Paris Peace Accords 23 Oct. 1991

Friday, January 10, 2014

ប្រវត្ដិតន្ដ្រីខ្មែរ ៖ កុំស្មានបងភ្លេច

ប្រវត្ដិតន្ដ្រីខ្មែរ ៖ កុំស្មានបងភ្លេច

ថ្ងៃទី 10 មករា 2014 | ដោយ: មជ្ឈមណ្ឌល​ឯកសារ​កម្ពុជា​ / CEN
ភ្នំពេញ: នៅ​ថ្ងៃ​សៅរ៍ ទី​១១ ខែមករា ស្អែក​នេះ ខ្សែភាពយន្ដ​ឯកសារ “​កុំ​ស្មាន​បង​ភ្លេចៈ ខ្មែរ​បាត់ បង់​តន្ដ្រី​រ៉ក​” និង​ចាក់​បញ្ចាំង ក្នុង​កម្មវិធី​បញ្ចាំង​ខ្សែភាពយន្ដ កម្រិត​អន្ដរជាតិ នៅ​សាល ចតុមុខ ទីក្រុង​ភ្នំពេញ​។ ខ្សែភាពយន្ដ​ឯកសារ​នេះ ជីក​កកាយ នូវ​លក្ខណៈ​ធាតុ​ផ្សំ របស់​តន្ដ្រី​ខ្មែរ ដែល​បានប្រែក្លាយ​ទៅជា​តន្ដ្រី រ៉ក់ អេ​ន រ៉ូ​ល ហើយ​បាន​រីកចំរើន ឆ្ពោះ ទៅមុខ ប៉ុន្ដែ​ស្ទើរតែ​ត្រូវបាន​បំផ្លិចបំផ្លាញ ចោល​ទាំងស្រុង នៅក្នុង របប​ខ្មែរក្រហម​។ 

​ខ្មែរក្រហម មិន​ត្រឹមតែ​បំផ្លាញចោល វប្បធម៌​តន្ដ្រី​ខ្មែរ ប៉ុណ្ណោះ​ទេ តែ​ថែមទាំង បាន​កាប់សម្លាប់ តន្ដ្រីករ និង​អ្នកចម្រៀង​ទៀត​។ ទោះបីជា​យ៉ាងណា ខ្មែរក្រហម មិនអាច​បំផ្លាញ​ព្រលឹង​សិល្បៈ​ចម្រៀង​ខ្មែរ កាលពី​សម័យ​ដើម​បានឡើយ​។ 



​ខ្សែភាពយន្ដ​ឯកសារ​នេះ បានផ្ដល់​គំហើញ​ថ្មី ស្ដីពី​ប្រទេសមួយ ដែល​យើង​ធ្លាប់តែ​ឮ​ពី​សង្គ្រាម និង​អំពើ​ប្រល័យពូជសាសន៍​។ ខ្សែភាពយន្ដ​ឯកសារ​នេះ គឺជា​ពិធី​ប្រារឰ​អបអរ អំពី​សិល្បៈ​តន្ដ្រី​ដ៏​អស្ចារ្យ មកពី​ប្រទេស​កម្ពុជា និង​ស្វែងយល់ អំពី​សារសំខាន់​របស់​សិល្បៈ​តន្ដ្រី មកលើ​សង្គម ពី​អតីតកាល និង​បច្ចុប្បន្ន​។​

​ក្នុងអំឡុង​ទសវត្សរ៍ ៦០ និង​ដើម​ទសវត្សរ៍ ៧០ នៅពេលដែល​សង្គ្រាម ក្នុងប្រទេស​វៀតណាម បាន​គំរាមកំហែង នៅតាម​ព្រំដែន តន្ដ្រី​បែប​ថ្មី បាន​លេចឡើង ក្នុងប្រទេស​កម្ពុជា ដែល​ចម្លង​យក​តន្ដ្រី រ៉ក់ អេ​ន រ៉ូ​ល មកពី​បស្ចិមប្រទេស ដោយមាន​ឫសគល់ នៃ​ទម្រង់​តន្ដ្រី​ដើម​របស់ខ្លួន ក៏បាន​បង្កើតជា​តន្ដ្រី​មួយ បែប​ថ្មី​ខុសពី​តន្ដ្រី​ដទៃទៀត​។  

​តន្ដ្រីករ​ខ្មែរ បាន​បង្កើត​តន្ដ្រី​មួយបែប​នេះ ចេញពី​ក្បួនខ្នាត​ដ៏​សំខាន់​នៃ​តន្ដ្រី​រ៉ក់​ផ្សេងៗ របស់​អាមេរិក​, អង់គ្លេស និង​បារាំង ដោយ​ដាក់បញ្ចូល​សំឡេង និង​ចង្វាក់​តន្ដ្រី​ប្រពៃណី​ខ្មែរ តែមួយគត់​របស់ខ្លួន​។ សំឡេង​ដ៏​ពិ​រោះ​របស់​អ្នកចម្រៀង​ស្ដ្រី ដែល​ល្បី​ឈ្មោៈ បាន​ក្លាយជា​ចំណុច​ទាក់ទាញ ហើយ​ធ្វើឱ្យ​តន្ដ្រី​ច្នៃប្រឌិត​មួយ​នេះ ទទួលបាន​ការពេញនិយម យ៉ាងខ្លាំង​ពី​សាធារណជន​។ 


​ប៉ុន្ដែ​នៅពេលដែល​សង្គម​ខ្មែរ ជាពិសេស​តន្ដ្រីករ វ័យក្មេង ទទួលយក​វប្បធម៌​បស្ចិមប្រទេស ហើយ​បាន​វិវឌ្ឍន៍​ខ្លួន ក្រោម​ឥទ្ធិពល​នៃ​វប្បធម៌​នេះ ប្រទេស​កម្ពុជា ក៏បាន​ធ្លាក់​ក្នុង​ភ្នក់ភ្លើងសង្គ្រាម​យ៉ាង ឆាប់រហ័ស​។​

​ចំពោះ​និន្នាការ​ឆ្វេងនិយម សម្ដេចព្រះ ន​រោ​ត្ដម សីហនុ បាន​ចូលរួម​ជាមួយនឹង​ខ្មែរក្រហម ហើយ​បាន​បង្រួបបង្រួម​ប្រជាជន តាម​ជនបទ​ប្រយុទ្ធ​ប្រឆាំងនឹង​រដ្ឋាភិបាល ដែល​បាន​បណ្ដេញ​ព្រះអង្គ​។ ចំពោះ​និន្នាការ​ស្ដាំនិយម ក្រោម​ជំនួយ​ទំនុកបម្រុង របស់​យោធា​សហរដ្ឋអាមេរិក កងកម្លាំង​យោធា​កម្ពុជា បាន​បង្ក​សង្គ្រាម​ដែលមាន​យុទ្ធនាការ​ទម្លាក់​គ្រាប់បែក ក្នុង​ទ្រង់ទ្រាយ​ធំ នៅតាម​ទីជនបទ​។ ចុងក្រោយ បន្ទាប់ពី​ខ្លួន​បានទទួល​ជ័យជម្នះ​លើ​សង្គ្រាម ខ្មែរក្រហម បានកំណត់​ទិសដៅ​កម្ទេច​វប្បធម៌​ខ្មែរ​។ 

​បន្ទាប់ពី​ខ្មែរក្រហម​ត្រួតត្រា​ប្រទេស​កម្ពុជា​នៅ​ថ្ងៃទី​១៧ ខែមេសា ឆ្នាំ​១៩៧៥ ខ្មែរក្រហម បានចាប់ផ្ដើម​លុបបំបាត់​ចោល សញ្ញាណ​នៃ​ឥទ្ធិពល របស់​បស្ចិមប្រទេស និង​ភាពទាន់សម័យ​ទាំងអស់​។ បញ្ញាវន្ដ សិល្បករ និង​តន្ដ្រីករ ត្រូវបាន​ដៅ​ជា​មុខសញ្ញា​ជាក់លាក់ និង​ត្រូវ​កម្ចាត់​ចោល​ជា​ប្រព័ន្ធ​។ ដូច្នេះហើយ អំពើ​ប្រល័យពូជសាសន៍​មួយ ក្នុងចំណោម​អំពើ​ដ៏​ឃោរឃៅ​បំផុត ក្នុង​ប្រ​វ​ត្ដិ​សាស្ដ្រ​មនុស្សជាតិ ក៏បាន​ចាប់​ផ្ដើមឡើង ដោយ​ខ្មែរក្រហម ដែល​បានសម្លាប់​ប្រជាជន ប្រមាណ​ពីរលាន​នាក់ ស្មើនឹង​មួយ ភាគ​បួន​នៃ​ប្រជាជន​កម្ពុជា​។ 

​ផលិតករ ខ្សែភាពយន្ដ ច​ន ពី​រ៉ូ​ហ្ស៊ី បាន​និយាយថាៈ " នៅពេលដែល​ខ្ញុំ​ចាប់ផ្ដើម​ស្រាវជ្រាវ ដើម្បី​ថត​ខ្សែភាពយន្ដ​នេះ លើកដំបូង អ្នកណា​ក៏​ប្រាប់​ខ្ញុំ​ដែរ​ថា ខ្ញុំ​នឹងមាន​ការលំបាក ក្នុងការ​ស្វែងរក ឯកសារ និង​សំនៀង​ដើម របស់​អ្នកចម្រៀង កាលពីមុន​របប​ខ្មែរក្រហម ព្រោះ​រាល់​ឯកសារ​ទាំងអស់នោះ ត្រូវបាន​បំផ្លាញ ដោយ​របប​ខ្មែរក្រហម​អស់ហើយ ហើយ​ឯកសារ​មួយចំនួនទៀត បាន​បាត់បង់​ទាំងស្រុង ដោយ សារ​ពេលវេលា​។ ក៏ប៉ុន្ដែ អ្វីដែល​អ្នក​ទាំងនោះ ប្រាប់​ខ្ញុំ​នោះ មិនមែនជា​រឿង​ពិត​ទាំង ស្រុង​នោះទេ​។ ខណៈពេលដែល​ឯកសារ​មួយចំនួន ត្រូវបាន​បាត់បង់ គម្រប​ថាស​ចម្រៀង​ដើម និង​ថាស​ចម្រៀង​ដើម ជាច្រើន​ទៀត ត្រូវបាន​រកឃើញ សល់​ពី​ការបំផ្លិច បំផ្លាញ នៃ​របប​ខ្មែរក្រហម "​។​

​ច​ន ពី​រ៉ូ​ហ្ស៊ី បាន​បន្ថែមទៀតថាៈ " ខ្ញុំ​សូម​ថ្លែងអំណរគុណ ដល់​អ្នក​ចងក្រង​ឯកសារ និង អ្នកប្រមូល​ទុក​ថាស​ចម្រៀង​ទាំងអស់ ដែលមាន​ក្ដី​ស្រលាញ់ យ៉ាង​ជ្រាលជ្រៅ ដល់​តន្ដ្រី និង​ចម្រៀង​ខ្មែរ និង​បាន​លាក់ទុក​ឯកសារ និង​ថាស​ចម្រៀង​ទាំងអស់នេះ និង​បាន​ថែរក្សា រហូតដល់​សព្វថ្ងៃ​។ គម្រប​ថាស​ចម្រៀង​ទាំងអស់ បាន​បង្កប់​នូវ​រសជាតិ និង​លម្អ​រចនា​នៃ​តន្ដ្រី និង​ចម្រៀង​ខ្មែរ កាលពី​សម័យ​ដើម និង​ជា​ទ្រព្យសម្បត្ដិ មិនអាច​កាត់ថ្លៃ​បាន ដែល​បង្ហាញផ្លូវ​យើង ឱ្យដឹង​អំពី​ប្រ​វ​ត្ដិ រឿងរ៉ាវ​របស់​អ្នកចម្រៀង និង​តន្ដ្រីករ កាលពី​អតីតកាល​។ ខ្ញុំ​សូម​ថ្លែងអំណរគុណ យ៉ាង​ជ្រាលជ្រៅ ដល់​អ្នកថែរក្សា បណ្ណសារ​ថាស​ចម្រៀង និង ថាស​ចម្រៀង​ទាំងអស់ ដែលមាន​ចិ​ត្ដ​សប្បុរស ចែករំលែក​របស់​ដ៏​មានតម្លៃ​នេះ ដល់​ក្រុម​ផលិត​ខ្សែភាពយន្ដ​យើងខ្ញុំ "​។​



1 comment:

  1. Anonymous4:02 PM

    វាជាការពិតមួយ ដែលជនរងគ្រោះក្នុងរបបខ្មែរក្រហមត្រូវយល់ថា អ្វីដែលបាត់ យើងត្រូវតែរកឲ្យ ឃើញ, អ្វិដែលបាក់បែកយើងត្រូវតែកែ ឬជួលជុលប្រើការឡើងវិញ។កាលណាយើងយល់ពាក្យនេះ គឺដូចយើងយល់នូវសុភាសិតខ្មែរតែងរំលឹកដល់កូនចៅថា ប្រហេសវាបាត់ ប្រយត្ន័វាគង់ដូច្នេះដែរ។
    ...ឥឡូវចូរយើងក្រឡេកមើលនៅសមយ័នេះ តើវាដូចគ្នានិងសមយ័កាលឆ្នាំ១៩៧៥ដល់១៩៧៩ដែរឬទេ?។វាច្បាស់ណាស់ទៅហើយថាវាមិនដូចគ្នានោះទេ ព្រោះអ្វី? ព្រោះតែជាសមយ័ប្រពន្ធ័ បច្ចេកវិទ្យា(ថតច្បាស់ណាស់ទុកជាភស្តុតាង)មិនអាចឲ្យអ្នកណាមកឆ្នៃឬបន្លំពីការពិតនេះបានទេ ព្រោះការពិតបានបង្ហាញភស្តុតាងឲ្យ យល់និងធ្វើការវិភាគបាន។ ដូច្នេះសារុបសេចក្តីមក លើកលែងតែយើងមិនចង់រកទេដែលថា មិន ឃើញការពិត, តែបើយើងតស៊ូព្យាយាមរកការពិតនិងភស្តុតាងដើម្បីបញ្ជាក់ជូនទៅចៅក្រមក្នុង តុលាការ យើងច្បាស់ជាបាត់នូវអារម្មណ៍មួម៉ងក្នុងចិត្ត ហើយពេលនោះប្រវត្តិសាស្រ្តនិងកត់ត្រាថា
    យើងជាខ្មែរចេះតស៊ូមិនបណ្តោយឲ្យខ្លួនយើងស្ថិតនៅក្រោមការជិះជាន់ពីជនណា ឬបុគ្គលណាបានទេ៕

    ReplyDelete