង​ម៉ោង​រដ្ឋ​ ដូច្នោះ​ដែរ។

ឆ្នាំ​សិក្សា​ថ្មី​នេះ សាលា​បឋម​សិក្សា​ ជាច្រើន បានឲ្យ​សិស្ស ​ចូល​រៀន​ មុន​កាល​កំណត់ ​របស់​ក្រសួង, ព្រម​ទាំង ​លេច​ចេញ​ ព័ត៌មាន​ ថា, គ្រូបង្រៀន ​ចាប់​ផ្ដើម​ យក​ប្រាក់​ ពី​សិស្ស​ដែរ។

តើ ក្រសួង​អប់រំ ដែល​បាន​អះអាង ​ពី​កំណែ​ទម្រង់ ​វិស័យ​អប់រំ នឹង​ដោះស្រាយ​ យ៉ាង​ណា ​ចំពោះ បញ្ហា​នេះ?

ស្ទើរ​តែ ​ក្លាយ​ទៅ​ ជា​ទម្លាប់ ​មួយ​ហើយ ​ដែល​សិស្ស ​នៅ​តាម​សាលា​រដ្ឋ​ ក្នុ ​រាជធានី​ភ្នំពេញ ត្រូវ​ បង់​ប្រាក់​ ក្រៅ​ផ្លូវ​ការ​ ទៅ​ឲ្យ ​គ្រូបង្រៀន ​ជា​រៀង​រាល់​ថ្ងៃ។

នៅ​ដើម​ឆ្នាំ​ សិក្សា​ ២០៤-២០១៥ នេះ គឺ​ រយៈពេល ១​ឆ្នាំ​ ក្រោយ​ពេល​ រដ្ឋាភិបាល​ ប្រកាស​ ពី​កំណែ​ទម្រង់​ ស៊ី​ជម្រៅ, ប៉ុន្តែ​ ការ​តម្រូវ​អោយ​សិស្ស​បង់​ប្រាក់​អោយ​គ្រូបង្រៀន​ក្រៅ​ផ្លូវ​ការ​នៅ ​តែ​បន្ត​កើត​មាន។

សិស្ស​សាលា​បឋម​សិក្សា​ជាច្រើន​នាក់​បាន​និយាយ​ថា គ្រូបង្រៀន​របស់​ពួក​គេ​ប្រាប់​ថា ពួក​គេ​អាច​បង់​ប្រាក់​តាម​ជម្រើស​ចំនួន​២ គឺ​បង់​ជា​រៀង​រាល់​ថ្ងៃ ឬ​បង់​មួយ​ខែ​ម្ដង​ក៏​បាន។ ក្នុង​នោះ ពួក​គេ​ត្រូវ​បង់ ១​ពាន់​រៀល បើ​ជ្រើស​រើស​បង់​រាល់​ថ្ងៃ ឬ​ពី ៣​ម៉ឺន ទៅ ៤​ម៉ឺន​រៀល សម្រាប់​បង់​ក្នុង​មួយ​ខែ​ម្តង។ សិស្ស​បឋម​សិក្សា​ទាំង​នោះ​បញ្ជាក់​ថា នៅ​មុន​ពេល ​បើក​បវេសនកាល ​ផ្លូវ​ការ​នេះ គ្រូបង្រៀន​ខ្លះ​ មិន​ទាន់ រឹត​បន្តឹង​ ចំពោះ​ សិស្ស​ ដែល​មិន​បាន​ បង់​ប្រាក់​ ទេ, ប៉ុន្តែ​ ចាប់​ពី​ខែ ​វិច្ឆិកា ការ​ទារ​ប្រាក់​នោះ​ នឹង​ធ្វើ​ពេញ​លេញ។   ប្រាក់​នោះ​ មិន​មែន ​ប្រាក់​ថ្លៃ​រៀន​គួរ ​ក្រៅ​ម៉ោង​ទេ, គឺ​ ប្រាក់​បង់​  ឲ្យគ្រូបង្រៀន​ ក្នុង​ម៉ោង​ របស់​រដ្ឋ។

ចំណែក​ឪពុក​ម្ដាយ​នៃ​សិស្ស​នៅ​មធ្យម​សិក្សា​មួយ​ចំនួន ក៏​រំឭក​ដែរ​ថា ក្នុង​មួយ​ថ្ងៃ​សិស្ស​ត្រូវ​ចំណាយ​ប្រាក់​ពី ២.០០០​រៀល ទៅ ២.៥០០​រៀល ក្នុង​នោះ​ត្រូវ​បង់​ទៅ​គ្រូបង្រៀន​តាម​មុខ​វិជ្ជា​តាម​រយៈ​ការ​ទិញ​មេរៀន ដែល​គ្រូបង្រៀន ​របស់ ​ពួក​គេ ​រៀបរៀង​រួច ​ជា​ស្រេច និង​ថត​ចម្លង​លក់​ ឲ្យ​សិស្ស។

ស្ត្រី​ ជា​ម្ដាយ ​ដែល​មាន កូនរៀន ​នៅ​អនុវិទ្យាល័យ ​ម្នាក់ ​ថ្លែង​ថា, កូន​ របស់ ​អ្នកស្រី ​មិន​បាន ​ចំណាយ​ប្រាក់ លើ​អាហារ​ សម្រន់​ទេ, ប៉ុន្តែ​ បាន​ចំណាយ​ប្រាក់​ ទាំងអស់ ​ដែល​ម្ដាយ ​ឲ្យ​បង់​បន្ត​ ទៅ​ឲ្យ​គ្រូ។  អ្នកស្រី​ សំណូមពរ ​ឲ្យគ្រប់​ភាគី ​ពាក់ព័ន្ធ ​ដោះស្រាយ ​បញ្ហា​នេះ ប្រសិន​បើ​ មាន​បំណង ​ពង្រឹង​គុណភាព ​អប់រំ​ ដ៏​ពិត​ប្រាកដ៖ «យើង​ត្រូវ​តាម​ ដាន​មើល​គាត់​យក​លុយ​ពី​សិស្ស​ទៀត​ឬ​អត់? បើ​រៀន​គួរ យើង​ច្បាស់​ថា​រៀន​គួរ កុំ ​ឲ្យ​ម៉ោង​រដ្ឋ​ ហើយ​ឆ្លៀត​ឱកាស​ ទៅ​យក​លុយ​ហ្នឹង ​ទៀត​ណាស់, វា​ អត់​ត្រូវ។  វា​ ទៅ​ជា​ទម្លាប់​អាក្រក់​ណាស់ ឥឡូវ​មើល​ទៅ។ ចឹង​បាន​ខ្ញុំ​សំណូមពរ​ធ្វើ​ម៉េច​រដ្ឋាភិបាល​ចាត់​ចែង​ដោះស្រាយ ដើម្បី​អោយ​វិស័យ​អប់រំ​របស់​យើង​វា​ល្បីល្បាញ​ដូច​គេ​ទៅ។»

នៅ​តាម​សាលា​ មួយ​ចំនួន ការ​ប្រមូល​ប្រាក់​ ពី​សិស្ស​ ត្រូវ​ បាន​ដឹង​ឮ​ ពី​នាយក​សាលា​ដែរ។   នាយក​សាលា​ខ្លះ​ ក៏​បាន​ប្រាក់ ​ភាគរយ​ពី​គ្រូបង្រៀន ដែល​តែង​តែ​ផ្ដល់​អោយ​ជា​ប្រចាំ។ នេះ​មិន​មែន​ជា​រឿង​ថ្មី​ទេ ប៉ុន្តែ​ហេតុ​អ្វី​ករណី​នេះ​នៅ​តែ​កើត​មាន ​នៅ​ក្រោយ​ពេល ​ដែល​រដ្ឋាភិបាល​ អះអាង​ថា នឹង​ធ្វើ​ កំណែ​ទម្រង់ និង​ស្រប​ពេល​ ដែល​ក្រសួង​អប់រំ ចាប់​ផ្ដើម​ ពង្រឹង​គុណភាព ​អប់រំ?

នាយក​ប្រតិបត្តិ​នៃ​វិទ្យាស្ថាន​ខ្មែរ​ សម្រាប់ ​ការ​អភិវឌ្ឍ​ជាតិ លោក សេង ឫទ្ធី មាន​ប្រសាសន៍​ ថា, ប្រសិន​បើ​ បញ្ហា​ នៃ​ភាព​ មិន​ប្រក្រតី​ ទាំង​នោះ​ មិន​អាច​ ដោះស្រាយ​ទេ, ការ​ពង្រឹង ​គុណភាព​ អប់រំ ​នឹង​មិន​អាច​ សម្រេច​បាន​ដែរ៖ «ព្រោះ​ សិស្ស​គាត់ ​អាង​ថា,មាន​លុយ​ ឲ្យ​គ្រូ, គាត់​ អត់​ខ្វល់​អី។  យើង​ ឃើញ​ទៀត​ ថា, គ្រូ​ គាត់ ​ប្រមូល​លុយ​ហើយ ជាក់ស្តែង​ខ្ញុំ ​តែង​តែ ​បាន​សួរ​ក្មេង​ សួរ​អី គាត់​ថា, គ្រូ​ ហាក់​ដូច ជា​មិន​សូវ ប្រឹង​បង្រៀន, គ្រាន់​តែ ​ប្រមូល​លុយ​ហើយ គាត់​ដាក់​កិច្ចការ ឬ​សរសេរ​អក្សរ​នៅ​លើ​ក្តារខៀន​តិចតួច​អី គាត់​មិន​បង្កើន​នូវ​អា​ការ​ខិតខំ​របស់​គាត់ ដូច​ដែល​អ្វី​ដែល​ក្រសួង​អប់រំ បាន​ប្ដេជ្ញា​ចិត្ត។»

ជា​រឿយៗ មន្ត្រី​ក្រសួង​អប់រំ អះអាង​ថា ក្រសួង​ពុំ​មាន​គោលការណ៍​អោយ​សិស្ស​បង់​ប្រាក់​អោយ​គ្រូបង្រៀន​ក្នុង​ម៉ោង​ រដ្ឋ​ទេ។ លើស​ពី​នេះ ក្រសួង​ក៏​បាន​ចេញ​សេចក្ដី​ណែនាំ​ហាមប្រាម​ការ​ទារ​ប្រាក់​នេះ​ជាច្រើន​លើក​ ច្រើន​សា​ហើយ​ដែរ។

ប្រធាន​សមាគម​គ្រូបង្រៀន​កម្ពុជា​ឯករាជ្យ លោក រ៉ុង ឈុន បញ្ជាក់​ថា បញ្ហា​ចម្បង​ដែល​ធ្វើ​ ឲ្យ​គ្រូបង្រៀន​បន្ត​យក​ប្រាក់​ពី​សិស្ស គឺ​បញ្ហា​ក្រពះ។ លោក រ៉ុង ឈុន បន្ត​ថា ប្រាក់​ដែល​ប្រមូល​បាន​ពី​សិស្ស បាន​ជួយ​ជីវភាព​គ្រូបង្រៀន​បាន​គ្រាន់​បើ​ជាង​រង់ចាំ​តែ​ប្រាក់​ខែ៖ «យើង ​ត្រូវ​តែ​ធ្វើ​ការ​ទាមទារ​អោយ​រដ្ឋាភិបាល​ដំឡើង​ជា​ប្រាក់​ខែ​ប្រចាំ​ខែ​ វិញ ដើម្បី​កុំ​ ឲ្យ​ប៉ះពាល់​ នូវ​សេចក្តី​ថ្លៃថ្នូរ និង​កិត្តិយស​ ជា​គ្រូបង្រៀន។  វា​ ឥទ្ធិពល ​អាក្រក់​ មួយ​ទៀត; វា ​ធ្វើ​ឲ្យ​ដូច ជា​មេរៀន​ថ្មី​ សម្រាប់ ​សិស្សានុសិស្ស ដែល​គាត់​ ដិតដាម​ជាប់​ នូវ​អារម្មណ៍​ ថា, ពេល​គាត់​ ជាប់​ នៅ​កំពុង​រៀន ពេល​គាត់​រៀន​ចប់ គាត់​អាច​យក​មេរៀន​ហ្នឹង​ទៅ​អនុវត្ត​នៅ​កន្លែង​ធ្វើ​ការ ឬ​នៅ​កន្លែង​ផ្សេងៗ​ទៀត។»

តាម​ការ​សាកល្បង​គន់គូរ គ្រូបង្រៀន​ដែល​ប្រមូល​ពី​សិស្ស​អាច​រក​ប្រាក់​បាន​ជា​មធ្យម​ពី ១០០ ទៅ ១២០​ដុល្លារ​ក្នុង​មួយ​ខែ។ ប្រសិន​បើ​យក​ប្រាក់​នោះ​បូក​ផ្សំ​នឹង​ប្រាក់​ខែ គឺ ​អាច ​ឲ្យ​គ្រូបង្រៀន ​ទ្រទ្រង់ ​ជីវភាព ​ក្នុង​ក្រុង​ស៊ីវិល័យ ​នេះ​បាន។

នាយក​ប្រតិបត្តិ​នៃ​វិទ្យាស្ថាន​ខ្មែរ​សម្រាប់​ការ​អភិវឌ្ឍ​ជាតិ លោក សេង ឫទី្ធ មាន​ប្រសាសន៍​បន្ថែម​ថា ចាំបាច់​ណាស់​ដែល​ត្រូវ​មាន​ក្រុម​ការងារ​ពង្រឹង​បទបញ្ជា​របស់​ក្រសួង ​ឲ្យ​បាន​ត្រឹមត្រូវ៖ «រឿង​នេះ​គេ​ដឹង​ជាទូទៅ ប៉ុន្តែ​អាណត្តិ​មុនៗ​រដ្ឋមន្ត្រី​មួយ​ចំនួន ថា​អត់​ដឹង​មិន​ដក់​ថា​រហូត​ដល់​គេ​យក​លុយ ប៉ុន្តែ​នរណា​ក៏​ដឹង​ដែរ នរណា​មិន​មាន​កូន​ទៅ​សាលា? ដឹង​ជា​ទូទៅ ប៉ុន្តែ​ធ្វើ​តែ​មិន​ដឹង។ ប៉ុន្តែ​អាណត្តិ​នេះ ប្រសិន​ឯកឧត្តម​គាត់​មាន​វិធានការ​តឹងរ៉ឹង​ខ្ញុំ​ជឿ​ថា​អាច​លុប​បំបាត់​បាន ជាពិសេស​តាម​ដាន​ជាមួយ​នាយក ហើយ​និង​គ្រូ​ដែល​ឃុបឃិត​គ្នា​យក​ភាគរយ​អី​ហ្នឹង កើត​យូរ​ហើយ​រហូត​មាន​ការ​រអ៊ូរទាំ។»

លោក ហង់ ជួនណារ៉ុន រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួង​អប់រំ និង​កីឡា ដែល​ធ្វើ​អោយ​អាណត្តិ​របស់​លោក​ល្បីល្បាញ​ក្នុង​ការ​រឹត​បន្តឹង​ការ​ប្រឡង​ បាក់​ឌុប មាន​ប្រសាសន៍​ថា រដ្ឋាភិបាល​កំពុង​គិតគូរ​ដំឡើង​ប្រាក់​ខែ​គ្រូបង្រៀន។ លោក​បន្ត​ថា ក្រសួង​នឹង​រឹត​បន្តឹង​ផ្នែក​អធិការកិច្ច៖ «រាជ​រដ្ឋាភិបាល​ក៏​បាន​ដាក់​ ចេញ​នូវ​ហៅ​ថា​ការ​ដំឡើង​ប្រាក់​បៀវត្សរ៍ ជួយ​ពង្រឹង​ការ​រៀន​នៅ​សាលា ធ្វើ​ម៉េច​ ឲ្យ​សិស្ស​ ដែល​គាត់​ អត់​មាន​ លទ្ធភាព ក៏​គាត់ ​បាន​រៀន ​ដែរ​នៅ​ក្នុង​សាលា។  ធ្វើ​ម៉េច​គោលការណ៍​នៃ​អធិការកិច្ច​នៅ​តាម​សាលា​មាន​សារសំខាន់។»

នាយក​ប្រតិបត្តិ​នៃ​វិទ្យាស្ថាន​ខ្មែរ​សម្រាប់​ការ​អភិវឌ្ឍ​ជាតិ លោក សេង ឫទី្ធ មាន​ប្រសាសន៍​ថា រឹត​បន្តឹង​អធិការកិច្ច​ជា​មធ្យោបាយ​ល្អ​មួយ ប៉ុន្តែ​ចាំបាច់​ត្រូវ​តែ​បើក​ចំហ​ ឲ្យ​គ្រប់​ភាគី​ ចូលរួម ​តាម​ដាន៖ «ទោះ​ បី​ជា​ប្រាក់​ខែ​ឡើង​ដល់​កម្រិត​ណា​ក៏ដោយ បើ​គ្មាន​ការ​តាម​ដាន​ទេ កាន់​តែ​ ផ្តល់​ឱកាស​ ឲ្យនៅ​តែ ​ប្រព្រឹត្ត​បែប​ហ្នឹង​ កាន់​តែ​ ថែម​ទៀត គឺ ​បាន​ទាំង​ លុយ​ប្រាក់​ខែ ឡើង​បាន​ទាំង​ ការ​រក​ស៊ី​ ខាង​ក្រៅ​ ទៀត​ហ្នឹង បើ​ គ្មាន​ ការ​ពិនិត្យ​ ដិតដល់។  ប្រសិន​បើ​ ឯកឧត្តម ​បើក​ឱកាស​ ឲ្យអង្គការ​ណា​ ក៏​គាត់​អាច​ចូល​ទៅ គាត់​ក៏​ផ្តល់​នូវ​ការ​ឆែក ការ​ត្រួត​ពិនិត្យ​សព្វ​បែប​យ៉ាង​ពី​ភាព​មិន​ប្រក្រតី​នានា ហើយ​គាត់​ទទួល​យក​មក​ពិនិត្យ​មក​ពិចារណា, ហើយ ​តាម​ដាន​អ្វី​ ដែល​យើង ​រក​ឃើញ​ហ្នឹង, យើង ​ជឿ​ថា​ នឹង​អាច​ជួយ ​ឲ្យ​មាន​ ភាព​ប្រសើរ។»

បន្ទាប់​ ពី​បាន​ឃើញ​ ស្នាដៃ ​ក្នុង​ការ​រឹត​បន្តឹង​ការ​ប្រឡង​បាក់​ឌុប ក្រុម​អង្គការ​មិន​មែន​រដ្ឋាភិបាល​រំពឹង​ថា លោក​រដ្ឋមន្ត្រី ហង់ ជួនណារ៉ុន នឹង​អាច​កាត់​បន្ថយ ឬ​លុប​បំបាត់​ការ​ទារ​ប្រាក់​ពី​សិស្ស​នេះ​បាន ដោយ​មាន​ការ​ចូលរួម​សកម្មភាព​របស់​ក្រុម​អង្គការ​មិន​មែន​រដ្ឋាភិបាល និង​ស្ថាប័ន​ពាក់ព័ន្ធ៕



No comments:

Post a Comment