Paris Peace Accords 23 Oct. 1991

Thursday, March 20, 2014

ស្ថាប័ន​តុលាការ​ ត្រូវ​គេ​ បារម្ភ ​ថា​ នឹង​នៅ​តែ​ ស្ថិត​ក្រោម​ ឥទ្ធិពលនយោបាយ

អ្នក​បឹងកក់ ៣០៥
អ្នក​បឹងកក់ តវ៉ា​ក្រោម​រូបភាព​ពិធី​បូជា​តុលាការ នៅ​ខាង​មុខ​សាលា​ដំបូង​រាជធានី​ភ្នំពេញ កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី២៤ ខែ​មេសា ឆ្នាំ​២០១៣។
RFA/So Chivy

ស្ថាប័ន​តុលាការ​ ត្រូវ​គេ​ បារម្ភ ​ថា​ នឹង​នៅ​តែ​ ស្ថិត​ក្រោម​ ឥទ្ធិពលនយោបាយ

ដោយ វណ្ណ វិចារ /​ អាស៊ីសេរី | ១៩ មីនា ២០១៤

មន្ត្រី​ សង្គម​ស៊ីវិល និង​អ្នក​នយោបាយ​ មួយ​ចំនួន​ បារម្ភ​ ថា ស្ថាប័ន​តុលាការ​ កម្ពុជា នឹង​នៅ​តែ​ស្ថិត​ក្រោម ​ឥទ្ធិពល​នយោបាយ។  ក្តី​បារម្ភ​នេះ កើត​ឡើង​ នៅ​ពេល​ដែល ​សេចក្ដី​ព្រាង​ច្បាប់​ ស្ដីពី​ លក្ខន្តិកៈ​ ចៅក្រម ព្រះរាជអាជ្ញា មិន​បាន​លើក​ឡើង​ ពី​ការ​ពាក់ព័ន្ធ​ របស់​ ចៅក្រម​ព្រះរាជអាជ្ញា ​ទៅ​នឹង​ គណបក្ស ​នយោបាយ​ នោះ​ឡើយ។
សេចក្ដី​ព្រាង​ច្បាប់​នេះ​ត្រូវ​បាន​ក្រសួង​យុត្តិធម៌ បិទ​បញ្ចប់​ការ​ពិភាក្សា​កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​១៣ ខែ​មីនា និង​បាន​បញ្ជូន​ទៅ​កាន់​គណៈរដ្ឋមន្ត្រី កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​១៤ ខែ​មីនា ឆ្នាំ​២០១៤។
មន្ត្រី​សង្គម​ស៊ីវិល​និង​អ្នក​នយោបាយ​មួយ​ចំនួន​បារម្ភ​ថា តុលាការ​កម្ពុជា នឹង​ត្រូវ​បាន​គេ​យក​ទៅ​ប្រើប្រាស់​ជា​ឧបករណ៍​នយោបាយ បើ​ច្បាប់​មិន​មាន​ចែង​អំពី​ឯករាជភាព​របស់​ចៅក្រម ឬ​ព្រះរាជអាជ្ញា​ពី​គណបក្ស​នយោបាយ​នោះ។
ប្រធាន​អង្គការ​ក្រុម​អ្នក​ច្បាប់​ការពារ​សិទ្ធិ​កម្ពុជា លោក​មេធាវី សុក សំអឿន មាន​ប្រសាសន៍​ថា មក​ទល់​ពេល​នេះ លោក​មិន​ទាន់​អាច​ស្វែង​រក​សេចក្ដី​ព្រាង​ច្បាប់​ស្ដីពី​លក្ខន្តិកៈ​នៃ​ចៅក្រម និង​ព្រះរាជអាជ្ញា​យក​មក​សិក្សា​ស្វែង​យល់​បាន​នៅ​ឡើយ។ លោក​បន្ត​ថា ជុំវិញ​ការ​បង្កើត​ច្បាប់​នេះ រដ្ឋាភិបាល​មិន​បាន​ពិភាក្សា​ជាមួយ​សង្គម​ស៊ីវិល និង​ពលរដ្ឋ​នោះ​ទេ។ ប្រការ​នេះ​នឹង​នាំ​ឲ្យ​ខ្វះ​មូលដ្ឋាន​ពិចារណា​ឲ្យ​គ្រប់​ជ្រុងជ្រោយ​ក្នុង​ការ​បង្កើត​ច្បាប់​នេះ។ លោក​បញ្ជាក់​ថា ច្បាប់​ដ៏​មាន​សារសំខាន់​នេះ គួរ​ណាស់​តែ​បាន​ចែង​ពី​ចំណុច​មួយ​ដែល​និយាយ​ពី​ឯករាជភាព​របស់​ចៅក្រម ព្រះរាជអាជ្ញា​ពី​គណបក្ស​នយោបាយ។
សេចក្ដី​ព្រាង​ច្បាប់​ស្ដីពី​លក្ខន្តិកៈ​ចៅក្រម ព្រះរាជអាជ្ញា មាន ៦​ជំពូក និង ១១១​មាត្រា។ ជំពូក​១ មាន​ចែង​ពី​បញ្ញត្តិ​រួម ជំពូក​២ ចែង​ពី​ការ​សម្រេច​ចិត្ត​ដោយ​មិន​លំអៀង​របស់​ចៅក្រម ដោយ​ឈរ​លើ​គោលការណ៍​ច្បាប់។ ជំពូក​៣ ចែង​ពី​លក្ខន្តិកៈ​របស់​ព្រះរាជអាជ្ញា​ដែល​ស្ថិត​នៅ​ដាច់​ដោយ​ឡែក​ពី​ចៅក្រម ជំពូក​៤ កំណត់​ថា ចៅក្រម ឬ​ព្រះរាជអាជ្ញា មាន​វិសាលភាព​ជាមួយ​ការ​បំពេញ​មុខ​ងារ​សាធារណៈ ជា​តំណាងរាស្ត្រ សមាជិក​ព្រឹទ្ធ​សភា រដ្ឋ​សភា ឬ​មុខ​ងារ​ទទួល​អាណត្តិ​ដោយ​បោះ​ឆ្នោត ជំពូក​៥ ចែង​ពី​វិធានការ អន្តរបញ្ញត្តិ ស្ដីពី​ការ​ធ្វើ​សមាហរណកម្ម ឬ​ការ​រួម​បញ្ចូល​គ្នា​ក្នុង​ក្របខ័ណ្ឌ​ច្បាប់​រវាង​ចៅក្រម​និង​ព្រះរាជអាជ្ញា លើកលែង​តែ​តុលាការ​យោធា ជំពូក​៦ ចែង​ពី​អវសាន​បញ្ញត្តិ។
ការ​បង្កើត​ច្បាប់​ស្ដីពី​លក្ខន្តិកៈ​នៃ​ចៅក្រម​និង​ព្រះរាជអាជ្ញា​នេះ ត្រូវ​បាន​លោក​នាយករដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន បរិយាយ​កាល​ពី​ថ្ងៃ​ប្រកាស​គណៈរដ្ឋមន្ត្រី​ថ្មី កាល​ពី​ខែ​កញ្ញា ឆ្នាំ​២០១៣ ថា ជា​ការ​បង្កើន​ជំនឿ​ទុក​របស់​ពលរដ្ឋ​លើ​ប្រព័ន្ធ​តុលាការ​កម្ពុជា។ មួយ​ខែ​បន្ទាប់​គឺ​នៅ​ខែ​តុលា ឆ្នាំ​២០១៣ សេចក្ដី​ព្រាង​ច្បាប់​នេះ​ត្រូវ​បាន​ក្រសួង​យុត្តិធម៌ រៀបចំ​បង្កើត​ឡើង។ ក្រុម​ការងារ​បង្កើត​ច្បាប់​របស់​ក្រសួង​យុត្តិធម៌ បាន​តាក់តែង​សេចក្ដី​ព្រាង​ច្បាប់​រួច នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១៤ ខែ​កុម្ភៈ ឆ្នាំ​២០១៤ និង​បញ្ជូន​ទៅ​កាន់​ឧត្ដម​ក្រុមប្រឹក្សា​នៃ​អង្គចៅក្រម ពិនិត្យ​រួច​រាល់​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​២៨ ខែ​កុម្ភៈ ឆ្នាំ​២០១៤។
ទាក់ទង​នឹង​បញ្ហា​នេះ នាយក​ខុទ្ទកាល័យ​ក្រសួង​យុត្តិធម៌ លោក សម ប្រជាមានិត មាន​ប្រសាសន៍​ថា លោក​មិន​អាច​បរិយាយ​បញ្ហា​បច្ចេកទេស​លើ​សេចក្ដី​ព្រាង​ច្បាប់​នេះ​បាន​ទេ ហើយ​លោក​ក៏​មិន​ទាន់​ច្បាស់​ថា សេចក្ដី​ព្រាង​ច្បាប់​នេះ​បាន​បញ្ជូន​ទៅ​ដល់​ទីស្ដីការ​គណៈរដ្ឋមន្ត្រី​ហើយ​ឬ​នៅ​ដែរ។ ទោះ​យ៉ាង​ណា រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួង​យុត្តិធម៌ លោក អង្គ វង្សវឌ្ឍានា ត្រូវ​បាន​កាសែត​ស្រង់​សម្ដី​ថា ច្បាប់​ថ្មី​នេះ​ជា​ឧបករណ៍​មួយ​ដើម្បី​ពង្រឹង​ឯករាជភាព​របស់​តុលាការ​នៅ​កម្ពុជា។
ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក្តី មន្ត្រី​ជាន់​ខ្ពស់​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ លោក សុន ឆ័យ មាន​ប្រសាសន៍​ថា ការ​តវ៉ា​ក្តី​នៅ​តុលាការ​កម្ពុជា សព្វថ្ងៃ ប្រៀប​បាន​ទៅ​នឹង​ការ​ទិញ​ត្រី​នៅ​ក្នុង​ផ្សារ។ និយាយ​ឲ្យ​ស្រួល​ស្តាប់ បើ​ភាគី​ណា​មាន​លុយ​ច្រើន ភាគី​នោះ​នឹង​ឈ្នះ​ក្តី។ លោក​បន្ថែម​ថា មុន​នឹង​អនុម័ត​សេចក្ដី​ព្រាង​ច្បាប់​ស្ដីពី​សហ​លក្ខន្តិកៈ​ចៅក្រម ព្រះរាជអាជ្ញា នេះ រដ្ឋាភិបាល​គួរ​តែ​បើក​ការ​ពិភាក្សា​ឲ្យ​គ្រប់​ជ្រុងជ្រោយ ស្វែង​រក​យោបល់​ពី​ពលរដ្ឋ ពី​សង្គម​ស៊ីវិល​ជា​មុន​សិន ទើប​ច្បាប់​នោះ​អាច​ធានា​នូវ​ប្រសិទ្ធភាព​បាន។ លោក​បញ្ជាក់​ថា ចំណុច​មួយ​ក្នុង​សេចក្ដី​ព្រាង​ច្បាប់​ថ្មី​នេះ ត្រូវ​តែ​បញ្ចូល​មាត្រា​ដែល​និយាយ​ពី​អព្យាក្រឹតភាព​របស់​ចៅក្រម ព្រះរាជអាជ្ញា ក្នុង​និន្នាការ​នយោបាយ។
សង្គម​ស៊ីវិល​បាន​រក​ឃើញ​ថា ចាប់​តាំង​ពី​ឆ្នាំ​២០០៨ រហូត​ដល់​ឆ្នាំ​២០១៣ មាន​សកម្មជន​សិទ្ធិ​មនុស្ស អ្នក​ការពារ​ដីធ្លី​ជាង ៥០០​នាក់​នៅ​ទូទាំង​ប្រទេស ត្រូវ​បាន​តុលាការ​ដាក់​ទោស​តាម​បណ្ដឹង​របស់​អ្នក​មាន​លុយ​មាន​អំណាច។ អ្នក​ខ្លះ​ត្រូវ​រត់​ចោល​ស្រុក អ្នក​ខ្លះ​ទៀត​ត្រូវ​ជាប់​គុក តាម​អំណាច​សាលក្រម​តុលាការ។ រឿង​ក្ដីក្ដាំ​ដែល​សង្គម​ស៊ីវិល​ចោទ​ថា តុលាការ​សម្រេច​សេចក្ដី​ដោយ​អយុត្តិធម៌ និង​ស្ថិត​ក្រោម​ឥទ្ធិពល​នយោបាយ​នោះ រួម​មាន​ករណី លោក សម រង្ស៉ី ករណី​អ្នកស្រី មូរ សុខហួរ ករណី​សម្ដេច​ក្រុមព្រះ នរោត្តម រណឫទ្ធិ ករណី​លោក ម៉ម សូណង់ដូ ករណី​អតីត​អភិបាល​ក្រុង​បាវិត បាញ់​ប្រហារ​លើ​កម្មការិនី​ជាដើម។
ប្រជាពលរដ្ឋ​នៅ​តំបន់​បឹងកក់ ក៏​បាន​ធ្វើ​ពិធី​បួងសួង​ជា​រឿយៗ សំដៅ​ស្នើ​ឲ្យ​តុលាការ​សម្រេច​ក្តី​ដោយ​យុត្តិធម៌។ អ្នក​បឹងកក់ ធ្លាប់​បាន​ធ្វើ​ពិធី​បែប​សាសនា ដោយ​បាច​អំបិល ដុត​ម្ទេស និង​ដុត​រូប​ទីងមោង​តំណាង​តុលាការ​អយុត្តិធម៌។
សេចក្ដី​ព្រាង​ច្បាប់​ស្ដីពី​លក្ខន្តិកៈ​ចៅក្រម និង​ព្រះរាជអាជ្ញា ត្រូវ​បាន​តាក់តែង​ឡើង​តាំង​ពី​ឆ្នាំ​២០០៧ ដោយ​ទទួល​ជំនួយ​ពី​ប្រទេស​បារាំង។ ប៉ុន្តែ​សេចក្ដី​ព្រាង​នេះ​ត្រូវ​បាន​ផ្អាក​ទៅ​វិញ ដោយសារ​ហេតុផល​នយោបាយ។
បច្ចុប្បន្ន​មន្ត្រី​ជាន់​ខ្ពស់​ស្ថាប័ន​តុលាការ សុទ្ធ​ជា​មន្ត្រី​របស់​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា។ លោក ឌិត មន្ទីរ ជា​ប្រធាន​តុលាការ​កំពូល និង​ជា​សមាជិក​អចិន្ត្រៃយ៍​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា។ ក្រៅ​ពី​នោះ មន្ត្រី​តុលាការ​នៅ​តាម​រាជធានី​ខេត្ត សុទ្ធ​ជា​សមាជិក​ក្រុម​ការងារ​របស់​បក្ស​កាន់​អំណាច។ តុលាការ​កម្ពុជា នៅ​បំពេញ​ការងារ​តាម​ច្បាប់​សហ​លក្ខន្តិកៈ​មន្ត្រី​រាជការ​ស៊ីវិល​នៅ​ឡើយ ហើយ​កត្តា​នេះ​ហើយ​ដែល​អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​នយោបាយ​មួយ​ចំនួន ដាក់​ឈ្មោះ​តុលាការ​កម្ពុជា ថា​ជា​តុលាការ​មិន​មាន​នៅ​ក្នុង​ច្បាប់៕




No comments:

Post a Comment