Paris Peace Accords 23 Oct. 1991

Tuesday, September 8, 2015

[Vietnamization] បទ​វិភាគ៖ ការ​ចាប់​ខ្លួន​ សកម្មជន​ បក្ស​ប្រឆាំង​ និង​វប្បធម៌​សន្ទនា | Analysis: Arrests of opposition party activists and culture of dialogue

បទ​វិភាគ៖ ការ​ចាប់​ខ្លួន​ សកម្មជន​ បក្ស​ប្រឆាំង​ និង​វប្បធម៌​សន្ទនា

RFA / ​វិទ្យុ ​អាស៊ី សេរី | ៨ កញ្ញា ២០១៥

មាជ សុវណ្ណារ៉ា ៦២០
លោក មាជ សុវណ្ណារ៉ា មន្ត្រី​ជាន់​ខ្ពស់​គណបក្ស​សង្គ្រោះជាតិ (ក្នុង​ឯកសណ្ឋាន​អ្នក​ទោស​ពណ៌​ទឹក​ក្រូច) ពេល​នាំ​មក​សវនាការ​នៅ​តុលាការ​កំពូល កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី ៤ មីនា ២០១៥។  RFA/Morm Moniroth

សកម្មភាព​ ចាប់ចង​ សកម្មជន​ គណបក្ស​ នយោបាយ​ បាន​កក្រើក​ឡើង​វិញ ​នៅ​ពេល ​ចុងក្រោយ​នេះ បន្ទាប់​ ពី​ស្ងប់ស្ងាត់​ ប្រមាណ​ ជា១​ឆ្នាំ​មក ក្រោយ​ពេល ​គណបក្ស​ ជាប់​ឆ្នោត​ ទាំង​ពីរ​ មាន​កិច្ច​ព្រមព្រៀង​ បញ្ចប់​ជម្លោះ​ នយោបាយ​ កាល​ពី​ថ្ងៃ​ ទី​២២ ខែ​កក្កដា ឆ្នាំ​២០១៤។

​តុលាការ​ បាន​សើរើ​ សំណុំ​រឿង​ ចាស់, បើក​សវនាការ ​ផ្ដន្ទាទោស​ សកម្មជន​ គណបក្ស​ សង្គ្រោះ​ជាតិ ពី​ករណី​ បាតុកម្ម​ ក្បែរ​ស្ពាន​នាគ​ កាលពី​ថ្ងៃ​ ទី​១៥ ខែ​កក្កដា ឆ្នាំ​២០១៤ ដែល​ជា​សំណុំ​រឿង​ ចាស់​ កប់​ទុក​ ជាង១​ឆ្នាំ​ មក​ហើយ។  ករណី​នេះ ទោះបី គណបក្ស​ ប្រជាជន​ កម្ពុជា អះអាង​ថា, ជា​ឆន្ទានុសិទ្ធិ ​របស់​ តុលាការ​ក្ដី តែ ​បញ្ហា​នេះ​ ត្រូវ​ បាន​គេ​ មើល​ឃើញ​​ ជា​ទូទៅ​ ថា, តុលាការ​ មិន​ឯករាជ្យ និង​ស្ថិត ​នៅ​ក្រោម​សម្ពាធ​ អ្នក​នយោបាយ។

តើ​ ការ​ចាប់ចង​ សកម្មជន ​គណបក្ស ​សង្គ្រោះ​ជាតិ ដាក់​គុក​នេះ​ មាន​អាថ៌កំបាំង​ អ្វី​ នៅ​ពី​ក្រោយ​ខ្នង, ហើយ ​នឹង​ប៉ះពាល់ ​វប្បធម៌​សន្ទនា ​រវាង​ គណបក្ស​ ជាប់​ឆ្នោត​ ទាំង​ពីរ​ ដែរ ឬ​ទេ?

ខាង​ក្រោម ​គឺ​ជា​បទ​វិភាគ​ របស់​លោក ទីន ហ្សាការីយ៉ា ពី​បញ្ហា​នេះ៖

ស្ថាន​នយោបាយ​នៅ​ពេល​បច្ចុប្បន្ន ហាក់​ឡើង​កម្ដៅ​ឡើង​វិញ ក្រោយ​ពេល​គណបក្ស​ប្រឆាំង​បាន​បោះបង់​ការ​ធ្វើ​បាតុកម្ម និង​សម្រេច​ចិត្ត​នាំ​គ្នា​ដើរ​ចូល​សភា ដើម្បី​បង្គ្រប់​កូរ៉ុម​យ៉ាង​ទាន់ហន់​នោះ។ ប៉ុន្តែ​រយៈពេល​ជាង ១​ឆ្នាំ​មក​នេះ ក្ដី​រំពឹង​របស់​គណបក្ស​ប្រឆាំង​ដែល​ថា ក្រុម​ខ្លួន​មាន​ឱកាស​ចូល​រួម​ធ្វើ​កំណែ​ទម្រង់​ស្ថាប័ន​រដ្ឋ និង​អភិវឌ្ឍន៍​ជាតិ​ជាមួយ​គណបក្ស​កាន់​អំណាច​នោះ បាន​ខក​បំណង​ទៅ​វិញ ដោយសារ​ថា វប្បធម៌​សន្ទនា​រវាង​គណបក្ស​ទាំង​ពីរ​ហាក់​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​ភាព​ផុយ​ស្រួយ មិន​មាន​សុច្ចរិតភាព និង​ជំហរ​មិន​ចុះ​សម្រុង​នឹង​គ្នា​រវាង​មេដឹកនាំ​បក្ស​ទាំង​ពីរ។
ផ្ទុយ​ពី​និយមន័យ​ដើម​ពិត​នៃ​វប្បធម៌​សន្ទនា​គណបក្ស​កាន់​អំណាច​ហាក់​ ដូចជា​កំពុង​តែ​ប្រកាន់​យក​នូវ​យុទ្ធសាស្ត្រ​មួយ​ដែល​ប្រមុខ​ដឹកនាំ​ រដ្ឋាភិបាល​ធ្លាប់​អនុវត្ត​បាន​ជោគជ័យ​ជានិច្ច​នោះ គឺ​យុទ្ធសាស្ត្រ​ឈ្នះ​លើ​គូប្រឆាំង​ជានិច្ច តាម​គ្រប់​រូបភាព ឬ​ដែល​លោក​នាយករដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន ហៅ​ថា យុទ្ធសាស្ត្រ​ឈ្នះ ឈ្នះ។ នេះ​គឺ​មាន​ន័យ​ថា ធ្វើ​យ៉ាង​ណា​អោយ​តែ​ឈ្នះ​លើ​ភាគី​ម្ខាង​ទៀត ដោយ​ប្រើ​វិធីសាស្ត្រ​ចាប់ចង គំរាម​កំហែង បំបិទ​សិទ្ធិ​ក្នុង​ការ​បញ្ចេញ​មតិ និង​បំពាន​ច្បាប់ ក្រោម​លេស​អនុវត្ត​ច្បាប់។
ការ​ចាប់ចង​សកម្មជន​គណបក្ស​ប្រឆាំង សកម្មជន​សិទ្ធិមនុស្ស និង​ក្រុម​យុវជន​ឡើង​វិញ​នោះ តាម​មើល​ទៅ​រដ្ឋាភិបាល​ចង់​បង្ក្រាប​ក្រុម​ទាំង​នេះ​ដែល​បាន​ចេញ​មុខ​រិះគន់ ​រដ្ឋាភិបាល​ពី​បញ្ហា​ព្រំដែន បញ្ហា​បរិស្ថាន នឹង​អាច​ថា ជា​ការ​ព្រមាន​ដល់​ក្រុម​ដទៃ​ទៀត មិន​ឲ្យ​ធ្វើ​សកម្មភាព​ខ្លាំងក្លា​ពី​រឿង​អសកម្ម​របស់​រដ្ឋាភិបាល និង​ការ​សំដែង​មតិ​ដទៃ​ទៀត​ជាដើម។ ក៏ប៉ុន្តែ​សកម្មភាព​របស់​រដ្ឋាភិបាល​នៅ​ពេល​នេះ គឺ​ផ្ទុយ​ទៅ​នឹង​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​មាត្រា​៣៥ ដែល​ចែង​ថា ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​ទាំង​ពីរ​ភេទ​មាន​សិទ្ធិ​ចូលរួម​យ៉ាង​សកម្ម​ក្នុង​ជីវភាព ​នយោបាយ សេដ្ឋកិច្ច សង្គមកិច្ច និង​វប្បធម៌​របស់​ប្រទេស​ជាតិ។ សេចក្ដីស្នើ​ទាំង​ឡាយ​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ ត្រូវ​បាន​ទទួល​ការ​ពិនិត្យ និង​ដោះស្រាយ​យ៉ាង​ហ្មត់ចត់​ពី​អង្គការ​រដ្ឋ។
ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ រដ្ឋាភិបាល​សម្រេច​ចិត្ត​ធ្វើ​ដូច្នេះ ទោះបីជា​មន្ត្រី​រដ្ឋាភិបាល​អះអាង​ក្ដែងៗ​ថា ករណី​ទាំង​អស់​នោះ​ជា​កិច្ចការ​របស់​តុលាការ​ក៏ដោយ ក៏ប៉ុន្តែ​នរណា​ក៏​ដឹង​ដែរ​ថា តុលាការ​បច្ចុប្បន្ន​មិន​ឯករាជ្យ និង​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​សម្ពាធ​គណបក្ស​កាន់​អំណាច ដូចជា​ករណី​សមាជិក​ព្រឹទ្ធ​សភា លោក ហុង សុខហួរ ត្រូវ​បាន​សមត្ថកិច្ច​ស្វែង​រក​ចាប់​ខ្លួន​ភ្លាមៗ ក្រោយ​ពេល​លោក​នាយករដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន ប្រកាស​ថា ករណី​លោក ហុង សុខហួរ នេះ មិន​អាច​លើកលែង​បាន​ទេ ដោយ​លោក ហ៊ុន សែន ចោទ​ថា លោក ហុង សុខហួរ បាន​ប្រើប្រាស់​សន្ធិសញ្ញា​កម្ពុជា-​វៀតណាម ឆ្នាំ​១៩៧៩ នោះ​ថា ក្លែងក្លាយ និង​ចាត់​ទុក​ថា ជា​ទង្វើ​ក្បត់​ជាតិ​ជាដើម។
ក្រៅ​ពី​នេះ​ទៀត រដ្ឋាភិបាល​បាន​ដឹង​យ៉ាង​ច្បាស់​ថា សន្ទុះ​ចូល​រួម​កិច្ចការ​សង្គម​បាន​កើន​ឡើង​ខ្លាំងក្លា​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ និង​ក្រុម​យុវជន។ បញ្ហា​នេះ រដ្ឋាភិបាល​ហាក់​ដូចជា​គ្មាន​ជម្រើស​អ្វី​ក្រៅ​ពី​ប្រើ​យុទ្ធសាស្ត្រ​ចាប់ចង ដើម្បី​ជា​ការ​ព្រមាន​ដល់​អ្នក​ផ្សេង​ទៀត​ក៏​ថា​បាន។
ជាង​នេះ​ទៅ​ទៀត​នោះ សកម្មភាព​ចាប់ចង​នេះ រដ្ឋាភិបាល​ហាក់​កំពុង​ព្យាយាម​បិទ​បាំង​ដំបៅ​សង្គម​រ៉ាំរ៉ៃ​ដែល​រដ្ឋាភិបាល ​មិន​អាច​ដោះស្រាយ​បាន ដូចជា​រឿង​ការ​ទប់ស្កាត់​ការ​កាប់​បំផ្លាញ​ព្រៃឈើ បញ្ហា​ជម្លោះ​ដីធ្លី អំពើ​ពុករលួយ រំលោភ​សិទ្ធិ​មនុស្ស និង​អយុត្តិធម៌​នៅ​ក្នុង​សង្គម​ជាដើម ដែល​រដ្ឋាភិបាល​មិន​ទាន់​មាន​យន្តការ​ដោះស្រាយ​ឲ្យ​បាន​ច្បាស់លាស់​នៅ​ឡើយ។
ការ​បង្ក្រាប​របស់​រដ្ឋាភិបាល​ទៅ​លើ​អ្នក​គាំទ្រ​បក្ស​ប្រឆាំង សកម្មជន​ការពារ​សិទ្ធិមនុស្ស និង​កម្មករ​កាល​ពី​ឆ្នាំ​២០១៤ បាន​បណ្ដាល​ឲ្យ​កម្មករ​ចំនួន ៥​នាក់ បាត់​បង់ជីវិត និង​មនុស្ស​ច្រើន​នាក់​ផ្សេង​ទៀត​រង​របួស និង​ត្រូវ​បាន​អាជ្ញាធរ​ចាប់​ខ្លួន។
របាយការណ៍​មាន​ចំណងជើង​ថា "សុច្ចនាករ​សន្តិភាព​សកល​ឆ្នាំ​២០១៥" នៃ​វិទ្យាស្ថាន​ដើម្បី​សេដ្ឋកិច្ច និង​សន្តិភាព បាន​ចាត់​ថ្នាក់​កម្ពុជា ជា​ប្រទេស​មាន​ស្ថានភាព និង​សុខ​សន្តិភាព​ស្ទើរ​នៅ​ចុង​ប៉ូច​គេ គឺ​ឈរ​នៅ​លេខ ១១១ ក្នុង​ចំណោម​ប្រទេស​ចំនួន ១៦២ លើ​សកលលោក។ ចំណាត់ថ្នាក់​នេះ ក៏​បង្ហាញ​ឲ្យ​ឃើញ​ថា ស្ថានភាព​សន្តិភាព​នៅ​កម្ពុជា មាន​ការ​ធ្លាក់​ចុះ បើ​ប្រៀប​ទៅ​នឹង​របាយការណ៍​ដែល​ចេញ​ផ្សាយ​កាល​ពី​ឆ្នាំ​២០១៤។
កាល​ពី​ដើម ​ខែ​សីហា ប្រធាន​គណៈកម្មាធិការ​ទទួល​បន្ទុក​កិច្ចការ​បរទេស​រដ្ឋសភា​សហរដ្ឋអាមេរិក បង្ហាញ​ក្ដី​បារម្ភ​ចំពោះ​ភាព​ខ្វះខាត​នៃ​ប្រព័ន្ធ​យុត្តិធម៌​របស់​កម្ពុជា ដែល​នាំ​ឲ្យ​ពលរដ្ឋ​របស់​ប្រទេស​នេះ​តែង​រងគ្រោះ​ឥត​ឈប់ឈរ​ពី​ករណី​រំលោភ​ ដីធ្លី ដែល​ជា​បញ្ហា​នាំ​ឲ្យ​កម្ពុជា មាន​ការ​អភិវឌ្ឍ​យឺត​។​

​ដោយ​ឡែក របាយការណ៍​របស់​សមាគម​ការពារ​សិទ្ធិមនុស្ស​អាដហុក វិញ ដែល​មាន​ចំណង​ជើង​ថា "​ដីរបស់​នរណា?" បង្ហាញ​ថា រយៈពេល ៦​ខែ ឆ្នាំ​២០១៥ អាដហុក​ទទួល​បាន ៦៦​បណ្ដឹង​ក្នុង​បញ្ហា​ដីធ្លី គឺ​មិន​មាន​ការ​ថយ​ចុះ​នោះ​ទេ បើ​ប្រៀបធៀប​នឹង​រយៈពេល​ដូចគ្នា​ក្នុង​ឆ្នាំ​២០១៤។ ការ​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ដីធ្លី​តែង​ជួប​ការ​លំបាក ឬ​មិន​អាច​ដោះស្រាយ​បាន គឺ​ករណី​ជម្លោះ​ជាមួយ​អ្នក​មាន​លុយ និង​មានអំណាច។
​យ៉ាង​ណា​មិញ ការ​ចាប់​ចង​លើក​នេះ តុលាការ​មិន​អាច​ងាយ​នឹង​ដោះលែង​វិញ​ដោយ​ងាយៗ នោះ​ទេ បើសិនជា​ពុំ​មាន​ការ​សម្របសម្រួល​នយោបាយ​ណា​មួយ​រវាង​គណបក្ស​ទាំង​ពីរ ពោល​គឺ​បើសិនជា​គ្មាន​បញ្ជា​ពី​លោក ហ៊ុន សែន ទេ​នោះ មិន​ងាយ​នឹង​ដោះលែង​ទេ ដូចជា​ការ​ចាប់​ក្រុម​តំណាងរាស្ត្រ​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ នៅ​ពេល​ជាប់​គាំង​នយោបាយ​កាល​ពី​ឆ្នាំ​២០១៤ ជា​ឧទាហរណ៍​ស្រាប់។ បើ​គ្មាន​កិច្ច​ព្រមព្រៀង ថ្ងៃ​ទី​២២ ខែ​កក្កដា ទេ ការ​ដោះលែង​ក៏​នឹង​មិន​អាច​មាន​ដែរ​នៅ​កាល​ណោះ។
សកម្មភាព​ចាប់ចង​បាន​រើ​ឡើង​វិញ ដោយ​តុលាការ​យក​សំណុំរឿង​ចាស់​ផង និង​សំណុំរឿង​ថ្មី​ផង ដាក់​បន្ទុក​លើ​គណបក្ស​ប្រឆាំង​នេះ គោល​បំណង​ធំ​របស់​រដ្ឋាភិបាល​តាម​មើល​ទៅ​អាច​ជា​ការ​រុញ​ច្រាន​ឲ្យ​គណបក្ស​ ប្រឆាំង​ទាល់ច្រក។ ម្យ៉ាង​ទៀត រដ្ឋាភិបាល​ធ្វើ​ដូច្នេះ​អាច​ថា ជា​ថ្នូរ​ទៅ​នឹង​អ្វី​មួយ​ផ្សេង​ទៀត​ក៏​ថា​បាន។ ឧទាហរណ៍​ដូចជា​រដ្ឋាភិបាល​មាន​ជំហរ​ចង់​ធ្វើ​វិសោធនកម្ម​មាត្រា ២ នៃ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ដ៏​ចម្រូងចម្រាស​នៅ​ក្រោយ​ពេល​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា បាន​បោះ​បង្គោល​ព្រំដែន​កម្ពុជា ជាមួយ​វៀតណាម ចប់​សព្វគ្រប់​នោះ។
​នៅ​ពេល​នោះ បើសិនជា​ក្រុម​គណបក្ស​ប្រឆាំង​ចូលរួម​ក្នុង​វិសោធនកម្ម​នោះ សមាជិក និង​សកម្មជន​គណបក្ស​របស់​ខ្លួន​អាច​តុលាការ​ដោះលែង​វិញ​ក៏​ថា​បាន តែ​បើ​ពុំ​នោះ​ទេ សកម្មជន​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ ដែល​កំពុង​ជាប់​ពន្ធនាគារ​ទាំង​អស់ រដ្ឋាភិបាល​នឹង​មិន​អាច​ដោះលែង​វិញ​ទេ ការ​ឃុំ​ខ្លួន​នេះ​អាច​ពន្យារ​ពេល​ដល់​ក្រោយ​ការ​បោះ​ឆ្នោត​ឆ្នាំ​២០១៨ ខាង​មុខ។
គណបក្ស​កាន់​អំណាច​ធ្វើ​ដូច្នេះ ហាក់​បីដូចជា​គណបក្ស​នេះ​ពុំ​ខ្វល់​អំពី​វប្បធម៌​សន្ទនា​នោះ​ឡើយ ព្រោះ​ថា លោក ហ៊ុន សែន បាន​សំដែង​ពី​ការ​ប្រែ​ជំហរ​ចុង​ក្រោយ និង​បាន​ថ្លែង​ម្ដង​ហើយ​ម្ដង​ទៀត​ថា លោក សម រង្ស៊ី ប្រើ​វប្បធម៌​សន្ទនា​នេះ ដោយ​ប្រៀប​ប្រដូច​ថា ជា​ការ​ចាប់ដៃ​ជាន់​ជើង ។ល។ ការ​ថ្លែង​របស់​លោក ហ៊ុន សែន បែប​នេះ គឺ​ហាក់​ផ្ទុយ​ស្រឡះ​ទៅ​នឹង​សកម្មភាព​ដែល​គ្រួសារ​លោក​ទាំង​ពីរ​បាន​ជួប​ គ្នា​បរិភោគ​អាហារ​ជុំ​គ្នា​ចុង​ក្រោយ​នៅ​សណ្ឋាគារ​កាំបូឌីយ៉ាណា (Cambodianna Hotel) ដែល​បង្ហាញ​ពី​មេដឹកនាំ​ខ្មែរ​ចាប់​ដៃ​គ្នា និង​បង្ហាញ​ពី​ជំហរ​បង្រួបបង្រួម​ជាតិ​រវាង​មេដឹកនាំ​ខ្មែរ​នៅ​សម័យ​នេះ ទោះបីជា​នៅ​គណបក្ស​ផ្សេង​គ្នា​ក៏ដោយ។ ក៏ប៉ុន្តែ​សកម្មភាព​នេះ ហាក់​ដូចជា​ឆាក​សំដែង​ឡើង​បន្លំ​ភ្នែក​សាធារណជន​តែប៉ុណ្ណោះ។
​តែ​ការ​ចាប់​ដៃ​គ្នា​នេះ បាន​ប្រែ​ក្រឡះ​វិញ​មួយ​រំពេច​នៅ​នាទី​ចុង​ក្រោយ ដែល​សកម្មភាព​បែប​នេះ​ហាក់​ដូចជា​អ្នក​នយោបាយ​ខ្មែរ​ដើរ​ជាន់​ដាន​ ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ច្រំ​ដែល​ម្ដង​ហើយ​ម្ដង​ទៀត ដូចជា សម្ពន្ធភាព​រវាង​អតីត​នាយករដ្ឋមន្ត្រី​ទី​១ សម្ដេច​ក្រុមព្រះ នរោត្តម រណឫទ្ធិ និង​លោក​នាយករដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន ដូច្នោះ​ដែរ។
​ទោះបីជា​យ៉ាង​ណា​ក៏ដោយ សកម្មភាព​ចាប់​ចង​នេះ អាច​ពុំ​មាន​ន័យ​ថា ធ្វើ​ឲ្យ​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា ទាញ​យក​ប្រជាប្រិយភាព​កាន់​តែ​ខ្លាំង​នោះ​ទេ នៅ​ពេល​បោះឆ្នោត​ខាង​មុខ ព្រោះ​ប្រជាពលរដ្ឋ​បាន​មើល​ឃើញ​ពី​ការ​ប្រើប្រាស់​កងកម្លាំង​ប្រដាប់អាវុធ និង​តុលាការ​ដើម្បី​អនុវត្ត​ទៅ​លើ​គណបក្ស​ប្រឆាំង សកម្មជន​ការពារ​សិទ្ធិមនុស្ស និង​សកម្មជន​បរិស្ថាន​ជាដើម។ មក​ទល់​ពេល​នេះ សមត្ថកិច្ច​បាន​ចាប់​ខ្លួន​សកម្មជន​គណ​បក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ ចំនួន ១៦​នាក់​ហើយ រួម​ទាំង​លោក ជា តាំងស៊ន ជា​អនុ​ប្រធាន​ប្រតិបត្តិ​ស្រុក​ព្រៃកប្បាស ខែត្រ​តាកែវ ដែល​សមត្ថកិច្ច​ចាប់​ខ្លួន​កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​៥ ខែ​កញ្ញា នោះ។

ជាង​នេះ​ទៅ​ទៀត ប្រជាពលរដ្ឋ​មួយ​ចំនួន​ទៀត​អាច​មើល​ដឹង​ពី​អាថ៌កំបាំង​នៅ​ពី​ក្រោយ​វប្បធម៌​ នយោបាយ​ចាស់​គំរឹល​នេះ។ ម្យ៉ាង​ទៀត​រដ្ឋាភិបាល​ហាក់​ដូចជា​ភ្លេច​គិត​ពី​ការ​ប្រកួត​ប្រជែង​ពី​បញ្ហា ​អភិវឌ្ឍន៍ ដែល​កម្ពុជា មាន​ប្រជាពលរដ្ឋ​ក្រីក្រ​ជាង ៣​លាន​នាក់ និង​ជាង ៨​លាន​នាក់​ផ្សេង​ទៀត​នៅ​ក្បែរ​បន្ទាត់​ភាព​ក្រីក្រ។ នេះ​បើ​យោង​តាម​របាយការណ៍​របស់​ធនាគារ​ពិភពលោក។

ជា​ការ​ពិត​ណាស់ មិនបាច់​ទៅ​រៀន​ដល់​ថ្នាក់បណ្ឌិត​អ្វី​ទេ មនុស្ស​សាមញ្ញ​ធម្មតា​ក៏​អាច​មើល​ឃើញ និង​យល់​ដឹង​បាន​ថា យុទ្ធសាស្ត្រ​កម្ទេច​គូប្រជែង​ជានិច្ច ឬ​យុទ្ធសាស្ត្រ ឈ្នះ ឈ្នះ នេះ វា​មិន​គ្រាន់តែ​ដើរ​បញ្ច្រាស​ទិស​ពី​វប្បធម៌​សន្ទនា​ទេ វា​អាច​នឹង​កម្ទេច​ទាំង​វប្បធម៌​សន្ទនា​នោះ​ចោល​ទៀត​ផង៕



1 comment:

  1. Anonymous10:53 PM

    Ah Hun Sen "Lear Leung"? Really?
    Even Cambodia loses 1/2 of its territory to Yuon, Ah Roleuy Hun Sen won't resign from his post. Let alone the map mismatch. That is the fact.
    The doggy KI's administrators are happy to shut Khmer mouth while Cambodia is heavily suffering from Ah Kwack Hun Sen's rules.

    ReplyDelete