Paris Peace Accords 23 Oct. 1991

Thursday, October 16, 2014

«ការ​ចង់ចាំ ​កេរ្តិ៍​មត៌ក ​របស់​ ប្រទេស ​កម្ពុជា» ដោយ ម៉ម កល្យាណនី | "Fight for Areng Valley" by Mam Kalyanee

ផលិតករ​ ភាពយន្ត​ ដែល​ទទួល​រង្វាន់ គឺ​ កញ្ញា ម៉ម កល្យាណនី បាន​ផ្ញើ​ សំណេរ​មួយ ​​មក​កាន់ ​វីអូអេ​ នៅ​ក្រោយ​ ការ​សម្លាប់ ​អ្នក​កាសែត​ លោក តាំង ទ្រី។  សំណេរ​នេះ ​ត្រូវ​ អម ​ដោយ​ភាពយន្ត ខ្លី​មួយ​ ដែល​នាង​ បាន​ផលិត​ ដើម្បី ឧទ្ទិស​ ដល់​លោក​ តាំង ទ្រី និង​រំឭក​ ដល់​បញ្ហា​ បរិស្ថាន​នានា​ ដែល​ប្រទេស ​កម្ពុជា​ នៅ​ជួប​ប្រទះ។  ត​ទៅ​នេះ ​ជា​ភាព​យន្ត​ ខ្លី ​ចេញ​ពី​ភាពយន្ត​ ឯកសារ «ពុះពារ​ ការពារ​ ជ្រលង​ អារ៉ែង» ឬ Fight for Areng Valley។

ម៉ម កល្យាណនី / VOA / ​វីអូអេ |១៥ តុលា ២០១៤
 
កំណត់​ និពន្ធ៖ ផលិតករ​ ភាពយន្ត ​ដែល​ទទួល​រង្វាន់ គឺ​ កញ្ញា ម៉ម កល្យាណនី បាន​ផ្ញើ​សំណេរ មួយ មក​កាន់ ​វីអូអេ​ នៅ​ក្រោយ​ ការ​សម្លាប់ ​អ្នក​កាសែត​ លោក តាំង ទ្រី។  សំណេរ​នេះ ​ត្រូវ​ អម ​ដោយ​ភាពយន្ត ​ខ្លី​មួយ​ ដែល​នាង​ បាន​ផលិត ​ដើម្បី ​ឧទ្ទិស​ ដល់​លោក​ តាំង ទ្រី និង​រំឭក​ ដល់​បញ្ហា​ បរិស្ថាន​នានា​ ដែល​ប្រទេស​ កម្ពុជា​ នៅ​ជួប​ប្រទះ។  កញ្ញា​ ម៉ម កល្យាណនី បាន​សរសេរ​ ថា៖ 
ខ្ញុំ ​មាន​អារម្មណ៍​ សោកស្តាយ ​យ៉ាង​ខ្លាំង​ ចំពោះ​ ការ​បាត់បង់​ ជីវិត​ របស់​លោក តាំង ទ្រី កាល​ពីថ្ងៃ ​អាទិត្យ​នេះ​ (ទី​១២​ ខែ​តុលា)​ ដែល​បាន​រំឭក​ខ្ញុំ​ អំពី ការ​ស្លាប់​ របស់​លោក ឈុត វុទ្ធី ដែល​ជា​វីវជន​ ការពារ​ បរិស្ថាន ​របស់​យើង។  ឧប្បត្តិហេតុ​នេះ ​បាន​ជំរុញ​ ឲ្យ​ខ្ញុំ​ សរសេរ​អត្ថបទ ​ខ្លី​មួយនេះ ​អំពី​ ទស្សនៈ​ផ្ទាល់ខ្លួន,​ ហើយ ​និង​ផលិត​ភាពយន្ត ​ខ្លី​មួយ​ ដែល​ខ្ញុំ ជឿ​ថា, ​ភាពយន្ត​ខ្លី​នេះ ​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ យ៉ាង​ពិត​ប្រាកដ​ អំពី​ ស្មារតី​ របស់ ​ប្រជាពលរដ្ឋ​ កម្ពុជា​ សព្វ​ថ្ងៃនេះ។  សម្រាប់​ខ្ញុំ ការ​ធ្វើ​បែប​នេះ ​មិន​ត្រឹម​តែ​ ជា​ការ​លាត​ត្រដាង ​អំពី​ ឧស្សាហកម្ម​ កាប់​ឈើ​ ខុស​ច្បាប់ ឬ​ការ​តស៊ូ ​ប្រឆាំង​ នឹង​ការ​សាងសង់​ ទំនប់​ វារីអគ្គិសនី ​តែ ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ, ក៏​ប៉ុន្តែ​ ការ​ធ្វើ​ បែប​នេះ ​គឺ​ ដើម្បី ​ជា​ការ​ចងចាំ និង​ការ​តស៊ូ​ ការពារ​ កេរ្តិ៍មត៌ក​ ធម្មជាតិ​ និង​ប្រពៃណី ​របស់ ​កម្ពុជា​ ផង​ដែរ។​


ការ​ចង់ចាំ​ កេរ្តិ៍​មត៌ក ​របស់​ ប្រទេស​កម្ពុជា


លោក តាំង ទ្រី អ្នក​កាសែត ​កម្ពុជា​ ត្រូវ​ បាន​បាញ់​សម្លាប់​ កាល​ពី​ព្រឹក ​ថ្ងៃ​អាទិត្យ ​(ទី​១២​ ខែ​តុលា)​ នៅ​ពេល ​ដែល​លោក​ កំពុង​ស៊ើប​អង្កេត​ លើ​ករណី​ កាប់​ឈើ ​ខុស​ច្បាប់ ​នៅ​ខេត្ត ក្រចេះ។  លោក តាំង ទ្រី មាន​ជោគវាសនា​ ដូចគ្នា​ នឹង​អ្នក​កាសែត​ និង​សកម្មជន​ បរិស្ថាន​ ពីរ​នាក់​ទៀត គឺ​ លោក ហង្ស សេរីឧត្តម និង​លោក ឈុត វុទ្ធី ដែល​បាន​បូជា​ ជីវិត​ ដើម្បី លាត​ត្រដាង​ បង្ហាញ ​ពី​ភាព​អយុត្តិធម៌ ​ក្នុង​សង្គម​ និង​បរិស្ថាន ​របស់ ​កម្ពុជា។  ការ​ស្លាប់​បាត់បង់​ជីវិត​របស់​អ្នក​ទាំង​នេះ​ រំឭក​យើង​ពី​គោលបំណង​នៃ​ការ​តស៊ូ​របស់​ពួក​គាត់ គឺ​ដើម្បីការពារ​ព្រៃឈើ​កម្ពុជា និង​ថែ​រក្សា​ជីវភាព​រស់នៅ​មួយ​បែប​ដែល​មិន​អាច​រស់រាន​បាន​ប្រសិន​បើ​គ្មាន ​ធម្មជាតិ។ ការ​ស្លាប់​របស់​អ្នក​ទាំងអស់​នេះ​ក៏​រំឭក​យើង​ឲ្យ​គិតគូរ​អំពី​អ្វី​ដែល​ សំខាន់​ផង​ដែរ។ តើ​អ្វី​ដែល​សំខាន់​នោះ​គឺ​ លុយកាក់ អំណាច និង​ទ្រព្យសម្បត្តិ​មែន​ទេ? ឬ​ក៏​ជា​សេចក្តី​ស្រឡាញ់ ជា​សេចក្តី​អាណិត​អាសូរ​ដល់​បងប្អូន​ជន​រួមជាតិ​យើង និង​ជា​ជីវិត​មួយ​ដែល​រស់នៅ​ដោយ​សន្តិភាព​និង​សុខដុម​រមនា​ជាមួយ​នឹង​ ធម្មជាតិ?

កាល​ពី​ដើម​ឆ្នាំនេះ សហការី​ថត​ខ្សែ​ភាពយន្ត​របស់​ខ្ញុំ​និង​ខ្ញុំ​ បាន​ទៅ​ដល់​ជ្រលង​ភ្នំ​ អារ៉ែង​នៅ​ខេត្ត​កោះកុង ដើម្បី​ចងក្រង​ខ្សែ​ភាពយន្ត​ឯកសារ​អំពី​រឿង​របស់ប្រជាពលរដ្ឋ​ជនជាតិ​ដើម​ភាគ ​តិច ចុង និង​ការ​តស៊ូ​របស់​ពួក​គេ ដើម្បី​បញ្ឈប់​គម្រោង​សាងសង់​ទំនប់​ស្ទឹង​ជាយ​អារ៉ែង ដែល​ពួកគេ​ភ័យខ្លាច​ថា គម្រោង​សាង​សង់​នេះ​នឹង​បំផ្លាញ​សម្បត្តិ​ព្រៃឈើ ជីវភាព​រស់​នៅ និង​កេរ្តិ៍​មត៌ក​របស់គេ។ ជនជាតិ​ដើម​ភាគតិច ចុង ដែល​ត្រូវ​បាន​ចាត់ទុក​ជា​ជនជាតិ​ខ្មែរ​ដើម​ បាន​រស់នៅ ធ្វើ​កសិកម្ម នេសាទ និង​ប្រមាញ់ សត្វព្រៃ​នៅ​ជ្រលង​ភ្នំអារ៉ែង​នេះ​អស់​រយៈ​ពេល​ជាង​៦០០​ឆ្នាំ​មក​ហើយ។ ប្រជាពលរដ្ឋ​ម្នាក់ៗ​ដែល​យើង​បាន​ជួប​នៅ​ជ្រលង​ភ្នំ​អារ៉ែង​នេះ​ បាន​បញ្ជាក់​អំពី​សារៈសំខាន់​នៃ​ធនធាន​ដី ព្រៃឈើ និង​ស្ទឹង​មក​លើ​ជីវភាព​រស់នៅ​ផ្ទាល់​ខ្លួន​ទំនៀម​ទម្លាប់​និង​ប្រពៃណី​របស់ ​ពួក​គេ​រួម​ទាំង​អនាគត​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ជំនាន់​ក្រោយ​ផងដែរ។ ធនធាន​ទាំង​នេះ​គឺ​ពិត​ជា​មាន​សារៈសំខាន់​ខ្លាំង​ណាស់​ដល់​បងប្អូន​ជនជាតិ​ ដើម​ភាគតិច ចុង ដែល​ចំនួន​ទឹក​ប្រាក់​ប៉ុន្មានក៏​មិន​អាច​ទិញ​យក​ធនធាន​ទាំង​នេះ និង​សុភមង្គល​របស់​ពួក​គេ​បាន​ទេ​ ដែល​បងប្អូន​ជនជាតិ​ដើម​ភាគតិច​ ចុង ជឿ​ថា​ជា​កម្មសិទ្ធិ​របស់​ពួកគេ​នោះ។

ស្ត្រី​វ័យ​ចំណាស់​ម្នាក់​បាន​ជំទាស់​ដាច់​អហង្ការ​មិន​ទទួល​យក​សំណង​ដែល ​ផ្តល់​ឲ្យ​គាត់ និង​អ្នក​ភូមិ​ផ្សេង​ទៀត ប្រសិន​បើ​អ្នកភូមិ​ទាំងអស់​គ្នា​យល់ព្រម​ចាកចេញ​ពី​ដី​ភូមិ​របស់​គេ។ គាត់​និយាយ​ថា «លុយ​ទាំង​អស់​នេះ​ ខ្ញុំ​អាច​យក​មក​ចាយ​បាន​តែក្នុង​ជាតិ​នេះ​ទេ។ ខ្ញុំ​មិន​អាច​ទុក​វត្ថុ​ទាំង​នេះ​បន្ត​ទៅ​ឲ្យ​កូនចៅ​ជំនាន់​ក្រោយ​របស់​ ខ្ញុំ​បាន​ឡើយ។ ដូច្នេះ ខ្ញុំ​គ្រាន់តែ​ចង់​ថែរក្សា​ភូមិ​និង​ដី​ស្រែ​ចម្ការ​របស់​ខ្ញុំ​ទុក​ឲ្យ​ កូនចៅ​ជំនាន់​ក្រោយ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ»

នាង រ៉ីម សាវស៊ី ជា​ស្រ្តី​ដែល​ក្រុម​ការងារ​យើង​តាម​ថត​គាត់​នៅ​ពេល​ដែល​យើង​ទៅ​ដល់​អារ៉ែង ហើយ​ដែល​សាច់រឿង​គាត់​មាន​នៅ​ក្នុង​ខ្សែ​វីដេអូ​ឯកសារ​របស់​យើង បាន​និយាយ​ថា «អ្វីៗ​គ្រប់​យ៉ាង​ទាំងអស់​ដែល​ខ្ញុំ​មាន​ គឺ​ជា​អំណោយ​ពី​ធម្មជាតិ»  

«សូម្បី​តែ​មាសពេជ្រ​ដ៏​មាន​តម្លៃ​ខ្ពស់​បំផុត​ក៏​មិន​អាច​ប្រៀប​ផ្ទឹម​នឹង​ តម្លៃ​ធម្មជាតិ​ឬ​សេចក្តី​ស្រឡាញ់​និង​សេចក្តី​ស្ងប់​ដែល​យើង​មាន​បាន​ដែរ»
 
ប្រជាពលរដ្ឋ​កម្ពុជា​ចង់​បាន​ដី ព្រៃឈើ ស្ទឹង និង​ជីវភាព​រស់​នៅ​របស់​ពួក​គេ​ដើម្បី​ឲ្យ​ផ្សាភ្ជាប់​ទៅ​នឹង​សម្រស់​នៃ​ ធម្មជាតិ។ ប្រជាពលរដ្ឋ​កម្ពុជា​ក៏​ត្រូវការ​ការ​អប់រំ អគ្គិសនី ទឹកស្អាត ផ្លូវ​គមនាគមន៍ និង​ការ​ទទួល​បាន​នូវ​ជីវភាព​រស់នៅ​បែប​ទំនើប​ផង​ដែរ។ ក៏​ប៉ុន្តែ យើង​អាច​ទទួល​បាន​អ្វីៗ​ទាំងអស់​នេះ ដោយ​មិន​ចាំបាច់​លះបង់​កេរ្តិ៍​មត៌ក​ធម្មជាតិ និង​ប្រពៃណី​របស់​យើង ឬ​អាយុ​ជីវិត​របស់​ជន​ទាំង​ឡាយ​ណា​ដែល​ធ្វើ​ការ​តស៊ូ​ដើម្បី​ការពារ​កេរ្តិ៍ ​មត៌ក​ទាំង​នេះ​ឡើយ៕


----- 


កញ្ញា ម៉ម កល្យាណនី គឺ​ជា​ផលិតករ​ភាពយន្ត​ខ្មែរ​អាមេរិកាំង។ ខ្សែ​ភាពយន្ត​រូបភាព​ឯកសារ​លើក​ដំបូង​បង្អស់​របស់​នាង​គឺ «ក្បង់ទឹកទន្លេ» ឬ A River Changes Course ដែល ​និយាយ​អំពី​ការ​តស៊ូ​របស់​គ្រួសារ​ខ្មែរ​៣គ្រួសារ ក្នុង​អំឡុង​នៃ​ការ​ផ្លាស់ប្តូរ​ដ៏​ឆាប់​រហ័ស​របស់​ពិភព​លោក បាន​ឈ្នះ​ពាន់​រង្វាន់ Grand Jury Prize សម្រាប់​ខ្សែ​ភាពយន្ត​ឯកសារ​ពិភពលោក​នៅ​ឯ​មហោស្រព​ភាពយន្ត​ទី​ក្រុង​សាន់ដាន (Sundance Film Festival) នៅ​ឆ្នាំ​២០១៣។


No comments:

Post a Comment