Paris Peace Accords 23 Oct. 1991

Wednesday, December 25, 2013

មានសង្ឃឹមអ្វី បើជញ្ជីងក្រសួងរដ្ឋ ដូចជញ្ជីងថ្លឹងក្តាម ក្នុងអតីតកាលដែរនោះ

មានសង្ឃឹមអ្វី បើជញ្ជីងក្រសួងរដ្ឋ ដូចជញ្ជីងថ្លឹងក្តាម ក្នុងអតីតកាលដែរនោះ














ដោយ: នរិន្ទ / CEN ថ្ងៃទី ២៥ ធ្នូ ២០១៣



ភ្នំពេញ: ​ទីតាំង​ជញ្ជីង​ថ្លឹង​រថយន្ត ទាំង​ចល័ត និង​អចល័ត របស់​រដ្ឋ នៅ​ទូទាំងប្រទេស គឺជា​គោលដៅ​ដ៏​សំខាន់សម្រាប់​ជួយ​ទប់ស្កាត់​រថយន្តដែល​ដឹក​លើស​ទម្ងន់​កំណត់ ដើម្បី​បញ្ចៀស​ការ​ខូច​ផ្លូវជាតិ និង​ការ​បាក់បែក​ស្ពាន​។ ប៉ុន្តែ​ការឆ្លុះបញ្ចាំង​ថ្មីៗ​នេះ បង្ហាញថា​ក្រុម​ជញ្ជីង បែរជាយក​គោលដៅ​ទាំងនេះ និង​តួនាទី​ដែល​រដ្ឋ​ប្រគល់​ឲ្យ ដើម្បី​ប្រមូល​យកតែ​លុយ​តែប៉ុណ្ណោះ​។  

​មិន​ត្រឹមតែ​ប៉ុណ្ណេះ ជញ្ជីង​ដែល​ក្រុម​ជញ្ជីង​ថ្លឹង​រថយន្ត បាន​យកមកប្រើ​នេះ ត្រូវបាន​គេ​ធ្វើ​វាឲ្យ​ទៅជា​ជញ្ជីង​មួយ ជំរិត​ទារប្រាក់​ពី​ប្រជាពលរដ្ឋ​ស្លូតត្រង់​ថែមទៀត បើទោះបីជា​គេ​ដឹងថា ទង្វើ​នេះ​ជាការ​រំលោភលើ​ស្មារតី​នៃ​ប្រកា​សលេខ ៤១១ ប្រក​. សក​/​គ​ត​លទ ចុះ​ថ្ងៃទី​២ ខែកញ្ញា ឆ្នាំ​២០០៩ ស្តីពី​ការកម្រិត​កំណត់​ទម្ងន់ អតិបរិមា​របស់​យាន​យន្ត ដែល​ធ្វើចរាចរ​លើ​បណ្ដាញ​ផ្លូវជាតិ នៃ​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា យ៉ាងណាក៏ដោយ​។​

ប្រភព​នានា​បាន​លើក​ឧទាហរណ៍​មួយ​គឺ ក្រុម​ជញ្ជីង​ថ្លឹង​រថយន្ត​ប្រចាំ​នៅ​អូរ​ពងមាន់ ខេត្តស្ទឹងត្រែង ដែល​សព្វថ្ងៃ  អត់​ជួយ​ទប់ស្កាត់ ដាក់​ប៉ុស្តិ៍​ចាំ​យកតែ​លុយ​។ គេ​សង្កេត ឃើញ​រាល់ថ្ងៃ ពិសេស​ពេលយប់ គ្រប់​រថយន្ត​ដឹក​ធ្ងន់ ឆ្លងកាត់​អូរ​ពងមាន់ គេ​មិនដែល​សូវ​ឃើញ ឈប់​ថ្លឹង​ជញ្ជីង​ទេ ផ្ទុយទៅវិញ ម្ចាស់​រថយន្ត គ្រាន់តែ​ឈប់​បង់ លុយ​រួច បើក​ទៅ​បាត់​តែម្តង​។ លុយ​ដែល​បង់​ទៅ​ក្រុម​ជញ្ជីង រាប់លាន​រៀលក្នុង​១​ខែៗ ពុំមាន​វិក័យប័ត្រ​ទេ​។ លុយ​ដែលមាន​វិក័យប័ត្រ ទាល់តែ​គេ​ចាប់​រថយន្ត​ដឹក​ធ្ងន់ មក​ផាក ពិន័យ ទើប​បង់​ចូល​រដ្ឋ​ជា​ក្រោយ​។ សរុបមក លុយ​ចូល​រដ្ឋ​បាន​តិចតួច​ប៉ុណ្ណោះ​។​

​ដោយឡែក ទំនាស់​ជា​គំរូ​មួយ​មិនទាន់​បញ្ចប់​ទេ​និង​កំពុង​ស្ថិតក្នុង​ដៃ​តុលាការ នោះ​គឺ​ទំនាស់​រវាង​ម្ចាស់​ឡាន​ដឹកស្រូវ និង​ក្រុម​ជញ្ជីង​ចល័ត​របស់​មន្ទីរ​សាធារណការ និង​ដឹកជញ្ជូន​ខេត្តកំពង់ចាម ។ ក្រុម​ជញ្ជីង​ចល័ត បាន​ចាប់​ឡាន​ដឹកស្រូវ​មួយ នៅ​ផ្លូវជាតិ​លេខ​១១ ភូមិ​ទួល​ទ្រា ឃុំ​ជប់ ស្រុក​ត្បូងឃ្មុំ ខេត្តកំពង់ចាម ហើយ​តម្រូវ​ឲ្យ​បង់ប្រាក់​ពិន័យ​ជាង ៦​លាន​រៀល​។ តែ​ម្ចាស់​ឡាន​ដឹកស្រូវ មិន​ព្រម ហើយ​ទាមទារ​ឲ្យ​សមត្ថកិច្ច ថ្លឹង​នៅ​ស្ថានីយ៍​ឡើងវិញ​ម្តងទៀត ទើប​យល់ព្រម​បង់ប្រាក់​ពិន័យ​នោះ​។​បញ្ហា​ទំនាស់​នេះ​ស្ថិត​នៅត្រង់ថា​“​ការ​លួច​ភ្នែកជញ្ជីង​របស់​ក្រុម​ជញ្ជីង​មាន​ភាព​លើសលុប​ពេក​”​។​

​ម្ចាស់​រថយន្ត​ដឹកស្រូវ​នោះ បាន​សំអាងថា រថយន្ត​លេខ​កំពង់ចាម 3A-2735 ដែល​សមត្ថកិច្ច​បាន​ឃាត់ កាលពី​ព្រឹក​ថ្ងៃទី​២​ខែធ្នូ​ឆ្នាំ​២០១៣​នោះ មាន​សម្បក​រថយន្ត​ទទេ ទម្ងន់​១៥​តោន​និង​៣៦០​គីឡូក្រាម និង​ផ្ទុកស្រូវ ទម្ងន់ ២៣​តោន និង​៥៦០​គីឡូក្រាម សរុប​ជាង ៣៩​តោន​។ ទម្ងន់​ទាំងអស់នេះ ខ្លួន​បាន​ថ្លឹង​ចេញពី​ឃ្លាំង​ស្រូវ ឈ្មោះ​អ៊ឺ​ម អៀម ហៅ វុ​ធ នៅ​ភូមិ​គោក​ដូង ឃុំ​កំពង់​ថ្កូវ ស្រុក​ក្រឡាញ់ ខេត្តសៀមរាប ដើម្បី​យកទៅលក់​ឲ្យ​ឈ្មួញ​វៀតណាម​តាម​ព្រំដែន​ខេត្តព្រៃវែង​។​​ប៉ុន្តែ​ពេល​ខាង​ ក្រុម​ជញ្ជីង​ចល័ត ថ្លឹង​បែរជា​ថា មាន​ទម្ងន់​៤៥​តោន គឺ​លើស​ទម្ងន់​កំណត់ ១០​តោន ហើយ​តម្រូវ​ឲ្យ​បង់ពិន័យ ៦.១៣០.០០០​រៀល​។

​​មានការ​ថ្លឹង​ឡើងវិញ​បួន​ប្រាំ​លើក​មកហើយ ហើយ​រាល់​លើក​នៃ​ការ​ថ្លឹង​គឺមាន​លម្អៀង​លើសពី​អត្រា​អនុញ្ញាត ដែលមាន​កំណត់​របស់​មជ្ឈមណ្ឌល​មាត្រ​សាស្ត្រ​ជាតិ​។​ឯ​ម្ចាស់​ឡាន​ទាមទារ​រក​យុ​ត្តិ​ធ៌​ម​ព្រោះ​គាត់​ដឹងថា​សំបក​ឡាន​ទទេ​ទម្ងន់​ប៉ុន្មាន ស្រូវ​មួយ​បាវ​ទម្ងន់​ប៉ុន្មាន បូក​ចូលគ្នា​ទៅ​គឺ​ឃើញ​នៅលើ​គោក​។​នេះ​ក៏​ជា​ភស្តុតាង​គ្រប់គ្រាន់​មួយ​បង្ហាញថា​អ្នករកស៊ី​ដឹកជញ្ជូន​ទំនិញ​គ្រប់​ប្រភេទ បាន​រងគ្រោះ​ច្រើន​ឆ្នាំ កន្លងមក ដោយសារ​“​ការ​ស៊ី​ភ្នែកជញ្ជីង​”​របស់​ក្រុម​ជញ្ជីង​ចល័ត​ខាងលើនេះ​។​

​​ទោះជា​បែបនេះ​ក្តី កន្លងមក នៅ​មិនទាន់មាន​ការប្តឹង​ពី​ករណី​ផាកពិន័យ​មិន​ត្រឹមត្រូវ​ណាមួយ​នៅឡើយ​ទេ​, ករណី​នៅ​កំពង់ចាម​ជា​ករណី​ដំបូង​។ ប៉ុន្តែ​ច្បាប់​ប្រឆាំង​អំពើពុករលួយ បានកំណត់​អោយ​ប្តឹង​សមត្ថកិច្ច​ណា ដែល​យកលុយ​លើសពី​ការ កំណត់​។ ករណី​កំពង់ចាម អាចជា​ការចាប់ផ្តើម​បដិវត្តន៍​ផ្តួលរំលំ​ជញ្ជីង​ថ្លឹង​តាមផ្លូវ ដែលមាន​ភាពមិនប្រក្រតី​។​

​បើតាម​របាយការណ៍រ​បស់​គណៈកម្មាធិការ​សម្របសម្រួល​អចិន្ត្រៃយ៍​នៃ​គណៈកម្មា ធិការ​ដឹកនាំការត្រួតពិនិត្យ​យានយន្ត​ដឹកជញ្ជូនលើស​ទម្ងន់​កម្រិត​កំណត់ បាន​ឲ្យ​ដឹងថា ក្នុងការ​ទប់ស្កាត់​បទ​ល្មើស​យានយន្ត​ដឹកជញ្ជូន​លើស​ទម្ងន់​កម្រិត​កំណត់ បច្ចុប្បន្ន មាន​ស្ថានីយ​ជញ្ជីង​អចល័ត​ចំនួន ៩​ស្ថានីយ ដែល​ដាក់​តាម​បណ្ដាញ​ផ្លូវជាតិ លេខ​១ ៥ ៦ និង​លេខ​៧ ក្រុម​ត្រួតពិនិត្យ​ចល័ត​តាម​បណ្តា​ខេត្ត​ចំនួន ១៣​ក្រុម គឺ​ក្រុម​ខេត្តកណ្ដាល កំពង់ស្ពឺ តាកែវ កំពត ព្រះសីហនុ បាត់ដំបង សៀមរាប កំពង់ធំ ព្រៃវែង ស្វាយរៀង ក្រចេះ ស្ទឹងត្រែង និង​ក្រុម​ខេត្ត​រតនគីរី និង​ក្រុម​ចល័ត​ចម្រុះ​របស់​ក្រសួង​ចំនួន ២​ក្រុម សម្រាប់​ចល័ត​ឆ្មក់ ដោយ​សហការ​ជាមួយ រដ្ឋបាល​ថ្នាក់ក្រោម​ជាតិ ដើម្បី​ធ្វើការ​ត្រួតពិនិត្យ ឆ្មក់​តាម​បណ្តា​ផ្លូវ​សំខាន់ៗ​។​

​​របាយការណ៍​ដដែល​នេះ បាន​បង្ហាញថា គិត​ត្រឹម​ចុងខែ​វិច្ឆិកា​ឆ្នាំ​២០១៣  យានយន្ត​ល្មើស​ដែល​បាន​ផាកពិន័យ មាន​ចំនួន ១.៤៥៤​គ្រឿង ក្នុងចំណោម​យានយន្ត​បាន​ត្រួតពិនិត្យ ចំនួន ១៧៥.៤៥៦​គ្រឿង ហើយ​គិត​ជា​ប្រាក់ មាន​ចំនួន ៣.៤៥៩.៨៥៣.៨០០​រៀល​។​

​ទង្វើ​កង្វះ​តម្លាភាព​បែប​នៅ​កំពង់ចាម បាន​ត្រូវគេ​សង្កេតឃើញ​កើតមាន​ផងដែរ​លើ​ក្រុម​ជញ្ជីង​ចល័ត​ដទៃទៀត ដូចជា​នៅលើ​ផ្លូវជាតិ​លេខ​៦ ស្រុក​ពួក​, ស្រុក​ស្វាយ​ធំ ខេត្តសៀមរាប​, ស្រុក​សន្ទុក ខេត្តកំពង់ធំ​, ជញ្ជីង​ចល័ត​លើផ្លូវ​ជាតិ​លេខ​១១ ជប់ ស្រុក​ត្បូងឃ្មុំ ខេត្តកំពង់ចាម​, កំពង់លាវ និង​តា​គោក ខេត្តព្រៃវែង និង​ប្រសូត្រ ខេត្ត ស្វាយរៀង គឺ​ជញ្ជីង​ទាំង​ប៉ុន្មាន​កន្លែង​នេះ ទោះជា​មិន​ដឹក​លើស​ទម្ងន់ ក៏​គេ​បង្ខំ​ធ្វើ​ឲ្យ​រថយន្ត​ឈប់ បង់លុយ​ពី ១០​ម៉ឺន ទៅ​១៥​ម៉ឺន​រៀល ក្នុង​មួយគ្រឿង​ដែរ​។​

​ករណី​បើ​រថយន្ត​ណា​មិន​ព្រម​បង់​ទេ គឺ​ក្រុម​ជញ្ជីង​ចល័ត​ទាំងនោះ បាន​បញ្ជា​ឲ្យ​សមត្ថកិច្ច​ប៉ូលិស និង​កងរាជអាវុធហត្ថ​ដែល​បាន​ចុះទៅ​សហការ​នោះ ឃាត់​មិន​ឲ្យ​ដឹកទំនិញ​បន្ត​ទៅមុខទៀត​ទេ បង្ខំ​ឲ្យ​បង់ប្រាក់​ក្រៅបញ្ជី​ពី ៧០​ម៉ឺន ទៅ​ជាង​មួយ​លាន​រៀល​។ ដោយ​គ្មាន​ជម្រើស និង​ម្យ៉ាង​ដើម្បី​ជៀសវាង ការ​ខាត​ពេលវេលា ខូចគុណ ភាព​ទំនិញ ប្រជាពលរដ្ឋ​ដែល​រកស៊ី​ដឹកជញ្ជូន​ទំនិញ ចាំបាច់​ត្រូវ​បង់លុយ​ឲ្យ​ក្រុម​ជញ្ជីង​ទាំងអស់នេះ ជាច្រើន​ឆ្នាំ​មកហើយ ទោះបីជា​លុយ​នោះ ពួកគេ​ត្រូវ​ខ្ចីបុល​យ៉ាងណា ក៏ដោយ​។​

​ប្រជាពលរដ្ឋ ប្រាកដ​ណាស់ គាំទ្រ​ទាំងស្រុង​ចំពោះ​វិធានការ​របស់​ក្រសួង​សាធា រណការ និង​ដឹកជញ្ជូន​ក្នុងការ​ការពារ​ផ្លូវ ក៏ប៉ុន្តែ​ភស្តុតាង​ខាងលើ​តម្រូវ​ឲ្យ​តុលាការ ឬ​អង្គភាព​ប្រឆាំង​អំពី​ពុករលួយ ស៊ើបអង្កេត​ឲ្យ​ប្រាកដប្រជា​។​មជ្ឈមណ្ឌល​មាត្រ​សាស្ត្រ​ជាតិ​នៃ​ក្រសួង​ឧស្សាហកម្ម​និង​សិប្បកម្ម ក៏​ត្រូវតែ​ជួយផ្តល់​ជញ្ជីង​ត្រឹមត្រូវ ដើម្បី​ផ្តល់នូវ​យុត្តិធម៌​ជូន​ដល់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ជាច្រើន​ផ្សេងទៀត ដែល​ធ្លាប់​រងគ្រោះ ដោយសារ​ភាព លម្អៀង​នៃ​ជញ្ជីង​ទាំងនោះ​។​

​ក្រសួង​សាធារណការ​និង​ដឹកជញ្ជូន គប្បី​ត្រួតពិនិត្យ​មន្ត្រី និង​ជញ្ជីង​ទាំងអស់ ដែល មាន​នៅតាម​ដងផ្លូវ​បច្ចុប្បន្ន​, គេ​មិនត្រូវ​ការពារ​ខ្លួន​លើ​គ្រប់​តម្លៃ​នោះទេ​។ ចំពោះ​អាជ្ញាធរ​ដែនដី ដែលមាន​ស្ថានីយ​ជញ្ជីង​អចល័ត ក៏ត្រូវ​តែ​ហ៊ាន​ទទួលខុសត្រូវ និង​មាន​ឆន្ទៈ​លុបបំបាត់ ភាពមិនប្រក្រតី នៃ​ជញ្ជីង​ទាំងនោះ និង​ត្រូវ​ជួយ​ការពារ​ផលប្រយោជន៍ របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ ប្រកបដោយ​យុត្តិធម៌​។​

បើ​ស្ថាប័ន​ពាក់ព័ន្ធ​ទាំងឡាយមិន​ចាត់ការ​ករណី​រឿងនេះ ឲ្យ​មាន​ដំណោះស្រាយ​មួយ ដែល​គេ​អាច​ទទួលយកបាន​ទេនោះ តើ​ឲ្យ​ប្រជាពលរដ្ឋសង្ឃឹម​ម្តេច​បាន បើ​ជញ្ជីង​ក្រសួង​របស់​រដ្ឋ ដូច​ជញ្ជីង​របស់​អ្នកលក់​ក្តាមនៅ​ខេត្ត​ជាប់​សមុទ្រ ស្ថិតនៅ​ភាគ​នីរ​តី​នៃ​ប្រទេស​កម្ពុជា​កាលពី​អតីតកាល​ដែរនោះ​៕


No comments:

Post a Comment