Paris Peace Accords 23 Oct. 1991

Monday, July 27, 2015

HRW ចាត់​ទុក ​ការ​កាត់​ទោស​ សកម្មជន​ បក្ស​ប្រឆាំង ​១១​នាក់ ​ថា ​ជា​សាលក្រម​ នយោបាយ | HRW says sentencing of 11 opposition activists is political

HRW ចាត់​ទុក ​ការ​កាត់​ទោស​ សកម្មជន​ បក្ស​ប្រឆាំង ​១១​នាក់ ​ថា ​ជា​សាលក្រម​ នយោបាយ

RFA / ​វិទ្យុ ​អាស៊ី សេរី | ២៧ កក្កដា ២០១៥

មាជ សុវណ្ណារ៉ា ៦២០
លោក មាជ សុវណ្ណារ៉ា មន្ត្រី​ជាន់​ខ្ពស់​គណបក្ស​សង្គ្រោះជាតិ (ក្នុង​ឯកសណ្ឋាន​អ្នក​ទោស​ពណ៌​ទឹក​ក្រូច) ពេល​នាំ​មក​សវនាការ​នៅ​តុលាការ​កំពូល កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី ៤ មីនា ២០១៥។  RFA/Morm Moniroth

កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​២២ ខែ​កក្កដា ឆ្នាំ​២០១៥ អង្គការ​ឃ្លាំ​មើល​សិទ្ធិ​មនុស្ស​អន្តរជាតិ យូមែន រ៉ៃត៍ វ៉ច្ឆ (Human Rights Watch = HRW) បាន​ចេញ​សេចក្តី​ថ្លែងការណ៍​ថ្កោលទោស​សាលក្រម​សាលា​ដំបូង​រាជធានី​ភ្នំពេញ ដែល​បាន​កាត់​ទោស​ឲ្យ​សកម្មជន​គណបក្ស​ប្រឆាំង​ចំនួន ១១​រូប ជាប់​ពន្ធនាគារ ដែល​ក្នុង​នោះ ៣​នាក់​ជាប់​រហូត​ដល់ ២​ទសវត្សរ៍ ពី​បទ​ចូលរួម និង​ដឹក​នាំ​កុប្បកម្ម បង្ក​ហិង្សា​នៅ​ស្ពាន​នាគ​ក្បែរ​ទីលាន​ប្រជាធិបតេយ្យ កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​១៥ ខែ​កក្កដា ឆ្នាំ​២០១៤។

អង្គការ​ឃ្លាំ​មើល​សិទ្ធិ​មនុស្ស​លើ​ពិភពលោក​មួយ​នេះ ហៅ​សេចក្តី​សម្រេច​ចេញ​ដោយ​ក្រុម​ចៅក្រម​ជំនុំ​ជម្រះ​ដឹក​នាំ​ដោយ លោក លឹម មករន្ទ កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​២១ ខែ​កក្កដា ឆ្នាំ​២០១៥ នោះ ថា​ជា​សាលក្រម​នយោបាយ និង​បំពាន​ច្បាប់។

សូម​ស្តាប់​កិច្ច​សម្ភាសន៍​រវាង លោក ជីវិតា នៃ​វិទ្យុ​អាស៊ីសេរី និង​លោក ប្រ៊ែដ អាដាម (Brad Adams) នាយក​ប្រតិបត្តិ​ទទួល​បន្ទុក​ផ្នែក​អាស៊ី នៃ​អង្គការ​សិទ្ធិ​មនុស្ស​អន្តរជាតិ យូមែន រ៉ៃត៍ វ៉ច្ឆ ជុំវិញ​រឿង​នេះ៖

លោក ជីវិតា៖ ក្នុង​សេចក្តី​ប្រកាស​ព័ត៌មាន​របស់​អង្គការ​សិទ្ធិ​មនុស្ស​អន្តរជាតិ យូមែន រ៉ៃត៍ វ៉ច្ឆ ចេញ​ផ្សាយ​មួយ​ថ្ងៃ​បន្ទាប់​ពី​តុលាការ​រាជធានី​ភ្នំពេញ ចេញ​សាលក្រម​កាត់​ទោស​សកម្មជន​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ ចំនួន ១១​នាក់ ឲ្យ​ជាប់​ពន្ធនាគារ​ពី ៧​ឆ្នាំ ដល់ ២០​ឆ្នាំ​នោះ លោក​ថា លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន បាន​ប្រើ​ឧបាយកល​ចាស់​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១៩៨០ ដើម្បី​ចាប់​អ្នក​ទាំង ១១​នាក់​នោះ​ដាក់​ពន្ធនាគារ។ តើ​ឧបាយកល​ចាស់​អ្វី​ទៅ?

លោក ប្រ៊ែដ អាដាម៖ បាទ! នៅ​ក្នុង​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១៩៨០ គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា និង​លោក ហ៊ុន សែន ដែល​ជា​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ដឹក​នាំ​រដ្ឋ​ដោយ​ការ​គាប​សង្កត់​សិទ្ធិ​សេរីភាព​របស់​ពលរដ្ឋ ដោយ​ប្រើ​កម្លាំង​ប៉ូលិស​ជា​ឧបករណ៍។ ពេល​នោះ អ្នក​ណា​ដែល​ចូលរួម​ក្នុង​បាតុកម្ម​ត្រូវ​បាន​ចាប់​ខ្លួន និង​ដាក់​គុក​ក្នុង​រយៈពេល​យូរ។ បន្ទាប់​មក​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៩៣ រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​កម្ពុជា​ថ្មី​មួយ​ត្រូវ​បាន​បង្កើត​ឡើង។ រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ចែង​ថា ពលរដ្ឋ​មាន​សិទ្ធិ​សេរីភាព​ជួប​ជុំ​សម្ដែង​មតិ និង​បង្កើត​សមាគម ប៉ុន្តែ​យើង​មើល​ឃើញ​ថា មនុស្ស​ទាំង ១១​នាក់ ត្រូវ​តុលាការ​សម្រេច​ដាក់​ពន្ធនាគារ​ថ្មីៗ​នេះ គឺ​ជា​អ្នក​ដែល​បាន​ព្យាយាម​ទប់ស្កាត់​អំពើ​ហិង្សា​ទៅ​វិញ​ទេ។ គ្មាន​ភស្តុតាង​ណា​មួយ​បញ្ជាក់​ថា ពួក​គេ​ម្នាក់ៗ​នោះ​បាន​ចូលរួម​ក្នុង​អំពើ​ហិង្សា​នោះ​ឡើយ។ ដូច្នេះ អំពើ​ចាប់​ដាក់​គុក​ពេល​នេះ គឺ​ជា​ការ​រំឭក​ឡើង​វិញ​នូវ​របប​ដឹក​នាំ​ក្នុង​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១៩៨០។

ពីព្រោះ​ទី​១ កម្ពុជា​ឥឡូវ ការ​ធ្វើ​បាតុកម្ម​ត្រូវ​បាន​ហាម​ឃាត់ ហើយ​បង្កើត​ច្បាប់ និង​វិធាន​ផ្សេងៗ​រឹតត្បិត​សិទ្ធិ​សេរីភាព​ពលរដ្ឋ ដែល​ផ្ទុយ​ពី​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ និង​ច្បាប់​អន្តរជាតិ។ ទី​២ នៅ​ពេល​ដែល​ពលរដ្ឋ​ចូលរួម​បាតុកម្ម​សម្ដែង​ការ​តស៊ូ​មតិ ជំទាស់​ទៅ​នឹង​ការ​ហាម​ឃាត់ ដោយសារ​យល់​ថា​ជា​សិទ្ធិ​របស់​ពួក​គេ ប៉ុន្តែ​បែរ​ជា​ត្រូវ​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា ប្រើ​ហិង្សា​បង្ក្រាប ហើយ​តុលាការ​ជា​អ្នក​សម្រេច​ផ្ដន្ទាទោស។

និយាយ​ពី​តុលាការ គួរ​តែ​មិន​បាច់​ឆ្ងល់​ទេ​ថា តើ​តុលាការ​នេះ​សម្រេច​ចិត្ត​ដោយ​ឯករាជ្យ​ខ្លួន​ឯង ឬ​តាម​បញ្ជា​របស់​អ្នក​ណា​នោះ ពីព្រោះ​គ្មាន​ចៅក្រម​ណា​ម្នាក់​បន្ទាប់​ពី​ពិនិត្យ​មើល​ភស្តុតាង​ក្នុង​ សំណុំ​រឿង​នេះ​ហើយ ក៏​សម្រេច​ថា អ្នក​ទាំង ១១​នាក់​នោះ​ពិត​ជា​មាន​ទោស ហើយ​ត្រូវ​ផ្ដន្ទាទោស​ឲ្យ​ជាប់​ពន្ធនាគារ​រហូត​ដល់ ២០​ឆ្នាំ​នោះ​ឡើយ លុះត្រា​តែ​ចៅក្រម​រូប​នោះ​ទទួល​បញ្ជា​ពី​រដ្ឋាភិបាល។ ឥឡូវ កម្ពុជា ហាក់​ដូចជា​កំពុង​ត្រូវ​បាន​គ្រប់គ្រង​ដូច​របប​ផ្ដាច់ការ​ក្នុង​ទសវត្សរ៍​ ឆ្នាំ​១៩៨០ អ៊ីចឹង។ ហេតុ​ដូច្នេះ មនុស្ស​គ្រប់​រូប​គួរ​តែ​មាន​ការ​ព្រួយ​បារម្ភ​ខ្លាំង ពីព្រោះ​កម្ពុជា បច្ចុប្បន្ន មិន​មាន​រចនាសម្ព័ន្ធ​មូលដ្ឋាន​ច្បាប់​រឹងមាំ​សោះ​ឡើយ។ ច្បាប់​ស្រេច​តែ​នៅ​លើ​បបូរ​មាត់​របស់ លោក ហ៊ុន សែន។

ឧទាហរណ៍ លោក ហ៊ុន សែន និយាយ​ថា ច្បាប់​ត្រូវ​ចាប់​អ្នក​តំណាង​រាស្ត្រ​បក្ស​ប្រឆាំង ៧​រូប​ដាក់​គុក​ក្នុង​រយៈពេល​យូរ ជាដើម។

លោក ជីវិតា៖ សរុប​មក លោក​ចង់​បញ្ជាក់​ថា តុលាការ​គ្មាន​ភស្តុតាង​អ្វី​ទាល់​តែ​សោះ​ក្នុង​ការ​ដាក់​ទោស​អ្នក​ទាំង ១១​នាក់​នោះ។

លោក ប្រ៊ែដ អាដាម៖ គ្មាន​ភស្តុតាង​ទាល់​តែ​សោះ។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ ភស្តុតាង​ក្នុង​ឃ្លីប​វីដេអូ​បង្ហាញ​ថា ពួក​គេ​មួយ​ចំនួន​បាន​ព្យាយាម​ទប់ស្កាត់​មិន​ឲ្យ​មាន​អំពើ​ហិង្សា។ បក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ តែង​តែ​ធ្វើ​បាតុកម្ម​ដោយ​អហិង្សា។ ប្រសិន​បើ​មាន​ជន​ណា​ប្រើ​ហិង្សា​ក្នុង​ព្រឹត្តិការណ៍​បាតុកម្ម អាជ្ញាធរ​មាន​សមត្ថកិច្ច​ត្រូវ​កំណត់​មុខ​សញ្ញា​ឲ្យ​ច្បាស់ ហើយ​ចាប់​ខ្លួន​ផ្ដន្ទាទោស​ទៅ​តាម​ច្បាប់ ហើយ​បើ​ប៉ូលិស កង​រាជ​អាវុធហត្ថ និង​ទាហាន ប្រើ​អំពើ​ហិង្សា ក៏​ត្រូវ​ការ​អនុវត្ត​ច្បាប់​របៀប​នេះ​លើ​ពួក​គេ​ដែរ។ ប៉ុន្តែ​ការ​អនុវត្ត​ច្បាប់​មិន​ស្មើ​ភាព​គ្នា​ឡើយ។ យើង​ឃើញ​ហើយ​ថា អ្នក​ដែល​ទទួល​ខុស​ត្រូវ​បាញ់​សម្លាប់​បាតុករ​កាល​ពី​ខែ​មករា ឆ្នាំ​២០១៤ មិន​ទាន់​ត្រូវ​បាន​នាំ​ខ្លួន​មក​កាត់​សេចក្តី​តាម​ច្បាប់​នៅ​ឡើយ​ទេ ពីព្រោះ​ពួក​គេ​ជា​កង​កម្លាំង​យោធា។ មាន​សាក្សី​ជាច្រើន​បាន​ឃើញ​ការ​បាញ់​ប្រហារ​នោះ។ ដូច្នេះ​នៅ​កម្ពុជា វា​មាន​ស្តង់ដារ​ពីរ​ក្នុង​ការ​អនុវត្ត​ច្បាប់។ ស្តង់ដារ​មួយ​សម្រាប់​ក្រុម​ប្រឆាំង គឺ​ថា អ្នក​ឯង​នឹង​ត្រូវ​អាជ្ញាធរ​ចាប់​ញាត់​គុក ប្រសិន​បើ​ចេញ​មុខ​តវ៉ា។ ស្តង់ដារ​មួយ​ទៀត គឺ​សម្រាប់​កង​កម្លាំង​សន្តិសុខ​ដែល​ប្រើ​អាវុធ​ប្រល័យ​ជីវិត​បាតុករ ប៉ុន្តែ​រួច​ផុត​ពី​ទោស​ទណ្ឌ។

លោក ជីវិតា៖ នៅ​ក្នុង​សវនាការ​កាត់​ទោស​សកម្មជន​បក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ ទាំង ១១​នាក់​ឲ្យ​ជាប់​ពន្ធនាគារ​ពី ៧​ឆ្នាំ​ដល់ ២០​ឆ្នាំ​នោះ ជន​ជាប់​ចោទ​មួយ​ចំនួន​មិន​មាន​មេធាវី​ឡើយ ដោយសារ​មាន​តែ​មេធាវី​ម្នាក់​គត់​បង្ហាញ​ខ្លួន​នៅ​ពេល​នោះ។ តើ​សវនាការ​ក្នុង​ដំណាក់​ការ​ដ៏​សំខាន់​បែប​នោះ ប៉ុន្តែ​បែរ​ជា​ជន​ជាប់​ចោទ​មិន​មាន​មេធាវី​តំណាង​ឲ្យ​ខ្លួន​ដូច្នេះ វា​បញ្ជាក់​អំពី​បញ្ហា​អ្វី​ដែរ​បាទ?

ប៊្រែដ អាដាម (Brad Adams) ៦១០
នាយក​ប្រតិបត្តិ​ទទួល​ បន្ទុក​កិច្ចការ​តំបន់​អាស៊ី​របស់​អង្គការ​ឃ្លាំ​មើល​សិទ្ធិ​មនុស្ស​ អន្តរជាតិ យូមែន រ៉ៃត៍ វ៉ច្ឆ (Human Rights Watch) លោក ប៊្រែដ អាដាម (Brad Adams) ក្នុង​បន្ទប់​ផ្សាយ​របស់​វិទ្យុ​អាស៊ីសេរី នា​ទីក្រុង​វ៉ាស៊ីនតោន (Washington DC) សហរដ្ឋ​អាមេរិក កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី២៨ ខែ​មិថុនា ឆ្នាំ​២០១៣។

លោក ប្រ៊ែដ អាដាម៖ ក្នុង​ពេល​នោះ តុលាការ​ទំនង​ជា​បាន​ទទួល​បញ្ជា​ឲ្យ​បញ្ចប់​រឿង​ក្តី​នោះ។ ការ​ជូន​ដំណឹង​ដល់​មេធាវី​របស់​ជន​ជាប់​ចោទ ធ្វើ​ឡើង​ក្នុង​រយៈពេល​ដ៏​ខ្លី​មិន​អាច​ឲ្យ​ពួក​គេ​មក​និយាយ​ការពារ​កូន​ ក្តី​របស់​ខ្លួន ក្នុង​ដំណាក់​ការ​ចុង​ក្រោយ​បាន​ឡើយ។ ដោយ​គ្មាន​ខ្វាយខ្វល់​ពី​ភាព​ត្រឹមត្រូវ​ខាង​គតិយុត្តិ ឬ​ផ្លូវ​ច្បាប់ ក្រុម​ចៅក្រម​បាន​ទទួល​យក​សេចក្តី​ថ្លែងការណ៍​ជាច្រើន​ពី​ដើម​ចោទ ធ្វើ​ជា​ភស្តុតាង​ដាក់​បន្ទុក ចោទ​ទៅ​លើ​ក្រុម​បាតុករ​ដោយ​មិន​មាន​វត្តមាន​ម្ចាស់​បណ្ដឹង​នៅ​ក្នុង​ សវនាការ។ ដូច្នេះ​យើង​មិន​ដឹង​ទេ​ថា តើ​អ្នក​ទាំង​នោះ​និយាយ​ការ​ពិត ឬ​ទេ? ក្រៅ​ពី​នេះ ក្នុង​សវនាការ​នោះ នៅ​មាន​ការ​ខ្វះខាត​បញ្ហា​ច្បាប់​ច្រើន​ទៀត។

យ៉ាង​ណា​ក៏ដោយ​ចុះ វា​ច្បាស់​ណាស់​ថា ទោះ​ជា​មាន​ភស្តុតាង​ត្រឹមត្រូវ​ក្តី មិន​មាន​ក្តី តុលាការ​នេះ​នឹង​កាត់​ឲ្យ​អ្នក​ទាំង ១១​នាក់​នោះ​មាន​ទោស​ដដែល​ទៅ​តាម​បញ្ជា​នយោបាយ។

លោក ជីវិតា៖ ក្នុង​សេចក្តី​ប្រកាស​ព័ត៌មាន​របស់​អង្គការ​សិទ្ធិ​មនុស្ស​អន្តរជាតិ យូមែន រ៉ៃត៍ វ៉ច្ឆ លោក​ថ្លែង​ថា សហគមន៍​អន្តរជាតិ​បាន​ចំណាយ​ពេល ២​ទសវត្សរ៍​ជួយ​ពង្រឹង​នីតិរដ្ឋ​ក្នុង​ស្ថាប័ន​តុលាការ​កម្ពុជា ប៉ុន្តែ​ពុំ​ទទួល​បាន​លទ្ធផល​ល្អ​ទេ។ តើ​អ្វី​ទៅ​ជា​ឧបសគ្គ​ចម្បង?

លោក ប្រ៊ែដ អាដាម៖ យើង​បាន​ចំណាយ​ពេល ២០​ឆ្នាំ ផ្តល់​ជំនួយ​ផ្នែក​បច្ចេកទេស ដូចជា​បើក​វគ្គ​បណ្តុះបណ្តាល​ផ្នែក​ច្បាប់ និង​ហិរញ្ញវត្ថុ​ដល់​ចៅក្រម និង​ព្រះរាជអាជ្ញា​ក្នុង​តុលាការ​កម្ពុជា រួម​ទាំង​សាលា​ក្តី​ខ្មែរ​ក្រហម​ផង។ មន្ត្រី​តុលាការ​មួយ​ចំនួន ក៏​ត្រូវ​បាន​បញ្ជូន​ឲ្យ​ទៅ​មើល​តុលាការ​គំរូ​នៅ​ប្រទេស​ផ្សេងៗ​ដែរ។ កាល​ពី​ខ្ញុំ​ធ្វើ​ការ​ជា​មន្ត្រី​ច្បាប់​នៅ​ក្នុង​ការិយាល័យ​អង្គការ​ សហប្រជាជាតិ ទទួល​បន្ទុក​សិទ្ធិ​មនុស្ស​ប្រចាំ​កម្ពុជា ខ្ញុំ​ក៏​បាន​ចូលរួម​ក្នុង​វគ្គ​បណ្តុះបណ្តាល​ទាំង​នោះ​ពីរ​បី​ឆ្នាំ​ដែរ។

បើ​ទោះ​ជា​មាន​ការ​ប្រឹងប្រែង​បង្ហាត់​បណ្តុះបណ្តាល​អំពី​ស្តង់ដារ​ អន្តរជាតិ វិធី​ស៊ើប​អង្កេត និង​នីតិវិធី​ជំនុំ​ជម្រះ​ក្តី​ត្រឹមត្រូវ​ច្រើន​បែប​ណា​ក៏ដោយ ក៏​ហាក់​ដូចជា​គ្មាន​បាន​ប្រយោជន៍​អ្វី​ទាំងអស់ ពីព្រោះ​ទាំង​ព្រះរាជអាជ្ញា និង​ចៅក្រម មិន​បាន​សម្រេច​យោង​តាម​ច្បាប់​ទេ នៅ​ពេល​ណា​សំណុំ​រឿង​នយោបាយ​របស់​ក្រុម​ប្រឆាំង​ចូល​មក​ដល់​តុលាការ។ ពួក​គេ​សម្រេច​ផ្ដន្ទាទោស​សមាជិក​បក្ស​ប្រឆាំង​តាម​ការ​បញ្ជា​របស់​អ្នក​ នយោបាយ​កាន់​អំណាច។ នៅ​សាលា ពួក​គេ​រៀន​ពី​របៀប​សម្រេច​ចិត្ត​ផ្អែក​លើ​វិជ្ជាជីវៈ មិន​មែន​ផ្អែក​លើ​ឥទ្ធិពល​នយោបាយ ប៉ុន្តែ​ការងារ​ជាក់ស្តែង សំណុំ​រឿង​ទាក់ទង​នឹង​នយោបាយ​មួយ​ហើយ​មួយ​ទៀត ពួក​ព្រះរាជអាជ្ញា និង​ចៅក្រម​ទាំង​នោះ តែង​ស្វែងរក​យោបល់​ណែនាំ​បែប​នយោបាយ មុន​ធ្វើ​សេចក្តី​សម្រេច​ចិត្ត។ ការ​សម្រេច​ធ្វើ​តាម​បញ្ជា​នយោបាយ​បាន​កាន់​តែ​ច្រើន កាន់​តែ​ធ្វើ​ឲ្យ​ពួក​គេ​ក្លាយ​ជា​សមាជិក​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា យ៉ាង​មាន​ប្រសិទ្ធភាព​កាន់​តែ​ឆាប់។ តាម​ការ​ពិត​ទៅ ចៅក្រម​ប៉ុន្មាន​នាក់​ដែល​ចេញ​សាលក្រម​សម្រេច​ឲ្យ​អ្នក​ទាំង ១១​នាក់​នោះ​មាន​ទោស​នោះ គួរ​តែ​លាលែង​ពី​តំណែង ហើយ​មិន​បាច់​ហៅ​ខ្លួន​ឯង​ថា ចៅក្រម​អី​ទៀត​ទេ។

លោក ជីវិតា៖ កន្លង​មក មន្ត្រី​តុលាការ​មួយ​ចំនួន​បង្ហើប​ឲ្យ​អ្នក​សារព័ត៌មាន​ដឹង​ថា ពួក​គេ​មិន​ចង់​ធ្វើ​ដូច្នេះ​ទេ ប៉ុន្តែ​ពួក​គេ​ទទួល​ការ​គាប​សង្កត់​ឲ្យ​ធ្វើ​ដូច្នេះ។

លោក ប្រ៊ែដ អាដាម៖ ជា​ការ​ពិត​ណាស់ ជា​ញឹកញាប់​ពួក​ចៅក្រម និង​ព្រះរាជអាជ្ញា​ខ្លះ​និយាយ​ថា ពួក​គេ​ទទួល​បញ្ជា​ឲ្យ​សម្រេច​ក្តី​ដែល​ពួក​គេ​មិន​ចង់​ធ្វើ​ឡើយ។ ទោះ​ជា​យ៉ាង​នោះ​ក៏ដោយ ក៏​មិន​អាច​រួច​ខ្លួន​ទេ។ និយាយ​បែប​នេះ​ខ្ញុំ​ក៏​យល់​ដល់​អារម្មណ៍ និង​មាន​ការ​អាណិត​ដល់​ពួក​ចៅក្រម និង​ព្រះរាជអាជ្ញា​ទាំង​នោះ ដែល​ទទួល​រង​ការ​គាប​សង្កត់​ដែរ។ ប៉ុន្តែ​ទន្ទឹម​នឹង​នេះ ពួក​គេ​គួរ​តែ​ទទួល​ខុស​ត្រូវ​ផ្ទាល់​ខ្លួន​ខ្លះ ដោយ​លាលែង​ចេញ​ពី​តំណែង ហើយ​រក​ការងារ​ផ្សេង​ទៀត ពីព្រោះ​ការ​សម្រេច​ចិត្ត​កាត់​ទោស​ជន​ណា​ម្នាក់​ដាក់​ក្នុង​ពន្ធនាគារ​ ចំនួន ២០​ឆ្នាំ ដែល​ជន​នោះ​មិន​បាន​ធ្វើ​អ្វី​ខុស ក្រៅ​ពី​គ្រាន់​តែ​មាន​វត្តមាន​នៅ​ទីកន្លែង​មាន​អំពើ​ហិង្សា​នោះ គឺ​មិន​អាច​ទទួល​យក​បាន​ទេ។ ចៅក្រម​ទាំង​នោះ​គួរ​តែ​លាលែង​ដោយ​ប្រកាស​ថា "ខ្ញុំ​ត្រូវ​បាន​គេ​បញ្ជា​ឲ្យ​ចេញ​សាលក្រម​បែប​នោះ ដែល​ខុស​ពី​កាតព្វកិច្ច​វិជ្ជាជីវៈ​របស់​ខ្ញុំ។ ធ្វើ​ទៅ​មិន​រួច​ទេ ខ្ញុំ​មិន​អាច​កាត់​ទោស​នរណា​ម្នាក់​ឲ្យ​ជាប់​ពន្ធនាគារ​ចំនួន ២០​ឆ្នាំ ក្នុង​សំណុំ​រឿង​នយោបាយ​បែប​នេះ​ទេ ដូច្នេះ​ខ្ញុំ​សុំ​លាលែង​ចេញ​ពី​តំណែង"។

លោក ជីវិតា៖ លោក​បាន​អំពាវនាវ​ឲ្យ​ប្រទេស​ម្ចាស់​ជំនួយ​បញ្ចប់​ភាព​ស្ងៀមស្ងាត់​របស់​ ខ្លួន ហើយ​ថ្កោលទោស​សាលក្រម​ដែល​ដាក់​ទោស​សកម្មជន​បក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ ទាំង ១១​នាក់​នោះ។ ប៉ុន្តែ​រហូត​មក​ដល់​ពេល​នេះ ហាក់​ដូចជា​មាន​តែ​សហរដ្ឋ​អាមេរិក ទេ ដែល​សម្ដែង​ការ​មិន​ពេញ​ចិត្ត​ចំពោះ​សាលក្រម​នោះ។

លោក ប្រ៊ែដ អាដាម៖ តាម​រយៈ​ការ​នៅ​ស្ងៀមស្ងាត់​របស់​ខ្លួន ពួក​ប្រទេស​ម្ចាស់​ជំនួយ​ទាំង​នោះ​ក្លាយ​ជា​អ្នក​រួម​គំនិត ដោយ​បន្ត​ផ្តល់​ជំនួយ ហើយ​ធ្វើ​ពុត​ជា​យល់​ថា ប្រទេស​កម្ពុជា មាន​ប្រជាធិបតេយ្យ​ដែល​ការ​ពិត​មិន​មាន​ទេ​នោះ។

លោក ជីវិតា៖ ប៉ុន្តែ​ប្រទេស​ម្ចាស់​ជំនួយ​អាច​និយាយ​ថា ពួក​គេ​ធ្វើ​អ្វី​មិន​បាន​ទេ ដោយ​សំអាង​ថា បញ្ហា​ផ្ទៃ​ក្នុង គឺ​ជា​អធិបតេយ្យភាព​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា។

លោក ប្រ៊ែដ អាដាម៖ វា​គ្មាន​ទាក់ទង​នឹង​អធិបតេយ្យភាព​ស្អី​ទេ នៅ​ពេល​និយាយ​ដល់​គោលការណ៍​សិទ្ធិ​មនុស្ស​អន្តរជាតិ​នោះ។ សិទ្ធិ​មនុស្ស​អន្តរជាតិ មាន​មូលដ្ឋាន​ផ្អែក​លើ​គោលការណ៍​សកល​ស្ដីពី​សិទ្ធិ​មនុស្ស ដែល​ការពារ​មនុស្ស​គ្រប់​រូប​រស់នៅ​លើ​ភព​ផែនដី​នេះ ទោះ​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​ណា​ក៏ដោយ​ចុះ។ យើង​ជា​អ្នក​គោរព​សិទ្ធិ​មនុស្ស ថ្កោលទោស​ការ​រំលោភ​សិទ្ធិ​មនុស្ស​គ្រប់​ទីកន្លែង ទោះ​កើត​មាន​នៅ​ក្នុង​សហរដ្ឋ​អាមេរិក ក្តី ក្នុង​ប្រទេស​ចិន ក្តី ឬ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា ក្តី។

លោក ជីវិតា៖ ប៉ុន្តែ​ប្រទេស​ម្ចាស់​ជំនួយ​ទាំង​នោះ​អាច​យល់​នូវ​អ្វី​ដែល​លោក​លើក​ឡើង ប៉ុន្តែ​ហេតុ​អ្វី​បាន​ជា​ពួក​គេ​ជាទូទៅ​នៅ​ស្ងៀមស្ងាត់?

ប៉ូលិស ទីលាន​ប្រជាធិបតេយ្យ ៦១០
ប៉ូលិស​ឈរ​ត្រៀម​ការពារ​ទីលាន​ប្រជាធិបតេយ្យ​ក្នុង​ទិវា​ពលកម្ម​អន្តរជាតិ ១ ឧសភា ឆ្នាំ​២០១៤។ RFA/Mom Sophon

លោក ប្រ៊ែដ អាដាម៖ ប្រាកដ​ណាស់! ពួក​គេ​យល់ ប៉ុន្តែ​មិន​ចង់​ប្រឈម​មុខ​ជាមួយ លោក ហ៊ុន សែន និង​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា។ ពួក​គេ​យល់​ថា កម្ពុជា ជា​ប្រទេស​គ្រប់គ្រង​ដោយ​គណបក្ស​តែ​មួយ និង​មាន​ការ​រំលោភ​សិទ្ធិ​មនុស្ស។ ប៉ុន្តែ​ឥឡូវ ពួក​គេ​ផ្ដោត​ការ​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​សំខាន់​ទៅ​លើ​ប្រទេស​ផ្សេង​ទៀត​ជាង​ ប្រទេស​កម្ពុជា។ ខ្ញុំ​យល់​ថា នេះ​ជា​ការ​មិន​ទទួល​ខុស​ត្រូវ ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​ខ្ញុំ​សោកស្ដាយ ពីព្រោះ​គ្មាន​ប្រទេស​ណា​សំខាន់​ជាង​ប្រទេស​ណា​ទេ។ មនុស្ស​គ្រប់​រូប​មាន​សិទ្ធិ​ដូចៗ​គ្នា និង​គួរ​ទទួល​បាន​ការ​ប្រព្រឹត្ត​ចំពោះ​ដូច​គ្នា​ដែរ។ ដោយសារ​តែ​ប្រទេស​កម្ពុជា លែង​ជា​ប្រទេស​ដែល​មាន​ភូមិសាស្ត្រ​នយោបាយ​សំខាន់​ដូច​កាល​ពី ២០​ឆ្នាំ​មុន មិន​ត្រូវ​មាន​ន័យ​ថា ប្រទេស​ម្ចាស់​ជំនួយ​ត្រូវ​លែង​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ទៅ​លើ​អ្វី​ដែល​កំពុង​កើត ​មាន​នៅ​កម្ពុជា នោះ​ឡើយ។

អតីត​រដ្ឋទូត​សហភាព​អឺរ៉ុប ដែល​ទើប​ផ្លាស់​ចេញ​ពី​កម្ពុជា ស្ទើរ​គ្មាន​ការ​ប្រឹងប្រែង​ទាល់​តែ​សោះ​ក្នុង​ការ​ការពារ​សិទ្ធិ​មនុស្ស នៅ​ពេល​គាត់​ធ្វើ​ការ​នៅ​កម្ពុជា។ បន្ទាប់​មក គាត់​ត្រូវ​បាន​ឡើង​ស័ក្តិ​ដោយ​ផ្លាស់​ទៅ​ធ្វើ​ការ​នៅ​ប្រទេស​ផ្សេង​ទៀត។ នោះ​ហើយ​ជា​បញ្ហា។

លោក ជីវិតា៖ អ្វី​ដែល​លោក​លើក​ឡើង​មក​នេះ ស្តាប់​ទៅ​ហាក់​ដូចជា​មិន​សូវ​មាន​សង្ឃឹម។

លោក ប្រ៊ែដ អាដាម៖ ខ្ញុំ​មិន​ដែល​អស់​សង្ឃឹម​ទេ ពីព្រោះ​ខ្ញុំ​ដឹង​ថា ពលរដ្ឋ​កម្ពុជា យល់​ស្រប​នឹង​អ្វី​ដែល​ខ្ញុំ​និយាយ​នេះ។ ពលរដ្ឋ​កម្ពុជា ភាគ​ច្រើន​ធុញ​ទ្រាន់ និង​ជិន​ណាយ​ជាមួយ​នឹង​របប​ដឹក​នាំ​ឯក​បក្ស ធុញ​ទ្រាន់​ជិន​ណាយ​នឹង​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ដែល​រំលោភ​សិទ្ធិ​មនុស្ស ធុញ​ទ្រាន់​ជិន​ណាយ​នឹង​តុលាការ​ដែល​ចាប់​មនុស្ស​ស្លូត​ត្រង់​ដាក់​ ពន្ធនាគារ និង​ធុញ​ទ្រាន់​ជិន​ណាយ​ចំពោះ​កង​កម្លាំង​សន្តិសុខ ដែល​ប្រើ​ហិង្សា​ជួស​មុខ​ឲ្យ​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា។ ដោយសារ​តែ​ឆ្អែត​ឆ្អន់ និង​ធុញ​ទ្រាន់​ជិន​ណាយ​ទាំងអស់​នេះ​ហើយ ទើប​គេ​ឃើញ​ប្រជាពលរដ្ឋ​កម្ពុជា ចូលរួម​តវ៉ា​នានា​កាន់​តែ​ច្រើន​ឡើងៗ។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ​ខ្ញុំ​ជឿ​ថា ការ​ដែល លោក ហ៊ុន សែន ចាប់​មនុស្ស​ស្លូត​ត្រង់​ដាក់​ពន្ធនាគារ​នោះ គឺ​បង្ហាញ​ពី​ចំណុច​ខ្សោយ​របស់​គាត់​ទៅ​វិញ​ទេ មិន​មែន​បង្ហាញ​ថា គាត់​ខ្លាំង​នោះ​ទេ ពីព្រោះ​វា​បង្ហាញ​ពី​ការ​ភិតភ័យ​របស់​គាត់ នៅ​ពេល​ដែល​ឃើញ​ប្រជាពលរដ្ឋ​ចាប់​ផ្តើម​ក្លាហាន​ឡើងៗ។ មនុស្ស​ជាច្រើន​ចាប់​ផ្ដើម​ប្រឆាំង​នឹង​រដ្ឋាភិបាល ពីព្រោះ​ពួក​គេ​ឆ្អែតឆ្អន់​នឹង​ការ​ដឹក​នាំ​រដ្ឋ​ជាង ៣០​ឆ្នាំ​ដោយ​គណបក្ស​តែ​មួយ។ ដូច្នេះ ចំនួន​ថ្ងៃ​នៃ​អំណាច​របស់​គាត់​កាន់​តែ​ខើច​ទៅ កាន់​តែ​តិច​ទៅ ហើយ លោក ហ៊ុន សែន ក៏​កាន់​តែ​បង្ហាញ​នូវ​ភាព​អស់​សង្ឃឹម។ ការ​ចាប់​មនុស្ស​ដែល​មិន​បាន​ប្រព្រឹត្ត​អ្វី​ខុស​យក​ទៅ​ដាក់​គុក ២០​ឆ្នាំ គឺ​បញ្ជាក់​អំពី​ការ​ដឹក​នាំ​ផ្ដាច់ការ ដូច​ដែល​កម្ពុជា ធ្លាប់​មាន​ពី​អតីតកាល។ 


លោក ជីវិតា៖ អ៊ីចឹង​លោក​ថា បច្ចុប្បន្ន​កម្ពុជា ជា​រដ្ឋ​ផ្ដាច់ការ?


លោក ប្រ៊ែដ អាដាម៖ កម្ពុជា កំពុង​ធ្វើ​ដំណើរ​យ៉ាង​លឿន​ឆ្ពោះ​ទៅ​រក​របប​ផ្ដាច់ការ។ ថ្មីៗ​នេះ ច្បាប់​ស្ដីពី​សមាគម និង​អង្គការ​មិន​មែន​រដ្ឋាភិបាល ត្រូវ​បាន​អនុម័ត​ដោយ​គណបក្ស​តែ​មួយ ដោយ​មិន​ស្តាប់​យោបល់​អ្នក​ណា​ទាំងអស់។ នៅ​ក្នុង​របប​ប្រជាធិបតេយ្យ អ្នក​ស្តាប់​គំនិត​យោបល់​របស់​សាធារណជន និង​ប្រជាពលរដ្ឋ។ អ្នក​មិន​ចាំបាច់​ធ្វើ​ឲ្យ​ដូច​គំនិត​យោបល់​របស់​ពួក​គេ​នោះ​ទេ ប៉ុន្តែ​អ្នក​ស្តាប់​ពួក​គេ និង​យក​គំនិត​យោបល់​ទាំង​នោះ​មក​ពិគ្រោះ។ ប៉ុន្តែ​ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ យើង​ឃើញ​ច្បាប់​នានា​ត្រូវ​បាន​រៀប​តាក់តែង​ឡើង​ដោយ​ស្ងាត់ៗ ហើយ​សមាជិក​គណបក្ស​កាន់​អំណាច​គ្រប់​រូប​បោះ​ឆ្នោត​គាំទ្រ។ របៀប​ធ្វើ​ច្បាប់​បែប​នេះ យើង​ឃើញ​មាន​នៅ​ប្រទេស​កូរ៉េ​ខាង​ជើង នៅ​ប្រទេស​ចិន និង​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​វៀតណាម មិន​មែន​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កាន់​លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ​ទេ។

លោក ជីវិតា៖ អរគុណ លោក ប្រ៊ែដ អាដាម

លោក ប្រ៊ែដ អាដាម៖ អរគុណ!



No comments:

Post a Comment