ប្រពៃណី និងទំនៀមទម្លាប់ អំពី ការរៀបចំ ទទួលទេវតា ឆ្នាំថ្មី
ដោយ ជុន ច័ន្ទបុត្រ / អាស៊ីសេរី | ១០ មេសា ២០១៤
ទេវតាឆ្នាំថ្មី ឆ្នាំមមីនេះ ទ្រង់មានព្រះនាមថា គោរគទេវី។ ព្រះនាងសោយប្រេងជាអាហារ និងទ្រង់អម្ពរពណ៌លឿង។
នៅមុនពិធីបុណ្យចូលឆ្នាំថ្មីនេះ លោក ជុន ច័ន្ទបុត្រ សូមជូនសេចក្ដីរាយការណ៍មួយជម្រាបជូនលោកអ្នកនាងអំពីប្រពៃណីនិងទំនៀមទម្លាប់ខ្មែរ អំពីការរៀបចំរានទទួលទេវតាឆ្នាំថ្មី និងការប្រារព្ធពិធីផ្សេងៗទាំងបីថ្ងៃនៃពិធីបុណ្យចូលឆ្នាំខ្មែរ៖
ចូលឆ្នាំខ្មែរជាពិធីបុណ្យប្រចាំឆ្នាំធំជាងគេ។ ដូច្នេះហើយបានប្រជាពលរដ្ឋខ្មែរភាគច្រើននាំគ្នាឈប់សម្រាកបុណ្យចូលឆ្នាំ លើសពីបីថ្ងៃទៅទៀត។ នៅមុនពេលចូលឆ្នាំមកដល់គេនាំគ្នារៀបចំតុបតែងផ្ទះសម្បែង សម្អាតទីធ្លា វត្តអារាម ផ្លូវថ្នល់ ចេតិយ រមណីយដ្ឋាន សង់រានទេវតា បុកអង្ករ រកអុស ដងទឹក ត្រៀមសម្លៀកបំពាក់ថ្មីៗជាដើម។
លោក អ៊ឹម បូរិន្ទ ជានាយកគណៈកម្មការស្រាវជ្រាវវិជ្ជាហោរាសាស្ត្រនិងប្រពៃណីទំនៀមទម្លាប់ខ្មែរនៃក្រសួងធម្មការនិងសាសនា។ លោកជំរាបជូនអំពីរបៀបរៀបចំរានទទួលទេវតា ទំនៀមទម្លាប់និងប្រពៃណីខ្មែរ៖ «រណ្ដាប់ទទួលទេវតា តាមទំនៀមទម្លាប់ពីបុរាណរៀងមក មានរានទេវតាមួយសម្រាប់តាំងគ្រឿងពលីការផ្សេងៗ។ ត្រូវរៀបក្រាលសំពត់ពណ៌លឿង ហើយរៀបចំបាយសីធំមួយគូ ស្លាធម៌មួយគូ ទឹកអប់មួយគូ ទៀនប្រាំ ធូបប្រាំ លាជប្រាំ ផ្កាប្រាំ បារីប្រាំ។ ដាក់ជើងពានមួយគូ។ ចេកនួន ចេកណាំវ៉ាមួយគូ និងមានពែមួយគូ គឺពែព្រះកេតុមួយ និងពែព្រះភូមិមួយ។ ពែព្រះកេតុ មានលក្ខណៈបីជ្រុង មានប្រាំបួនថ្នាក់ រាងជង។ លើពែមានដាក់ម្ហូបចំណីគ្រប់មុខ ទាំងប្រាំបួនថ្នាក់។ ឯពែព្រះភូមិវិញ មានលក្ខណៈជាបីជ្រុង បីរួត។ មានកន្ទោងប្រាំ គឺកន្ទោងបាយមួយ កន្ទោងម្ហូបពីរ និងកន្ទោងបង្អែមពីរ»។
ចំពោះអាហារសម្រាប់ថ្វាយទេវតាឆ្នាំថ្មីនេះវិញ ដោយសារព្រះនាងគោរគទេវី ទេវតាឆ្នាំមមីនេះ សោយប្រេងជាអាហារ និងទ្រង់អម្ពរពណ៌លឿងនោះ លោក អ៊ឹម បូរិន្ទ ផ្តល់យោបល់ជូនអំពីការរៀបចំអាហារ និងតុបតែងទទួលទេវតាឆ្នាំថ្មីនេះ៖ «ក្នុងឆ្នាំនេះ គួរកផ្កាដែលមានពណ៌លឿងមួយគូ និងប្រេងច័ន្ទ ឬក៏ប្រេងផ្សេងៗដែលក្រអូប សម្រាប់ទទួលទេវតាឆ្នាំថ្មីផង»។
ក្នុងរយៈពេលបុណ្យចូលឆ្នាំទាំងបីថ្ងៃ ប្រជាពលរដ្ឋនាំគ្នារៀបចំពិធីខុសៗគ្នា ទៅតាមជំនឿនិងប្រពៃណីផ្សេងៗ។ នៅថ្ងៃទីមួយ គេនាំគ្នាយកចង្ហាន់ទៅប្រគេនព្រះសង្ឃ បង្សុកូលឧទ្ទិសកុសលជូនដល់បុព្វការីជន ញាត្តិការដែលបានចែកឋានទៅកាន់ទីបរលោកទៅហើយ។ ពេលល្ងាច គេនាំគ្នាជញ្ជូនខ្សាច់សាងវាលុកចេតិយ នៅជុំវិញវិហារវត្ត ឬជុំវិញដើមពោធិ៍ណាមួយដែលមាននៅក្នុងបរិវេណវត្ត។ នៅពេលព្រលប់ គេប្រគេនភេសជ្ជៈដល់ព្រះសង្ឃ និមន្តលោកចំរើនព្រះបរិត្ត និងសម្តែងធម៌ទេសនា។
នៅថ្ងៃទីពីរ កូនចៅជូនសម្លៀកបំពាក់នំចំណី ប្រាក់កាសដល់អ្នកមានគុណ មានឪពុកម្តាយជីដូនជីតាជាដើម។
ថ្ងៃទីបី ពេលព្រឹកគេនិមន្តព្រះសង្ឃឆ្លងភ្នំខ្សាច់។ ពេលល្ងាចនិមន្តព្រះសង្ឃស្រង់ទឹក និងស្រង់ព្រះពុទ្ធរូប។ អ្នកស្រុកខ្លះនិយមអញ្ជើញមាតាបិតា ជីដូនជីតាចាស់ទុំ មកផ្ងូតទឹកជាកិច្ចតបស្នងសងគុណចំពោះបុព្វការីជនរបស់គេផង។
ក្រៅពីពិធីសាសនា ក្នុងរយៈពេលបីថ្ងៃនៃបុណ្យចូលឆ្នាំនេះ មនុស្សម្នាទាំងចាស់ទាំងក្មេង ទាំងកំលោះទាំងក្រមុំ ប្រជុំគ្នាលេងល្បែងផ្សេងៗតាមចំណូលចិត្ត។ ល្បែងដែលគេនិយមលេងជាងគេគឺល្បែងចោលឈូង ដែលខាងប្រុស ឬខាងស្រីត្រូវបោះឈូងនោះទៅអោយក្រុមម្ខាងទៀតដោយមានច្រៀងផង។
(ចម្រៀងចោលឈូង)
ល្បែងបោះអង្គញ់ក៏គេចូលចិត្តលេងណាស់ដែរ។ ល្បែងបោះអង្គញ់នេះ ក៏គេចែកចេញជាពីរក្រុមដែរ។ ក្រុមអ្នកឈ្នះត្រូវជួសក្បាលជង្គង់អ្នកចាញ់។ ជួសតិចឬខ្លាំងអាស្រ័យទៅតាមការសន្យាគ្នាទុកជាមុន ថាតើលេងបាយក្ដៅ ឬបាយត្រជាក់។ ក៏ប៉ុន្តែទោះជាបាយក្ដៅឬបាយត្រជាក់ក៏ដោយចុះ ក៏អ្នកលេងអង្គញ់ច្រើនត្រូវគេជួសហើមក្បាលជង្គង់ដែរ។
នៅតំបន់ខ្លះដូចជានៅខេត្តបាត់ដំបង សៀមរាប និងកំពង់ធំ ជាដើម គេនិយមសំដែងរបាំត្រុដិ។
(ចម្រៀងរបាំត្រុដិ)
អ្នករាំត្រុដិ រាំរៃអង្គាសលុយពីអ្នកស្រុក ពីផ្ទះមួយទៅផ្ទះមួយនៅក្នុងភូមិ។ អ្នកសំដែងបុរសម្នាក់ដើរតួធ្វើជាប្រើស ហើយជិះឈើមួយរាងងរដែលមានក្បាលប្រើស ហើយមានចងបន្តោងថង់ក្រណាត់មួយ ដើម្បីអោយអ្នកស្រុកទម្លាក់បច្ច័យទៅក្នុងថង់នោះផង។ នៅចុងម្ខាងទៀត មានស្មៅមួយកញ្ចុំធ្វើជាកន្ទុយប្រើស។ បុរសពីរនាក់ទៀតធ្វើជាព្រាន ហើយធ្វើអាការៈជាបាញ់ប្រើសនឹងធ្នូ។ បច្ច័យដែលគេរៃអង្គាសបានតាមការសម្ដែងរបាំត្រុដិនេះ ត្រូវគេយកទៅទុកជាសម្បត្តិវត្ត។
ក្រៅពីលេងល្បែងរបាំទាំងនេះ កំលោះក្រមុំចូលចិត្តនាំគ្នាលេងរាំវង់។
(ចម្រៀងរាំវង់)
ចុះតើលោកអ្នកនាងវិញនឹងមានកម្មវិធីកម្សាន្តបែបណាដែរក្នុងពិធីបុណ្យចូលឆ្នាំថ្មីនេះ?
ខ្ញុំបាទនៅឯនាយសមុទ្រ ក៏សូមចូលរួមសប្បាយរីករាយជាមួយនឹងលោកអ្នកនាងពីចម្ងាយ និងសូមជូនពរដល់លោកអ្នកនាង និងក្រុមគ្រួសារអោយមានសេចក្ដីរីករាយ និងសុភមង្គលក្នុងឆ្នាំនេះ និងក្នុងឆ្នាំខាងមុខៗទៀត។ ប្រសិនបើធ្វើដំណើរទៅកម្សាន្តសប្បាយនៅទីណា ក៏សូមអោយទេវតាឆ្នាំថ្មីជួយថែរក្សាលោកអ្នកនាងមានសុវត្ថិភាពល្អតាមផ្លូវ និងមានសេចក្តីសុខគ្រប់ពេលវេលា៕
No comments:
Post a Comment